Skip to content

16 מיליארד דולרים הובטחו לאפגניסטן בארבע השנים הבאות

חמיד קרזאי, נשיא המדינה, דחק בקהילייה הבינלאומית לא לזנוח את ארצו אחרי נסיגת רוב הכוחות הבינלאומיים בשנת 2014
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חמיד קרזאי, נשיא המדינה, דחק בקהילייה הבינלאומית לא לזנוח את ארצו אחרי נסיגת רוב הכוחות הבינלאומיים בשנת 2014

מאת גרשון גירון

קרזאי - מבטיח להיאבק בשחיתות
קרזאי - מבטיח להיאבק בשחיתות

הגרדיאן מדווח, כי שבעים מדינות וארגונים השתתפו בוועידת התורמים בטוקיו, שנועדה לקבוע רמות סיוע לאפגניסטן לתקופה הקריטית שעד 2014 ואחריה, כאשר רוב כוחות נאט"ו הלוחמים יסוגו מהמדינה שסועת המלחמה ויהיה עליה ליטול אחריות לרוב ביטחונה.

"אני מבקש מידידיה של אפגניסטן ומשותפיה להבטיח לעם האפגאני, שתמשיכו לעמוד לצדנו," אמר קרזאי בנאום הפתיחה.

שר האוצר היפני ופקידים בפמליית מזכירת החוץ, הילרי קלינטון, אמרו שהתורמים יגייסו 16 מיליארד דולר לטובת אפגניסטן עד 2016, ארבעה מיליארד מהם מקווים היפנים לגייס.

ארה"ב גם הודיעה אתמול על עליית מדרגה ביחסיה עם אפגניסטן והגדירה אותה כבעלת ברית מרכזית שאינה חברה בנאט"ו. זהו מהלך שנועד לחזק את המסר האמריקני שארה"ב לא תנטוש ארץ זו בתום המלחמה.

יפן, התורמת השנייה בגודלה, אומרת שתעביר עד שלושה מיליארד דולרים עד שנת 2016, וגרמניה התחייבה להמשיך עד אז את תרומתה השנתית לבניינה המחודש ולפיתוחה של אפגניסטן בסך 536 מיליון דולרים לשנה.

התורמים אמורים גם להקים מנגנוני פיקוח, שיבטיחו שהעזרה משמשת לפיתוח ואינה מבוזבזת בגין ניהול כושל ושחיתות, המהווים מכשול מרכזי ליישום פרויקטים של עזרה. "עלינו להתמודד עם מציאות רצופה קשיים," אמר ראש ממשלת יפן, יושיהיקו נודה.

מאז שנת 2002 קיבלה אפגניסטן סיוע בסך 60 מיליארד דולרים. לדברי הבנק העולמי, סכום זה שווה ערך כמעט לתוצר הגולמי המקומי של המדינה. בעשור שמאז פלישת ארצות הברית למדינה ב-2001, סיוע חוץ תרם רבות למערכות החינוך והבריאות, שמונה מיליון ילדים, לרבות שלושה מיליון ילדות, רשומים היום בבתי ספר. זאת בהשוואה למיליון ילדים לפני יותר מעשור, כאשר הטליבאן אסרו על חינוך ילדות.

שירותי בריאות משופרים צמצמו לחצי את תמותת הילדים והרחיבו את שירותי הבריאות הבסיסיים ל-60 אחוז כמעט מאוכלוסיית אפגניסטן, המונה יותר מ-25 מיליון, בהשוואה לפחות מעשרה אחוזים, בשנת 2001.

לסיוע הוצמדו תנאים: אפגניסטן מחויבת לשרטט מפת דרכים של נשיאה באחריות, כדי לוודא שהמדינה עושה יותר לשפר את הממשל ואת הניהול הכלכלי, ולערוב להליך דמוקרטי, לשלטון החוק ולזכויות האדם – בפרט אלו של נשים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן