Skip to content

לגובה (או היעדרו) יש השפעה גדולה – גם מסיבות אבולוציוניות

"גבר גבוה" היא אחת התכונות הנחשקות ביותר עבור נשים המחפשות בני זוג. גברים גבוהים מרוויחים מכך, אבל גברים נמוכים סובלים מהתופעה כשהם נפסלים כבני זוג עוד לפני שבכלל הכירו אותם. אשמח לשמוע מהקוראות איזו הצדקה רציונלית יש לבחירה בגבוה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גובה הוא אחת הסוגיות שמטרידות אנשים רבים, במיוחד בהקשר של יחסים עם בן או בת הזוג אבל לא רק. הרבה פעמים ההתייחסות לגובהו של אדם מסוים נתפשת כמשהו שטחי, או משהו שלא צריך להשפיע על התפישה של אותו אדם, אבל מה לעשות שלגובה (או היעדרו) יש השפעה גדולה על כולנו, גם אם לא נודה בכך, ולפחות חלק מההשפעות הללו נובעות מסיבות אבולוציוניות.

שי שון ממונגוליה, 2.36 מ', עם אשה ממוצעת
שי שון ממונגוליה, 2.36 מ', עם אשה ממוצעת

להיות גבוה היא תכונה שמקנה יתרונות רבים, בעיקר אם מדובר בגבר גבוה. "גבר גבוה" היא אחת התכונות הנחשקות ביותר עבור נשים המחפשות בני זוג. אני אשמח לשמוע מהקוראות איזו הצדקה רציונלית יש לבחירה בגבר גבוה. כשאני שואל נשים שונות, או סטודנטיות שאני מלמד, אם ירצו לצאת עם גבר נמוך מהן, רובן ככולן אומרות לא, גם אם בפועל הן עושות זה בגלל סיבות שונות (יש הבדל בין העדפות אידיאליות לבחירות בפועל). כשאני שואל למה בעצם לא, לרובן אין שום הסבר רציונלי, מלבד העובדה שזה מרגיש להן מוזר ולא טבעי אם הן גבוהות יותר מבן הזוג.

גברים גבוהים מרוויחים מכך, אבל גברים נמוכים סובלים מהתופעה כשהם נפסלים כבני זוג עוד לפני שבכלל הכירו אותם. לבחורות גבוהות יש בעייה הפוכה, שמקשה עליהן למצוא בני זוג, ולרוב הן נאלצות להתפשר בנושא. מצד שני, מחקרים באתרי הכרויות מראים שבחורות רבות, אפילו כאלו שהן נמוכות למדי, לא רק מעוניינות בגבר גבוה מהן, אלא מחפשות גבר גבוה הרבה יותר, לפעמים 15-20 ס”מ גבוה מהן, מה שמתסכל גברים רבים.

נשים מעדיפות גברים גבוהים בצורה בולטת יותר בזמן הביוץ

למרות שלא גברים ולא נשים יכולים לשים את האצבע על מה יש בגובה שהופך למשהו כל כך מהותי, אין זה מסובך לראות את ההיגיון האבולוציוני שעומד מאחורי זה. גברים גבוהים לרוב יהיו אתלטיים יותר וחזקים יותר פיזית, מה שהקנה יתרון אבולוציוני בציד וגם תורם להעלאת הסטטוס של אותו אדם. הגבוה נתפש כדומיננטי וסמכותי יותר, מה שמרתיע אנשים אחרים ונותן יתרון במאבק התוך מיני. נשים, אגב, מעדיפות גברים גבוהים בצורה בולטת יותר בזמן הביוץ, בלי קשר לגובהה של האישה (תקציר של המחקר אפשר למצוא כאן). אין זה אומר, כמובן, שדינם של גברים נמוכים נחרץ, מה שזה אומר הוא שהם יצטרכו למשוך נשים על ידי תכונות אחרות, שגם הן חשובות לנשים.

ההשפעות של הגובה מרחיקות לכת הרבה יותר מבחירת בני זוג. גברים גבוהים יותר מרוויחים יותר, ויש להם סיכוי גבוה יותר להגיע לדרגות ניהול בכירות. מחקר שנעשה בעבר הראה שכל תוספת של אינץ’ (2.5 ס”מ) לגובה מעלה את ההכנסה השנתית בכ-5,000 דולר בממוצע. הטענה אגב שמועמדים גבוהים יותר בבחירות לארה”ב ינצחו בבחירות לא נכונה כפי שאפשר ללמוד מכאן, אם כי באופן כללי מועמדים לנשיאות הינם אנשים גבוהים מהממוצע.

מחקר שנעשה לפני כמה שנים מצא שאנשים גבוהים מרוצים באופן כללי יותר מהחיים שלהם. המידע מתקבל ממחקר רחב היקף שכלל כמעט חצי מיליון אנשים שדיווחו על מצב רוחם, האם הם חוו רגשות חיוביים או שליליים ביממה האחרונה ואיך הם מרגישים באופן כללי. נראה שגברים גבוהים מהממוצע, אלו שהם לפחות 1.80, נהנים יותר מנשים גבוהות מהממוצע (גובה 1.65 ומעלה). גם גברים וגם נשים מדווחים שהם שמחים יותר, ובסבירות נמוכה יותר יתלוננו על כאבים או ירגישו עצובים. גברים גבוהים יותר, אבל לא נשים גבוהות, ייטו פחות לדאוג. מצד שני, אנשים גבוהים קצת יותר לחוצים וייטו לכעוס יותר בקלות.

אנשים גבוהים יותר הם גם בעלי השכלה גבוהה יותר. למה זה קורה? השערה פרובוקטיבית אחת היא שאנשים גבוהים נוטים יותר לממש את הפוטנציאל שלהם ולהגיע לשיא היכולת הקוגנטיבית יותר מאנשים נמוכים. למה זה קורה בדיוק, לא ברור, אבל שורשי ההבדלים מתחילים כבר בגיל מוקדם. גובה היא תכונה מורשת, הורים גבוהים ייטו להוליד ילדים גבוהים יותר בממוצע. אם ילדים יגדלו בסביבה תומכת שמספקת את כל צרכיהם, כזו עם רפואה מתקדמת ותזונה נאותה, הם יממשו את פוטנציאל הגובה שלהם במלואו. ייתכן שילדים נמוכים סובלים מסביבה התפתחותית לא אידיאלית, ולכן לא מגיעים לשיא הפוטנציאל שלהם בגובה ולכן סובלים יותר מהתופעות שציינתי. כלומר, יש קשר הדוק בין ההתפתחות הקוגנטיבית להתפתחות הפיזית, כשההשפעות כנראה הדדיות.

הבלוג של גיל – הומו סאפיינס

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן