Skip to content

גזר הדין לנאשמי פרשת הולילנד יינתן בעוד שבועיים

כך הודיע שופט בית המשפט המחוזי דוד רוזן. יום לאחר מכך, ישמע בית המשפט את הטיעונים לעונש של שולה זקן. רוזן הזהיר כי יתכן שלא יכבד את ההסכם איתה. אולמרט לשופט: "ההכרעה הזאת מבוססת על שגיאה יסודית שהיא איננה נכונה. אין אדם בעולם שיודע את זה טוב ממני. מעולם לא ביקשתי ומעולם לא קיבלתי שוחד, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גזר דינם של נאשמי פרשת הולילנד יינתן בעוד כשבועיים, ב-13 במאי בבוקר. כך הודיע ביום שלישי שופט בית המשפט המחוזי דוד רוזן. את שמיעת הטיעונים לעונש של נאשמת מס' 9, שולה זקן, קבע השופט למחרת היום, ב-14 במאי.

אתמול הציגו פרקליטי הנאשמים את טיעוניהם לעונש בהמשך לתביעת הפרקליטות לעונשים שהציגה המדינה ביום שני בפני השופט דוד רוזן. חלק מהנאשמים אמרו בקצרה את דבריהם מספסל הנאשמים למעט ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שביקש לומר את דבריו מעל דוכן העדים. 

אולמרט מגיע לבית המשפט (צילום: ציפי מנשה)
"ההכרעה הזאת מבוססת על שגיאה יסודית". אולמרט מגיע לבית המשפט (צילום: ציפי מנשה)

"אני רואה  לפניי את דגל מדינת ישראל ואת סמל מדינת ישראל, והם מייצגים בשבילי את ריבונות המדינה על פיהם חייתי כל חיי, ואני ממשיך להאמין בהם גם עתה ואמשיך להאמין בהם עד יומי האחרון", פתח אולמרט את דבריו. "מטבע הדברים, הכרעת בית-המשפט הייתה עבורי זעזוע קשה מאוד. אני יודע, יותר מכל אחד אחר, שההכרעה הזאת מבוססת על שגיאה יסודית שהיא איננה נכונה. אין אדם בעולם שיודע את זה טוב ממני. מעולם לא ביקשתי ומעולם לא קיבלתי שוחד, לא בעקיפין ולא במישרין, לא לעצמי, לא למקורביי ולא למי מבני משפחתי. התלבטתי לא מעט בימים האחרונים, מה לא לומר כאן בבית-המשפט, והחלטתי, מטעמים מובנים של כבוד למקום וכבוד לבית-המשפט וכבוד לשופטי ישראל, ואדוני בתוכם, שאני אקצר בדבריי באופן קיצוני ולא אזעק את הזעקה שרוצה להשתחרר מליבי", אמר אולמרט לשופט ווניכר בו כי הוא כובש את כעסו.

את פרקליטו כינה אולמרט בדבריו "פרקליטי, אהובי, אלי זוהר" והיה ברור שהוא סומך עליו בכל נימי נפשו. אולמרט סיפר כי בעת היותו ראש עיריית ירושלים נבנו מיזמים בהשקעות עתק של מיליארדי דולרים "והכל לפי הדין ולפי הנוהג ולפי ההגינות ולפי היושר ולפי ניקיון הדעת ולפי ניקיון הכפיים".

לגבי הרשעתו אמר ראש הממשלה לשעבר לשופט: "בכל ליבי ובכל מאודי אני יודע שהיא החלטה שגויה, זה לפנות לבית-המשפט העליון ולערער בפניו. אני מאמין שבית-המשפט העליון יעשה מאמץ, מטבע הדברים, לראות את התמונה המלאה כפי שהיא באמת, ויגיע למסקנה שאותה אמרתי קודם – מעולם לא ביקשתי, מעולם לא קיבלתי שוחד מאף אדם, לא בעקיפין, לא במישרין, לא לקרוביי, לא למי מבני משפחתי. זו האמת ואין בלתה". 

עו"ד אלי זהר הסביר לשופט כי "אם החברה הישראלית יושבת ומחכה לראות אדם מרוח בזפת ומובל למוקד, אז בית המשפט צריך לעצור את זה". לדבריו, התקשורת יצרה מצב בלתי נסבל שהשפיע גם על בית המשפט. וכך נוצר "רעש תקשורתי על טבעי. כזה שנשמר כל השנים. זה לא אנושי. כל בוקר פתחת עיתון וראית על אולמרט – אך הוא המשיך לתפקד. הדברים יצאו מכל פרופורציות. הוא לא יכול היה לשרוד זאת אלמלא היה חש חף מכל עבירה".

 

הדברים יצאו מפרופוציות. פרקליטו של אולמרט, אלי זוהר (צילום: ציפי מנשה)
הדברים יצאו מפרופוציות. פרקליטו של אולמרט, אלי זוהר (צילום: ציפי מנשה)

לגבי הסכם עדת המדינה עם שולה זקן אמר הפרקליט כי "לפני כחודשיים התחיל מחול שדים שעבר את גבול הטעם הרע. נוצר הרושם שהיא מסתובבת עם סודות כמוסים, שאם תצא איתם הארץ תרעד. התחילה טענה שהוא לא חוזר ארצה. התחילה השתוללות. מפולת של תקשורת שיש כבר מועד למתן פסק הדין. יצאה סיטואציה בלתי אפשרית שבה זכותו להליך הוגן נרמסת על-ידי התקשורת. מספרים בעיתונות על קלטות של זקן, 'ביזיון בית המשפט', 'זילות המשפט'… כל אלו אפילו לא קיימים".

"ב-26 במרץ מסתבר שגברת זקן פנתה שוב למאשימה וכבר נחתם איתה הסכם", אמר זוהר, "ואז יוצא עיתון הארץ עם הכותרת 'האם אולמרט יהיה ראש הממשלה הראשון שייעצר?' ומספרים שזקן סיפקה לתביעה קלטות וכל מיני דברים כאלה, ואז יוצא עיתון ישראל היום, נכון אתה חזק, אתה לוחמני, אתה אינך מוותר, תכונות נאות באמת, אבל למה לך? הרי ממילא רוב הציבור כבר משוכנע שאתה עבריין, ראש כנופיה של צווארון לבן, אתה מאמין כי ישנה את דעתו עליך רק משום ששוב יימצאו אולי שופטים מהזן הירושלמי אשר יוציאו תחת ידיהם מן פסק-דין עקום כזה כמו של מוסיה ארד וחבריה? זה זילות בית-המשפט ופגיעה באדם".

אתמול ביקשה המדינה להשית על דני דנקנר  8-5 שנות מאסר, על הלל צ'רני 10-8 שנות מאסר, על אביגדור קלנר 8-6 שנות מאסר, על אורי לופוליאנסקי 7-5 שנות מאסר, על אורי שטרית 9-7 שנות מאסר, על מאיר רבין 7-5 שנות מאסר, על אלי שמחיוף 4.5 שנות מאסר לפחות ועל אברהם פיינר 6-3 שנות מאסר. מוקדם יותר ביקשו גם עורכי דינם להקל בעונשיהם. כול הנאשמים, למעט ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי והרב אריה פיינר, מתכוונים לערער על הכרעת הדין בעניינם.

לגבי לופוליאנסקי ופיינר העיר השופט לתביעה כי יתכן שיפסוק אחרת בגזר דינו ויחרוג ממתחם הענישה הקבוע בחוק לנוכח מצבם הבריאותי. השופט המליץ לתביעה להגיע לידי הסכם עם עורך דינו של פיינר, דוד ליבאי, על עונש תואם על מנת שפסיקתו בגזר הדין לא תהווה תקדים משפטי ותגיע לאחר הסכמה בין שני הצדדים.

עו"ד יהונתן תדמור, נציג התביעה התייחס אתמול לעונשים שמבקשת הפרקליטות לגזור ואמר כי "השפעת המעשים וחומרתם הן הרסניות לגבי האזרח ורשויות השלטון. אל לנו להתרגל לסכומים הכמעט דמיוניים שהגיעו לבכירים במשק ולנבחרי ציבור. חומרת המעשים צריכה להרתיע. נטילת השוחד, הפרת אמונים ועבירות אחרות, אשר היסוד של שחיתות טבוע בהן, מכרסמות בחברה. לפגיעה הזו יש השפעה הרסנית לגבי תפישת השלטון. כל אימת שהנורמות הללו בעבירות שחיתות משתרשות זו סכנה של ממש".

אברהם פיינר בבית המשפט (צילום: אליק מאור)
"לא הייתי מודע לעבירה". אברהם פיינר בבית המשפט (צילום: אליק מאור)

הנאשם אברהם פיינר אמר לבית המשפט: "כרגע, וגם במהלך המשפט שהעדתי, והפעם אני עושה את זה בפה מלא לאחר שיש לי מודעות לדברים, אני מצטער ומביע חרטה. אני מדגיש ואומר, עם כל הכבוד לבית-המשפט ולכבודו, יש לי את כל הכבוד, חד משמעית, בשעת מעשה, כחבר מועצה צעיר, בשנים הראשונות שלו, לא הייתי מודע כלל, לא לתרומות, לתרומות כן כי עזרתי בהשגתן, לא הייתי ממונה על התרומות אבל עזרתי, לא הייתי מודע לביצוע עבירה, זה כל ההבדל, ואני מדגיש שוב שעכשיו, כשאני מבין רטרואקטיבית שאכן נעשתה עבירה, אני מביע את חרטתי ואני מתנצל על מה שהיה. אני רוצה להוסיף שמהאמת הפנימית שלי לא סטיתי ולא אסטה לעולם ובשביל שום סיבה, כי מעבר לכבוד הגדול שיש לי לבית-המשפט ולחוקי המדינה, יש לי את הכבוד, את ההערצה לחוקי התורה וכולנו יודעים, לא צריך להגיד את זה, אני מדגיש ואומר, זאת האמת הפנימית שלי, לא ידעתי, לא הייתי מודע לעבירה".

במהלך הדיון אמר השופט רוזן לתביעה כי למרות שהוא ישמע את הסכם התביעה עם זקן בשלב הטיעונים לעונש, הוא לא משוכנע שיסכים לכבדו: "לו היא הייתה חותמת על הסכם כזה בדיעבד וגורמת לקיצור זמנו של בית המשפט, הייתי חושב אחרת. אבל במה היא תרמה למשפט הזה? בכלום".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן