Skip to content

שני נזירים טיבטים העלו עצמם באש

ההצתה העצמית – מחאה נגד מדיניות הדיכוי של סין בטיבט. פעילה למען הטיבטים: "מעשי מחאה כאלה יימשכו כל עוד מנהיגי העולם עוצמים את עיניהם נוכח המצב הנואש בטיבט" מאת גרשון גירון שני נזירים טיבטיים מתו ואחר נפצע קשה אחרי שהעלו עצמם באש ביום שישי במחוז סצ'ואן בדרום מערב סין. כך מדווחת רשת CNN. היו אלה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ההצתה העצמית – מחאה נגד מדיניות הדיכוי של סין בטיבט. פעילה למען הטיבטים: "מעשי מחאה כאלה יימשכו כל עוד מנהיגי העולם עוצמים את עיניהם נוכח המצב הנואש בטיבט"

מאת גרשון גירון

מחאת הנזירים הטיבטיים

שני נזירים טיבטיים מתו ואחר נפצע קשה אחרי שהעלו עצמם באש ביום שישי במחוז סצ'ואן בדרום מערב סין. כך מדווחת רשת CNN. היו אלה מקרי ההקרבה העצמית השלושה עשר והארבעה עשר שהתרחשו במדינה מאז חודש מרס.

סוכנות הידיעות הסינית הממשלתית, חינואה, מדווחת כי גבר בן 22 הצית את עצמו בצומת דרכים באבה הנמצאת במחוז האוטונומי הטיבטי קיאנג. שוטרים כיבו את האש והעבירו אותו לבית חולים מקומי. חינואה גם מדווחת מפי אנשי ממשל מקומיים, כי גבר אחר, בן 18 ככל הנראה, מת בהמשך היום אחרי שהצית את עצמו במלון סמוך. עם זאת דוברת מטעם ממשלת אבה טענה כי לא ידוע לה על האירוע.

קבוצות פעילים למען טיבט אומרים כי האנשים מחו נגד הדיכוי הסיני בטיבט. "מעשי ההצתה העצמית האחרונים מוכיחים כי מה שאנו עדים לו לאחרונה בטיבט הוא דחייה מתמשכת ועזה של הכיבוש הסיני," אמרה סטפאני ברידג'ן, מנכ"לית "חופש לטיבט" ארגון לונדוני, הדוגל בעצמאות טיבט. היא הוסיפה, כי העובדה שארבעה עשר אנשים, במחוזות שונים של טיבט, בחרו להעלות את עצמם באש והקהילייה הבינלאומית אינה עושה דבר, מהווה כתב אישום המרשיע את הקהילייה הבינלאומית. "אנחנו יכולים רק לצפות שמעשי מחאה כאלה יימשכו כל עוד מנהיגי העולם עוצמים את עיניהם לנוכח המצב הנואש בטיבט", אמרה.

רוב ניסיונות ההתאבדות אירעו במחוז אבה ובמנזר קירטי, גם הוא בסצ'ואן, שהפכה למוקד הזעם האתני של הטיבטים על דיכוי תרבותם הייחודית על ידי השלטון הסיני. סין עצמה דוחה האשמות על דיכוי הטיבטים, וטוענת ששלטונה שיפר מאוד את רמת החיים של העם הטיבטי. היא מאשימה את הדלאי למה, המנהיג הרוחני הטיבטי הגולה, בעידוד טיבטים הסרים למרותו הרוחנית לפגוע בעצמם באופן זה – האשמה שהוא מכחיש מכל וכל.

בשנת 1951 נאלץ הדלאי למה להסכם להכרה בריבונות סין על טיבט. בהסכם זה התחייבו הסינים להעניק אוטונומיה לאזור. התקוממות כושלת נגד שלטון בייג'ינג ב-1959 כפתה על הדלאי למה לצאת לגלות. במשך שנים הוא מכחיש כי טיבט חותרת לעצמאות וטוען כי הוא חותר רק לאוטונומיה אמיתית, שבמסגרתה יוכלו הטיבטים לקבוע את מדיניותם בנושאי מפתח, כגון מנהגי דתם.

תסיסה אלימה שהתרחשה במהלך התקוממות ב- 2008, ודיכויה הצבאי, עלו בחיי 18 אנשים לפחות, ולדברי פעילים למען טיבט, באזורים רבים שוררת מאז מתיחות גבוהה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן