אתמול בשעות הערב הגיע הגז ממאגר תמר, לאחר שעבר כ-150 ק"מ, לאסדת ההפקה הימית מול אשדוד וממנה הוא הועבר למתקן קבלה באשדוד. מהמתקן היבשתי זורם עתה הגז למערכת ההולכה הארצית של חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז) שהיא עורק הזרימה הראשי של הגז הטבעי במדינה, ובאמצעותה לתחנות הכוח ולמפעלים גדולים.
תחנות מוצא
נקודות המוצא של מערכת נתג"ז הן בתחנות הקבלה, שממוקמות בחופי המדינה (אשדוד ואשקלון). מהתחנות זורם הגז הטבעי דרך צינורות רחבי קוטר בלחץ גבוה ל"צמתים מרכזיים". באותם צמתים נקלט הגז במתקני PRMS Pressure) Redaction and Metering System) להפחתת לחץ הזרימה מגבוה לנמוך ומשם, באמצעות צינורות חלוקה צרים יותר, הוא מוזרם ללקוחות החברה בפריסה ארצית.
מערכת ההולכה במדינת ישראל של נתג"ז כוללת כיום ארבעה מקטעים עיקריים: מקטע ימי, מקטע מרכזי, מקטע דרומי ומקטע צפוני. באופן סכמאטי, מתקני המערכת מורכבים מתחנות קבלה, צנרת המוליכה את הגז הטבעי, תחנות הגפה הממוקמות לאורכה של המערכת ותחנות PRMS בנקודות המסירה ללקוחות.
תכניות פיתוח
במסגרת התוכניות הפיתוח הקיימות, מערכת הולכת הגז הטבעי תהיה מסוגלת להוליך מנקודות הקבלה של המערכת אל לקוחות הגז הטבעי בין 5 ל-10 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים) של גז טבעי מידי שנה וכ-1.8 מיליון מטרים מעוקבים מידי שעה. על פי תחזית הביקושים תעבור הצריכה בשנת 2020 את רף ה-10 מיליארד BCM (מיליארד מטרים מעוקבים) לשנה, ותגיע ב-2030 ללמעלה מ-16 מיליארד BCM (מיליארד מטרים מעוקבים) לשנה. על פי הערכות במאגר תמר יש כ-283 מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי.