Skip to content

יום שלישי עם מורי

המומחה העולמי בתחום הוויסקי, ג'ים מורי, הגיח לזמן קצר ארצה, השיק את המהדורה החדשה של הספר "תנ"ך הוויסקי", בה הוא מכנה את בלנטיינ'ס 17 כוויסקי הטוב בעולם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המומחה העולמי בתחום הוויסקי, ג'ים מורי, הגיח לזמן קצר ארצה, השיק את המהדורה החדשה של הספר "תנ"ך הוויסקי", בה הוא מכנה את בלנטיינ'ס 17 כוויסקי הטוב בעולם

מאת שי שגב

ביום שלישי לפני מספר שבועות, הגיח ארצה לזמן קצר – הסופר והעיתונאי האנגלי, ג'ים מורי. בזכות אינספור הביקורות והכיתובים אודות משקאות הוויסקי, מורי נחשב כיום כמומחה מספר אחת בעולם לנושא, עם ידע וסיפורים שיכולים לגרום גם לנזירי כוהל להתאהב במשקה.

ג'ים מורי - האלוהים של תנ"ך הוויסקי, צילום: יחסי ציבור
ג'ים מורי - האלוהים של תנ"ך הוויסקי, צילום: יחסי ציבור

מורי נולד באנגליה, ובגיל צעיר מאוד החל לכתוב לעיתונים מקומיים, תוך שהוא מככב בתוכנית טלוויזיה מקומית "Murray on Monday". בימיו הראשונים כתב ידיעות בנושאי ספורט ובעיקר כדורגל.

לאחר הצלחה מרובת שנים ככתב בעיתון הארצי "דיילי סטאר", החליט מורי לשנות כיוון ולהפוך לכתב הוויסקי הראשון בעולם במשרה מלאה. במסגרת עבודתו כעיתונאי, הוא ביקר לראשונה במזקקת טאליסקר בשנת 1975, ומאז נחשב כאדם שביקר בהכי הרבה מזקקות וויסקי אי פעם.

בשנת 1994 פירסם את המהדורה הראשונה של "אלמנך הוויסקי", וקיבע את מקומו בעולם כמומחה ואוטוריטה של הענף. הספר הראשון הזכיר רק וויסקי סקוטי, אך כבר בשנת 1997 הוסיף במהדורה חדשה גם וויסקי מאירלנד. בשנת 1998 כבר נכללו משקאות וויסקי על-בסיס ברבון מארצות הברית, ועם השנים הוסיף משקאות וויסקי ממדינות נוספות המייצרות את המשקה.

מורי מציין כיום, כי הוא שומר בכל תוקף על הגינותו ועצמאותו במקצוע. לכשמאמריו מופיעים בעיתונים או במגזינים מובילים מהתעשיה, הוא חותם איתם הסכם בלעדיות, כי הטקסט שייך לו ולא למוציא לאור. שיטה מעניינת נוספת כדי להגן על שמו, הוא רשם את צמד המילים "ג'ים מורי" באנגלית כסימן מסחרי.

התנ"ך של הוויסקי

"תנ"ך הוויסקי של ג'ים מורי" הוא מיזם מתמשך, שהחל כבר בשנת 2003. זהו מדריך קומפקטי, המציין את כל משקאות הוויסקי שג'ים מורי וצוות תחקירניו גילו בשווקי העולם. כל וויסקי נטעם באופן אישי ומדורג בציון בין אפס למאה. הסכום הכולל נמדד בארבעה קריטריונים: ריח, טעם, סיומת ואיזון – כל מדד מקבל 25 נקודות. בכל מהדורה חדשה, מורי טועם כ-1,200 משקאות וויסקי חדשים וישנים, וכיום המדריך כולל למעלה מ-4,000 מותגים.

כך למשל, במהדורת 2012 של התנ"ך של מורי, הוא מכנה את המשקה בלנטיינ'ס פיינסט (יבוא של חברת טמפו לארץ), כמותג הוויסקי מספר אחת באירופה וכ"ממסך (בלנד) הסקוטי של השנה". המשקה זכה בתואר הנכסף לאחר שצבר תוצאה מרשימה של ציון 96 מתוך 100. גם המשקה בלטיינ'ס 17 שנה הוכתר על-ידי מורי כ"ממסך (בלנד) הסקוטי הטוב ביותר של השנה", וזכה לתואר הנכסף לאחר שקיבל את הציון הגבוה ביותר במהדורת הספר: 97.5 מתוך 100.

כיום, ג'ים מורי מתגורר בנורת'האמפטונשייר באנגליה, ויש לו גם בית בעיירה פרנקפורט, קנטקי שבארצות הברית, שם מזדמן לו לטעום וויסקי ברבון מהאיזור. הצעתי לו לקנות גם דירה בתל-אביב, כיוון שמייצרים פה אחלה עראק. הוא סירב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן