Skip to content

מד"א: זהירות מחנק מעצמות דגים

עקב ריבוי אירועי חנק בערב ראש השנה, במד"א ממליצים לא לתת לילדים מתחת גיל 5 לאכול דגים ולילדים מעל גיל 5 לבדוק היטב את מנת הדג המוגשת להם ו"לסנן" עצמות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אף שולחן חג אינו שלם בלי מנה של דג, שהוא מבין מאכלי החג שאינם מתאימים לילדים מתחת לגיל חמש, בשל החשש לסכנת חנק והחשש של נזק במערכת העיכול, כתוצאה מבליעת עצם. ברוב סוגי הדגים יש בדרך כלל עצמות, העלולות להיתקע בבית הבליעה. יכולת השיעול של ילדים קטנים אינה מפותחת דיה, כך שדבר זה עלול להיות קטלני עבורם.

פעמים רבות העצם אינה נראית לעין בהיותה חבויה בתוך "הגפילטע-פיש". על מנת למנוע את הסכנות הטמונות באכילת הדג, ממליץ מד"א שלא לתת לילדים מתחת גיל 5 לאכול דגים ולילדים מעל גיל 5 לבדוק היטב את מנת הדג המוגשת להם ו"לסנן" אותה מעצמות. פגיעות נוספות נגרמות מזיהום עצמות הדגים בזמן הכנת המאכלים המוכרים לנו. זיהום מעצמות הדג לרוב מחייב אשפוז ומתן אנטיביוטיקה.

בעיצומה של סעודת ראש השנה אשתקד, נחנק גבר בן 52, לאחר שעצם של דג נכלאה בגרונו. במקביל להזעקת צוות טיפול נמרץ למקום, הנחה תורן המוקד במד"א לבצע לחיצות ברום הבטן והגוף הזר נחלץ. לאחר בדיקות במקום נמצא כי מצבו של האדם טוב והוא ביקש להישאר בביתו על מנת להמשיך ולסעוד עם משפחתו.

רמ"ז שי מורדוך, מנהל מחלקת הדרכה במד"א כרמל, מספר כי אזרחים רבים באים להדרכות עזרה ראשונה במד"א, לאחר שחוו אירוע של חוסר אונים, בו לא ידעו כיצד לטפל באיש קרוב אליהם, לרבות הוצאת גוף זר. "אם ילד או מבוגר נחנק מגוף זר והוא בהכרה, יש לבדוק אם הוא יכול לדבר או להשתעל. אם לא – יש לבצע לחיצות ברום הבטן שוב ושוב עד פליטת הגוף הזר. כאשר מדובר באדם שמן במיוחד או נשים בשלב מתקדם של היריון, יש להעמידם כנגד הקיר ולבצע לחיצות במרכז בית החזה".

בכל מקרה של חנק, יש להעניק טיפול במיידי ועל אדם שנמצא בסמוך להזעיק את מד"א בטלפון 101. אם הנפגע מאבד את הכרתו, יש להתקשר באופן מיידי למד"א ולקבל הנחיות לטיפול עד הגעת הצוות הרפואי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן