Skip to content

פרשת הולילנד: התחילה עדותו של עד המדינה

העד: "הבנו שביושר לא יהיה ניתן להשיג את מספר המטרים שלדעתי אפשר להשיג, אלא אם נצליח להגיע לשיתוף פעולה עם נציגי ציבור שיהיו מוכנים לשתף איתנו פעולה". השופט: "דבר חופשי, אין לך חשבון עם אף אחד, תרגיש הכי נוח בעולם". התובעת: "גרסתו של עד המדינה הייתה רחבה, גם בהיקף כספי השוחד, גם במספר מקבלי השוחד, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבוקר (ראשון), החל שלב ההוכחות במשפט ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, במסגרת  פרשת הולילנד, הידועה כאחת מפרשיות השחיתות הגדולות ביותר בישראל, אם לא הגדולה מכולן. עד המדינה ש.ד החל הבוקר בעדותו בפני בית המשפט המחוזי בתל אביב.

מתחם הולילנד (צילום: עדיאל לו, ויקימדיה)
תכנית עבריינית בין עובדי הציבור ליזמים. מתחם הולילנד (צילום: עדיאל לו, ויקימדיה)

התובעת עו"ד ליאת בן ארי מפרקליטות מחוז תל אביב, פתחה: "פרויקט הולילנד, הזרע ותעשיות מלח – בכולם נרקמו תכנית עבריינית בין עובדי הציבור ליזמים. בתמורה לטובות ההנאה הם העניקו לנותני השוחד כגמולם למען אישור וקידום העשייה במיזמים השונים. סיפור השוחד מהווה מסכת ממושכת של אירועי שוחד פשוטים של 'תן וקח'. כספים רבים הועברו מיזמי הנדל"ן לנבחרי הציבור באמצעות עד המדינה".

לגבי מהימנותו של העד, הוסיפה התובעת: "העד לא פנה בשל יסורי מצפון, אלא משום שהעריך שבעזרת החשיפה יביא לפתרון. לולא התייצב לחשוף את הסודות האפלים, ניתן להניח כי העבירות הללו לא היו נחשפות לעולם". עוד ציינה התובעת, כי "גרסתו של עד המדינה הייתה רחבה, גם בהיקף כספי השוחד, גם במספר מקבלי השוחד, אבל לא את כולם כללנו בכתב האישום".

היא התייחסה למורכבות ולאחריות הנטל על כתפי התביעה ואמרה: "המשימה שהוטלה על כתפינו היא משימה נכבדה ומשמעותית, יוצאת דופן בהיקפה ובחשיבותה. אינטרס הציבור הוא אשר נפגע פה קשות. אם כן הועברו תשלומי שוחד לשורה ארוכה של בכירים, במתכונת שאפשרה את קידומם של הפרויקטים הנדל"ניים, מוטל עלינו להביא את האחראיים לדין". לפני שהחל בעדותו פנה אליו השופט דוד רוזן: "דבר חופשי, אין לך חשבון עם אף אחד, תרגיש הכי נוח שבעולם".

תפקידו של העד בפרשה

"ב-1993 התחלתי את תפקידי בפרויקט הולילנד והייתי למעשה מנהל הפרויקט של הבנייה במקום", החל העד בעדותו והמשיך: "אני הייתי האחראי על הקשרים עם הרשויות והגשת כל הבקשות אל מול הרשויות ולעמוד בפני הוועדות הסטאטוטוריות וכן לנהל משא ומתן עם משקיעים. מול הרשויות הייתי צריך להציג את התכניות ולשכנע את הרשויות לאשר את הפרויקט. צ'רני התחייב שהוא יעמוד מאחורי כל ההתחייבויות הכספיות. אני טיפלתי בהגשת ההיתרים למוסדות התכנון ואני עמדתי בקשר עם נבחרי הציבור בקשר לפרויקט. את שכרי שילמה חברת הולילנד בראשות צ'רני. בסופו של יום, בהחלט עמדתי ביעדים בגלל פעולות עברייניות שעשיתי, בידיעה ובאישור ובמימון צ'רני הצלחנו להשיג שיאושרו 311 אלף מטר, שזה השטח העיקרי בכל התב"ע".

אי אפשר בלי שוחד

עד המדינה, ש.ד: "ב-94', כשחתמנו על ההסכם להעסקתי, הבנו שביושר לא יהיה ניתן להשיג את מספר המטרים שלדעתי ניתן להשיג, אלא אם נצליח להגיע לשיתוף פעולה עם נציגי ציבור שיהיו מוכנים לשתף איתנו פעולה, בין היתר בתשלומי שוחד בצורה זו או אחרת. קיימנו מפגש ארוך מאוד, אולי אף יותר מאחד, כשאמרתי שאני מוכן להיות בפרונט ולקבל על עצמי את האחריות לכל הדברים בתנאי שברור לו שזה כרוך בעבירות ובתשלומים ואחרי כמה ימים הלל צ'רני נתן את הסכמתו לכך.

"באותה העת הצגתי את התכנית גם בפני יו"ר הוועדה המקומית דאז, אורי לופוליאנסקי, וגם לפני ראש העיר דאז, אהוד אולמרט. הם היו האנשים המרכזיים שהיו צריכים בכלל לתת את הבלסינג (באנגלית – ברכה א.מ) שלהם, שבלעדיהם התכנית לא יכלה לקום. סוכם שצ'רני ייתן את השוחד".

העד הדגיש, "צ'רני היה בשוק מההצעה שהצעתי, שניתן שוחד, אבל בסוף לאחר שקיבל ממני הסברים, הוא הסכים.  סיכמנו באותה פגישה, שאני לא רשאי להוציא אגורה בלי לקבל את הסכמתו מראש וסוכם גם שחשבוני האישי יחויב בכל הכספים שהוא יזרים לביצוע תשלומי השוחד".

העד מסר את העדות כשהוא מחזיק ביד רועדת את המיקרופון. מפעם לפעם החליפו אהוד אולמרט ואורי לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים לשעבר, שישבו זה לצד זה, הערות איש עם רעהו.

שלוש פרשיות

בתחילת השנה הוגש כתב האישום בשלוש פרשיות שונות נגד ראש הממשלה לעבר, אהוד אולמרט, ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, ראש לשכתו לשעבר של אולמרט, שולה זקן, יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, מנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, יעקב אפרתי, וכנגד אנשי העסקים הלל צ'רני ואביגדור קלנר. כתב האישום לא פסח גם על בכירים נוספים בעיריית ירושלים ואנשי עסקים נוספים.

לפי כתב האישום, במהלך שנות ה-90 ולמשך יותר מעשור פעל צ'רני להקמת שכונת מגורים במתחם הולילנד, בו ניצב עד אז מלון קטן. הוא ועד המדינה רקמו תכנית רב-שלבית לשינוי ייעוד הקרקע ולהגדלת נפח הבנייה. הם ידעו שלצורך זאת הם יצטרכו תמיכה רחבה של אישי ציבור ואנשי עיריית ירושלים למהלך, ולשם כך החליטו להעניק להם טובות הנאה הנאמדות במיליוני שקלים.

בנוסף לפרשת  הזו, המכונה פרשת הולילנד, מציין כתב האישום עוד שתי פרשות נוספות והן: פרשת "הזרע", שבה לטענת הפרקליטות פעלו קלנר וספרן לקידום קרקעות שבשליטת חברת הזרע. בין השנים 2002-2005 העבירו יותר ממיליון וחצי שקלים כספי שוחד לידי עד המדינה, כדי שיעבירם לאולמרט וזקן, שקיבלו על פי החשד כ-200 אלף שקלים.

הפרשה השנייה היא פרשת תעשיות המלח, בה נטען שדנקנר פעל לשינוי ייעוד קרקעות בעתלית ובאילת והפיכתן לקרקעות למגורים, תיירות ומסחר, ובמסגרת הזו הועברו לפחות 45,000 שקלים לממונה, כדי שיקיים את שינוי הקרקע. בית המשפט הקציב לעד המדינה שעות ארוכות למתן עדותו והיא תמשך היום עד שעות אחר הצהריים המאוחרות.

 

.

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן