Skip to content

פוזר הבית התחתון במצרים יומיים לפני הבחירות לנשיאות

בית המשפט החוקתי העליון במצרים פיזר את הפרלמנט, הצבא נטל לעצמו סמכות חוקתית מלאה. "מצרים עדה להפיכה הצבאית החלקה ביותר," צייץ חוסם בהגט, מהיוזמה המצרית לזכויות הפרט, "היינו נזעמים אלמלא היינו מותשים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כאוס ובלבול בהנהגה המצרית. בית המשפט החוקתי העליון במצרים פיזר את הפרלמנט, הצבא נטל לעצמו סמכות חוקתית מלאה. "מצרים עדה להפיכה הצבאית החלקה ביותר," צייץ חוסם בהגט, מהיוזמה המצרית לזכויות הפרט, "היינו נזעמים אלמלא היינו מותשים"

מאת גרשון גירון

מפגינים בקהיר נגד אחמד שפיק והחלטת בית המשפט לחוקה
מפגינים בקהיר נגד שפיק והחלטת בית המשפט לחוקה (צילום מאל ג'זירה)

בית המשפט החוקתי העליון במצרים פסק, שכל סעיפי החוק שהסדירו את הבחירות לפרלמנט אינם תקפים, לדברי שואי אלסאייד, עורך דין מומחה לחוקה. כך מדווחת רשת CNN. על פי תחנת הטלוויזיה הרשמית במצרים, פירוש הפסיקה הוא פירוק הבית התחתון של הפרלמנט, יומיים לפני הבחירות לנשיאות מצרים. עם זאת, ביום חמישי בערב הוחלט, כי הבחירות יתקיימו במועדן, כלומר בשבת.

הפרלמנט הנוכחי נבחר לפני ארבעה חודשים ונשלט על ידי חסידי האסלאם, שהצבא מתייחס אליהם בחשדנות. המועצה העליונה של הכוחות המזוינים, השלטת במדינה מאז סילוק הנשיא מוברק, הודיעה כי היא נוטלת לעצמה סמכות חוקתית מלאה ותבחר עד יום שישי במועצה בת מאה אנשים, שתנסח חוקה חדשה למדינה.

האחים המוסלמים, המפלגה הגדולה במדינה, הודיעה שמנהיגי הצבא נוטלים סמכויות "בניגוד לדמוקרטיה האמיתית שהם דיברו עליה." למרות המחאה, הודיע מוחמד מורסי, המועמד לנשיאות מטעם האחים המוסלמים, כי יש לכבד את החוק.

מוחמד מורסי, מועמד האחים המוסלמים
יש לכבד את החוק. מוחמד מורסי, מועמד האחים המוסלמים

בית המשפט גם פסק, שראש הממשלה לשעבר ואחד משני המועמדים לנשיאות היום, אחמד שפיק, האחרון לשרת בימי הנשיא מוברק, רשאי להתמודד בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות שיתקיים בסוף השבוע. הוא ביטל חוק המונע מאנשי משטרו של מוברק להתמודד בבחירות. בבחירות שיתקיימו ביום ראשון, יתמודד שפיק נגד מוחמד מורסי, ראש הזרוע הפוליטית של האחים המוסלמים.

"מצרים היתה עדה להפיכה הצבאית החלקה ביותר," צייץ חוסם בהגט, מהיוזמה המצרית לזכויות הפרט, "היינו נזעמים אלמלא היינו מותשים."

שאהדי חמיד, מנהל המחקר במרכז ברוקינגס שבדוחה (קטאר), אמר שפסיקת בית המשפט היא "התוצאה הגרועה ביותר" למצרים וכי המעבר לשלטון אזרחי "הסתיים למעשה."

"מצרים נכנסת לשלב מסוכן מאוד ואני חושב שאנשים רבים הופתעו," אמר חמיד. כתב רשת CNN בקהיר, בן ודמן, אמר ש"אלה שאינם רוצים לראות שיבה לדיכוי מהעבר… זועמים על הפסיקה."

כרזת בחירות של אחמד שפיק מוסרת באלכסנדריה
כרזת בחירות של אחמד שפיק מוסרת באלכסנדריה

הפסיקה פורסמה יום אחרי שממשלת מצרים, המונהגת בידי הצבא, כפתה משטר צבאי למעשה, והרחיבה את סמכויות המעצר של כוחות הביטחון. שר המשפטים בממשלת מצרים פרסם ביום רביעי צו המתיר לקציני צבא לעצור אזרחים. ההיתר יישאר בתוקף עד להצגת חוקה חדשה, כלומר העצורים עלולים להישאר כלואים זמן רב, כך דיווחה סוכנות הידיעות של מצרים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן