Skip to content

נתניהו: "כל הסימנים מובילים לאיראן". ישראל תגיש תלונה למועצת הביטחון

בתגובת ראש הממשלה נאמר: "18 שנים בדיוק אחרי פיגוע התופת בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה הטרור האיראני הרצחני ממשיך לפגוע באנשים חפים מפשע. זוהי מתקפת טרור איראנית שמתפשטת בעולם כולו. ישראל תגיב בעוצמה לטרור האיראני". שר הביטחון ברק: "מערכת הביטחון תדע להגיע למי שביצע את הפיגוע הזה – ותבוא אתו חשבון". סגן שר החוץ, דני איילון: […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מקיים מאז היוודע דבר הפיגוע התייעצויות ביטחוניות. גם שר הביטחון אהוד ברק כינס דיון להערכת מצב, שיועד קודם לטפל במצב בסוריה – אך הפך לדיון על הפיגוע והשלכותיו.

"ישראל תגיב בעוצמה לטרור האיראני". פיגוע בבורגס (צילום: גטי אימג'ס)
"ישראל תגיב בעוצמה לטרור האיראני". פיגוע בבורגס (צילום: גטי אימג'ס)

בתגובה פומבית ראשונה לפיגוע בבורגס, בולגריה, אמר ראש הממשלה נתניהו: "כל הסימנים מובילים לאיראן. רק בחודשים האחרונים ראינו את הניסיונות של איראן לפגוע בישראלים בתאילנד, הודו, גיאורגיה, קניה, קפריסין ועוד. 18 שנים בדיוק אחרי פיגוע התופת בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה, הטרור האיראני הרצחני ממשיך לפגוע באנשים חפים מפשע. זוהי מתקפת טרור איראנית שמתפשטת בעולם כולו. ישראל תגיב בעוצמה לטרור האיראני". ראש הממשלה ביקש לשלוח תנחומים למשפחות הנפגעים ואיחולי החלמה לפצועים.

ראש ממשלת בולגריה: "נשתף פעולה"

מאוחר יותר התקשר ראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב, לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו וביקש להביע את תנחומיו על מותם של התיירים הישראלים בהתקפת הטרור בבורגס. בשיחה צוין כי ההתקפה היא לא רק נגד ישראל היא גם נגד בולגריה, וסוכם שישראל ובולגריה ישתפו פעולה באופן הדוק בחקירת האירוע. נתניהו הודה לבוריסוב על הסיוע והדגיש כי איראן וחיזבאללה מנהלות מסע טרור עולמי נגד מטרות ישראליות ברחבי העולם.

גם שר הביטחון, אהוד ברק, הגיב לפיגוע ואמר: "מערכת הביטחון תדע להגיע למי שביצע את הפיגוע הזה – ותבוא אתו חשבון".

"הפיגוע הזה הוא חמור מאוד, אנחנו מזה זמן עוקבים אחרי כוונות של ארגוני הטרור, חיזבאללה, החמאס, גורמים איראנים והג'יהאד, לבצע טרור ברחבי העולם", אמר שר הביטחון. "יש לנו מאבק ארוך איתם, יש בו הרבה הצלחות, יש בו ימים קשים, היום זה יום קשה כזה.

ברק: "ישראל תפעל בכל כוחה"

"אנחנו לא יודעים עדיין את השמות של ההרוגים והלב עם המשפחות שעומדות לקבל את הבשורה הכואבת מכל. אני בטוח שנצטרך להפיק לקחים ולראות מה נכון לתקן ואיך אולי לשפר, אבל אנחנו צריכים לדעת שאנחנו במאבק ארוך, בתוך המאבק הזה יש גם מקומות שבהם נלחמים ומקומות שבהם אזרחים נפגשים עם הטרור העולמי. בעיניי יש חשיבות עליונה לכך שאנחנו לא נאבד את כושר העמידה מחד וגם לא את היכולת להבין שצריך לחיות. לאחר לימוד הלקחים, במקביל להקשבה, להזהרות כאשר הן מסוגלות לבוא, חשוב שישראלים ימשיכו לטייל בעולם, ימשיכו להסתובב בארץ וימשיכו לחיות את החיים הנורמליים חרף כל הכאב. מערכת הביטחון תפעל בכל כוחה כדי להגיע אל מבצעי הפיגוע הזה ואל שולחיהם".

שר החוץ, אביגדור ליברמן, שוחח עם עמיתו הבולגרי, ניקולאי מלדנוב, שנמצא בדרכו למקום הפיצוץ. ליברמן ייכנס בקרוב הערכת מצב במשרד החוץ בירושלים. שגרירות ישראל בבולגריה נמצאת בקשר עם הרשויות במדינה כדי לקבל פרטים נוספים על האירוע.

תלונה למועצת הביטחון נגד איראן

סגן שר החוץ דני איילון אמר הערב כי ישראל תגיש תלונה למועצת הביטחון נגד איראן, על הפיגוע בבורגס. "חשוב מאוד שיושתו על איראן – ולא רק בגלל הפיגוע היום – סנקציות קשות. חשוב מאוד שהקהילה הבינלאומית כולה תוקיע ותבודד את איראן, כך ששום מטוס איראני ונושא דרכון איראני לא יוכל להסתובב בעולם".

איילון, שדיבר בראיון לחדשות ערוץ 10, הדגיש כי מבחינת ישראל אין כל הבדל בין החיזבאללה לבין איראן. "היום אפשר להגיד שזאת יחידה אחת". סגן שר החוץ הדגיש כי החיזבאללה אינו חסין מתגובה ישראלית. "ישראל יודעת להגן על עצמה ולפגוע במפגעים – ואני מעריך שכך יהיה. כל הערוצים אפשריים, כל האופציות פתוחות – ואני חושב שלא כדאי להרחיב מילים בנושאים האופרטיביים".

איילון גילה עוד כי שר החוץ, אביגדור ליברמן, הורה עוד לפני הפיגוע בבורגס, לפנות למדינות אירופה בדרישה להכניס את החיזבאללה לרשימת ארגוני הטרור. "החיזבאללה אינו מוכר באירופה כארגון טרור. הוא מוכר בארה"ב, בקנדה ובמדינות נוספות – ואנחנו מתכוננים לצאת למסע דיפלומטי נמרץ על מנת שהחיזבאללה יהיה מוכר כארגון טרור באירופה".

בדיוק היום, לפני 18 שנה, בוצע פיגוע רצחני נגד הקהילה היהודית בבואנוס איירס (בניין האמי"א). זה היה פיגוע רצחני שני על אדמת ארגנטינה כנגד מטרות ישראליות ויהודיות, כאשר שנתיים קודם לכן, התרחש הפיגוע בבניין שגרירות ישראל.

נסיונות פיגוע קודמים 

בפיגוע באמי"א, נהרס לחלוטין בניין הקהילה ו-85 איש קיפחו את חייהם, נוסף על מאות פצועים.

במשרד החוץ ציינו את המועד הזה, עוד לפני הפיגוע בבורגס. "הצער והכאב שאנו חשים מצטרף להרגשה הקשה שהאחראים לפיגוע זה, כמו לזה שלפניו, טרם הובאו לדין", נאמר בהודעה של משרד החוץ. "לאחר שנים של חקירה קבע שופט חוקר ארגנטינאי בשנת 2007, כי איראן היא זו העומדת מאחורי הפיגוע והיא ששיגרה את המרצחים.  ממשלת ארגנטינה אף פנתה לאינטרפול על מנת שארגון זה יוציא צווי מעצר כנגד מספר חשודים, והבקשה אושרה ע"י הוועד המנהל של הארגון. ישראל מגנה  את איראן על עמידתה מאחורי פיגועי טרור ברחבי העולם, על כך שהיא מממנת, מדריכה, מאמנת ומחמשת ארגוני טרור ומאיימת למחוק את ישראל מעל המפה".

לפני הפיגוע בבורגס נעשו ע"י החיזבאללה, בסיוע איראן, שורה של נסיונות לפגע במטרות ישראליות – כמעט כולן נכשלו וסוכלו ע"י השלטונות המקומיים, בשיתוף פעולה עם ישראל, עקב מידע מוקדם שישראל העבירה. נסיון הפיגוע האחרון שנכשל היה רק בשבוע שעבר בקפריסין,  כאשר נעצר לבנוני, נושא דרכון שוודי, שאסף מידע מודיעיני, על יעדים ישראליים באי השכן, לקראת ביצוע פיגוע. המוסד הוא שהסגיר, עפ"י המידע שפורסם, את החשוד לשלטונות קפריסין – והוא אף הוזמן להשתתף בחקירתו.

במקרה נוסף, שבו הצליח החיזבאללה לבצע פיגוע, נפצעה אשת אחד מאנשי הסגל בשגרירות ישראל בהודו. המחבל הצמיד מטען חבלה אל מכוניתה – ופוצץ אותו. האשה נפצעה באורח קשה. זמן קצר קודם לכן סוכלו שני מעשי פיגוע חמורים בתאילנד ונעצרו המחבלים האיראניים שעמדו מאחורי ניסיון הפיגוע. נסיונות פיגוע נוספים סוכלו בקניה, באזרבייג'ן וגם בבולגריה.

ראש האופוזיציה שלי יחימוביץ' הגיבה על מתקפת הטרור הרצחנית בבולגריה ואמרה שאין ספק שאי היציבות באזור בהשראה האיראנית מכוונים במיוחד כלפי ישראלים ויהודים בארץ ובעולם. כוחות הביטחון של ישראל הצליחו לסכל בחודשים האחרונים כמה ניסיונות לפגע נגד מטרות ישראליות ואפילו ניסיון לפגוע בדיפלומט ישראלי. למרבה הצער היום בבולגריה נאלצנו לחוות שוב פעולת טרור קשה. יחימוביץ' הביעה את אמונה בפעילות כוחות הביטחון ושגרה תנחומים למשפחות הנפגעים ואיחולי החלמה לפצועים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן