Skip to content

סקרים: העבודה עם כחלון -32 מנדטים; לבני עם כחלון – 27 מנדטים

התזזית הפוליטית שקמה בעקבות הידיעות על כוונת משה כחלון להתמודד בבחירות הולידה "מלחמת סקרים". ובינתיים, ראש הממשלה, השוהה בפריז, הגיב: "כחלון היה ונשאר בליכוד". אתר "יאללה קדימה" טוען: כחלון יודיע כבר היום (חמישי) על הקמת המפלגה החדשה. שני הספונסורים העומדים מאחוריו: קובי מימון וגבי אדרי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גורמים במערכת הפוליטית מצפים כי עד סוף השבוע, או לכל היותר תחילת השבוע הבא, יתפזר הערפל סביב כוונת השר משה כחלון להקים מפלגה חברתית חדשה. ההערכה היא, כי מה שיכריע, בסופו של דבר, הוא סקר נוסף שיבחן את סיכוייה של מפלגה חדשה כזאת בראשותו. סקר של מכון רפי סמית, שהוזמן ע"י מקורביו, צפה כי כחלון יגרוף 20 מנדטים בבחירות, אם יעמוד בראש רשימה כזאת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, השוהה בפריס, התייחס אחר הצהריים לראשונה, לדיווחים בארץ לפיהם השר משה כחלון שוקל להקים מפלגת מרכז-ימין חדשה – ואמר: "כחלון היה ונשאר בליכוד".

משה כחלון. סופרסטאר פוליטי?
משה כחלון. סופרסטאר פוליטי?

בינתיים שלפה מפלגת העבודה, שעלולה להיות הנפגעת העיקרית מריצה של כחלון בראש מפלגה משלו – סקר משלה. הסקר מצביע על כך שאם משה כחלון יצטרף למפלגת העבודה, כמספר 2 לשלי יחימוביץ', יקבלו גם "העבודה" וגם "הליכוד ביתנו" 32 מנדטים כל אחת. הסקר בוצע ע"י מכון "דחף", בראשותה של ד"ר מינה צמח. הסקר נערך אתמול ושלשום, על מדגם של 500 אנשים – והוא בחן את התפלגות המנדטים עם כחלון כמספר 2 ב"עבודה" – ובלעדיו.

מן הסקר עולה, כאמור, כי עם כחלון כמספר 2 ב"עבודה" נוצר תיקו של 32 מנדטים בין העבודה ל"ליכוד ביתנו". במצב כזה נוצר גם תיקו בין שני הגושים. עפ"י הסקר, במצב זה, "קדימה" תימחק; "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד תקבל 14 מנדטים; ש"ס – 13 מנדטים; מרצ – 3; האיחוד הלאומי-הבית היהודי – 7 מנדטים; "ארץ ישראל שלנו" ו"התקווה" (מיכאל בן ארי וישראל אלדד) – 2; יהדות התורה – 6 והמפלגות הערביות – 11 מנדטים.

לעומת זאת, עפ"י הסקר שערך מכון המחקר של רפי סמית עבור משה כחלון – ואשר פורסם ב"גלובס" – מגלה כי מפלגה בראשות כחלון ולבני עשויה לגרוף 27 מנדטים, לעומת 30 מנדטים להם תזכה רשימת "ישראל ביתנו". שלי יחימוביץ', על פי הסקר, תצנח דרמטית ל-13 מנדטים בלבד, ש"ס תזכה לתשעה מנדטים בלבד, וכמוה גם "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד.

בלי ציפי לבני תקבל מפלגה בראשותו של כחלון 20 מנדטים, ואילו "הליכוד ביתנו" תקבל 32 מנדטים. גם כאן נפגעת מפלגת העבודה באורח משמעותי, והיא צונחת ל-15-17 מנדטים. ש"ס ו"יש עתיד" יזכו – כל אחת – לעשרה מנדטים.

בין כחלון לראש הממשלה נתניהו שררו, לפני הודעת הפרישה של כחלון, יחסים צוננים. בשיחות סגורות התבטא כחלון, כי הליכוד בראשות נתניהו עומד לספוג מכה קשה ולקבל הרבה פחות מנדטים מהצפוי. כחלון, שהבין כי לא יקבל את תיק האוצר לאחר הבחירות, החליט לפרוש – ורק אז ניסה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשנות את החלטתו ואף הרעיף עליו שבחים.

כחלון. חיבוק מנתניהו בוועידת הליכוד. (צילום: דן בר דוב)

מאז הודיע על פרישתו מהחיים הפוליטיים, הופעל על כחלון – עד שנסגרו רשימות המועמדים אתמול – לחץ כבד לא לפרוש מהפוליטיקה. כחלון סירב לחזור בו מהחלטתו, אך הבטיח לסייע לליכוד במערכת הבחירות ולהיות חבר ב"צוות 100 הימים" שהקים נתניהו. מאז נפוצו השמועות על כוונתו להקים מפלגה חדשה הוצף שוב כחלון בעשרות פניות של חברי ליכוד, שקראו לו להקים את המפלגה ולסייע בכך לנתניהו על ידי גריפת קולות מהמרכז ומהשמאל.

[related-posts]

הדעות לגבי רצינות כוונתו של השר כחלון, להקים מפלגה חדשה, חלוקות. רבים במערכת הפוליטית סבורים כי מדובר ב"ספין" שתפס תאוצה, בגלל השמועה שהתפשטה כשדה קוצים – אולם ככל שעובר הזמן גוברת ההערכה כי כוונותיו של כחלון רציניות והוא אכן בוחן ברצינות את האפשרות, להתמודד בבחירות הקרובות.

בינתיים סיימו הערב אהוד אולמרט וציפי לבני עוד פגישה ללא החלטה סופית בנוגע לאפשרות של ריצה תחת רשימה משותפת בבחירות לכנסת ה-19. עם זאת, בסיומה של הפגישה הודיעו השנים כי "לנוכח המצב שאליו דורדרה ישראל במהלך השנים האחרונות בכל התחומים, יש לפעול להחלפת השלטון".

בינתיים מפרסם אתר "יאללה קדימה" כי השר המתפטר משה כחלון צפוי להודיע היום (חמישי)  על הקמת מפלגה חברתית בראשותו. שני הספונסרים והרוח החיה שמאחוריו הם קובי מימון וגבי אדרי.

"זו אינה ספקולציה", נאמר בידיעה. "שר הרווחה הפורש ח"כ משה כחלון צפוי להודיע ביום חמישי הקרוב על הקמתה של מפלגה חברתית חדשה. כחלון המצויד בסקר של רפי סמית הנותן לו בין 20 ל-22 מנדטים כבר החל במגעים להרכבת רשימתו. מקורביו מציינים כי לכחלון ביקורת קשה על ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו.

"גורם בסביבתם של שני האישים שמלווים אותו – קובי מימון וגבי אדרי – אמר הלילה ליאללה-קדימה: "למרות שהגיע למקום הראשון בפריימריס הוא תמיד הרגיש שהוא אינו שר בין שווים אלא סוג של קמיע המנוצל לצרכים תקשורתיים על תקן המזרחי. נתניהו לא היה מוכן לתרגם את הכוח של כחלון לתפקיד שר אוצר או כל תפקיד בכיר אחר וגם אם היה נותן לו, לא היה נותן לו את הכוח לעצב מציאות".

כניסתו של כחלון למרוץ משנה את המספרים והסקרים כולם. במיוחד הוא צפוי לפגוע במפלגתו הליכוד שם האלקטורט המזרחי צפוי להינזק משמעותית אבל כניסתו תפגע במפלגת העבודה ובש"ס. 22 המנדטים שמנבאים לו הם אמנם הישג על הנייר אבל זה נתון שהושג לפני הכרזה רשמית ובטרם התחיל קמפיין בחירות. כניסתו של כחלון דרמטית עוד יותר אם בוחנים את השפעתה על הגושים. כחלון הוא השחקן היחיד שמסוגל להסיט קולות מן הימין המובהק אל המרכז החברתי ודרך כך לקבוע את זהות ראש הממשלה הבא. יוצא אפוא שכחלון יותר מכל שחקן אחר מסוגל לשנות את המובן מאליו – המשך הקדנציה של נתניהו בראשות הממשלה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן