Skip to content

מפקד החללית הסינית ששוגרה היום לחלל, ביקר בישראל ולחץ את ידי הנשיא

סין שיגרה בצהריים לחלל שלושה אנשי צוות - שבראשם טייקונאוט שביקר לפני שנה וחצי בישראל, ביחד עם משלחת בכירה של תוכנית החלל הסינית. שלושת הטייקונאוטים שוגרו במסגרת משימת "שנג'ואו 9", שתימשך שבועיים. זו המשימה המאוישת הארוכה ביותר בתכנית החלל של סין. החללית תעגון על סיפונה של תחנת החלל הקטנה של סין המקיפה את כדור הארץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סין שיגרה בצהריים לחלל שלושה אנשי צוות ובהם, לראשונה במסגרת תוכנית החלל הסינית, גם אשה. מפקד המשימה, הטייקונאוט (אסטרונאוט בסינית) ג'ינג האיפנג, ביקר בפברואר 2011 בישראל, במסגרת משלחת סינית רמת דרג – ואף לחץ את ידי נשיא המדינה, שמעון פרס.

הטייקונאוט הסיני ג'ינג האיפנג במפגש עם נשיא המדינה שמעון פרס. משמאל - ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר, טל ענבר. (צילום: ברק פכטר, באדיבות מכון פישר)
הטייקונאוט הסיני ג'ינג האיפנג במפגש עם הנשיא. משמאל - ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר, טל ענבר. (צילום: ברק פכטר, באדיבות מכון פישר)

שלושת הטייקונאוטים שוגרו במסגרת משימת "שנג'ואו 9", המתוכננת להימשך שבועיים. זו המשימה המאוישת הארוכה ביותר, עד עתה, במסגרת תוכנית החלל הסינית. במסגרת המשימה תעגון החללית, ובה שלושת הטייקונאוטים, על סיפונה של תחנת החלל הקטנה של סין המקיפה את כדור הארץ, המכונה טיאנגונג 1.

מפקד המשימה, ג'ינג האיפנג, הוא טייס קרב לשעבר בחיל האוויר הסיני וזו לו משימת החלל המאוישת השניה. קודם לכן השתתף האיפנג במשימת החלל "שנג'ואו 7" – שהיתה משימת החלל הסינית הראשונה שבה יצא איש צוות אל מחוץ לחללית וריחף בחלל.

ביחד עם האיפנג משתתפים בטיסה ליו וואנג וליו יאנג, שהיא טייסת החלל הראשונה של סין.

שלושת הטייקונאוטים - שני גברים ואשה - ששוגרו בצהריים לחלל. (צילום: דוברות תוכנית החלל המאוישת של סין, באמצעות נציג שגרירות סין בישראל)
שלושת הטייקונאוטים - שני גברים ואשה - ששוגרו בצהריים לחלל. (צילום: דוברות תוכנית החלל המאוישת של סין, באמצעות נציג שגרירות סין בישראל)

משלחת החלל הבכירה מסין הייתה אמורה להגיע לכנס החלל השנתי על שמו של אילן רמון, לפני כשנה וחצי – אך בשל שביתת משרד החוץ שהיתה באותו זמן לא הספיקו אנשי המשלחת הבכירה לקבל אשרות כניסה לארץ ונאלצו לדחות את ביקורם. המשלחת, בראשות סגן מנהל תוכנית החלל של סין, וואנג ז'אויאו  והטייקונאוט ג'ינג האיפנג, ביקרה בישראל בפברואר 2011, ביוזמת ראש מרכז החלל במכון פישר, טל ענבר. היא נפגשה עם בכירים בקהילה המדעית בישראל, עם שר המדע והטכנולוגיה, דניאל הרשקוביץ, ועם נשיא המדינה.

בפגישה עם שר המדע הועלתה האפשרות לשיתוף פעולה בין ישראל לסין במחקר מדעי בתחום חקר החלל, אבל עד כה לא נוצר שיתוף פעולה בתחום זה.

ראש המשלחת הסינית אמר בפגישות אלה, כי עד שנת 2020 תשוגר תחנת החלל הסינית הגדולה לחלל בזמן שתחנת החלל האמריקנית צפויה להפסיק לפעול – דבר שיהפוך את סין למובילה במירוץ. לדברי טל ענבר, אין שיתוף פעולה בין סין לארה"ב בתחום החלל בשל התנגדות הקונגרס האמריקני. לחלליות הסיניות אין גם יכולת טכנית להתחבר לתחנת החלל הבינלאומית, בשל העובדה ששיתוף הפעולה כזה לא מתקיים.

בהודעה שפירסם משרד המדע והטכנולוגיה, בזמן ביקורה של המשלחת הסינית בישראל, נאמר כי בשיחות שניהלה המשלחת הובע עניין רב ביצירת קשרי מדע ואפשרויות שיתוף פעולה בתוכניות החלל המאוישות של סין, והועלתה האפשרות כי במשימות עתידיות יוכלו ניסויים של חוקרים ישראליים לטוס לחלל באמצעות חלליות סיניות. במיוחד התעניינה המשלחת בניסויים רפואיים שונים, היכולים לקדם את הפעילות האנושית בחלל. מכון פישר הציג למשלחת את המרכז למחקרי רפואת חלל ותעופה ואת יכולותיו המוכחות לשלוח ניסויים ביולוגיים לחלל. גם נשיא המדינה, שמעון פרס, אירח את המשלחת הסינית הבכירה.

טל ענבר מעריך, כי למרות יחסיה הטובים של סין עם איראן, לא צפוי באופק הנראה לעין שיתוף פעולה צבאי בחלל בין שתי המדינות. "זה לא משהו שצריך להטריד, בשלב הזה, את ישראל", הוא אומר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן