Skip to content

האנס הוא אתה

המחאה הכלל עולמית שהחלה בצ'ילה נגד אונס נשים וסחפה עד כה עשרות אלפי נשים בעולם שרוקדות ושרות את אותן המילים ואתן התנועות, הושמעה ונרקידה היום בתל אביב. ציפי מנשה חוותה וצילמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כ-40 נשים הגיעו היום (שישי) בצהרים לרחבת מוזאון תל אביב כדי לבצע את שיר המחאה: אנס בדרכך. שיר מחאה צ'יליאני של מפגינות נגד תרבות האונס במדינה הפך להמנון פמיניסטי של מפגינות ברחבי העולם. והגיע היום לישראל. השיר – Un Violador en Tu Camino או "אנס בדרכך" – הושמע לראשונה בהפגנה שנערכה בנובמבר כחלק מהמחאה החברתית בצ'ילה. מאז, השיר והריקוד שמלווה אותו התפשט בעולם, ובוצע בהפגנות נשים במקסיקו, קולומביה, צרפת, טורקיה, ספרד ובריטניה.
את השיר כתבה קבוצת תיאטרון פמיניסטית מהעיר ולפראיסו, אך חברות הקבוצה מסרבות לקחת עליו קרדיט ומסבירות: אלו המפגינות שהפכו אותו למה שהוא. "לא תכננו שהוא יהפוך להיות שיר מחאה", סיפרה פאולה קומטה, אחת מארבע החברות בקבוצת התיאטרון.

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

מלות השיר מתארות איך המוסדות השונים – המשטרה, מערכת המשפט והממשלה – משמרים את ההפרה השיטתית של זכויות נשים. "האנס הוא אתה, אלו השוטרים, השופטים, המדינה, הנשיא", מלות השיר, שממשיך: "וזאת לא אשמתך, לא איפה שהיית ולא מה שלבשת". גם התנועות המלוות את השיר מלאות משמעות. בחלק אחד כורעות הנשים לתנוחת שפיפה (סקוואט), כפי שנדרש ממפגינות בעת מעצרן בצ'ילה.    

לפי ארגון צ'ילאני הפועל נגד אלימות במשפחה, מדוחים למשטרה במדינה מדי יום 42 מקרים של הטרדה מינית או עבירות מין אחרות – בערך שתי תלונות מדי שעה. עוד עולה מנתוני הארגון כי ב-2018, רק כרבע מתיקי עבירות המין הסתיימו בפסיקת בית משפט.

צילום ציפי מנשה

השיר בעברית. צילום ציפי מנשה

 

1 Comment

  1. דיאנה
    21 בדצמבר 2019 @ 15:46

    היה מאוד עוצמתי. תודה על הצילום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן