Skip to content

המדינה בתגובה לעתירה: "יש למדינה זכות למנוע כניסת זרים"

בית המשפט דחה את המשך הדיון בעתירה בנושא מבקשי המקלט האריתראים שבגבול ליום ראשון הקרוב. הבוקר מנעו הצבא והמשטרה מ"רופאים לזכויות אדם", להגיע אל הקבוצה לאחר שהשטח הוכרז כשטח צבאי סגור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהרכב של שלושה שופטים, השופט אשר גרוניס, נשיא בית המשפט העליון, והשופטים ניל הנדל ויוחנן מלצר, דן בג"ץ הבוקר  בעתירת עמותת "אנו פליטים", שהוגשה לבית המשפט העליון כנגד שר הביטחון, אהוד ברק ושר הפנים, אלי ישי. בעתירה נדרשו המשיבים לנמק מדוע אינם מתירים לקבוצה של 21 אריתריאים, בהם נער בן 14, להיכנס לתחומי ישראל כדי לקבל טיפול רפואי, מזון ומים ומדוע לא יבחנו את בקשתם למקלט מדיני בישראל. בית המשפט דחה את המשך הדיון ליום ראשון הקרוב.

הדיון, שבתחילתו היה פתוח, נמשך בדלתיים סגורות לאחר שצה"ל התבקש למסור את גרסתו לעניין. בראש העתירה הובא ציטוט מדבריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו מ-2010 בישיבת הממשלה, כי "איננו מתכוונים לעצור פליטי חרב, אנחנו מאפשרים את כניסתם ונמשיך לאפשר את כניסתם". בעתירה נטען, כי יש לברר בישראל אם נשקפת להם סכנה בארצם, אריתריאה, וכן כי נדמה שנשקפת סכנה לחייהם במצרים, שכן דווח כי צה"ל שומר עליהם מפני פגיעה אפשרית מצד החיילים המצרים. כמו כן, מצרים אינה נחשבת למדינת מקלט מאחר שהיא מגרשת מבקשי מקלט אריתריאים לאריתריאה.

הנזירה עזיזה קדאני מול שוטר המונע את גישת משלחת רופאים לזכויות אדם לפליטים (צילום: Yotam Ronen/Activestills.org)

"העובדה כי מדובר על פניו במבקשי מקלט אריתריאים, אשר מדינת ישראל מעניקה להם הגנה קבוצתית זמנית בשל הסכנה הנשקפת להם במדינת מוצאם, מעניקה משנה תוקף לחובה להתיר את כניסתם ולברר את בקשתם למקלט". עוד מצוין בעתירה, כי הוועדה האקזקוטיבית של נציבות האו"ם לפליטים, שבה חברה ישראל, קבעה בשנת 1977 כי עקרון ה-non-refoulement (אי-החזרה) חל הן על מי שנמצא על גבולה של המדינה והן על מי שנמצא בתוך הטריטוריה שלה.

"משמעות הקמת הגדר היא לזכות העקרונית של ישראל, ככל מדינה ריבונית, למנוע כניסה חופשית של נתינים ממדינות זרות לשטחה", טענה המדינה בתגובתה. כמו כן טענה הפרקליטות, כי למעשה מדינת המקלט הראשונה עבור מבקשי המקלט שעל הפרק היא מצרים, ולכן עליהם להתדפק על שעריה לפני שיבואו בבקשה לישראל. מנגד תהה עו"ד עומר ש"ץ מ"אנו פליטים": "זה היום השביעי שהם שם, עד מתי נחכה? עד שמישהו יקפח את חייו? המדינה שולחת סיוע רפואי לקצות העולם ופה היא מפקירה אנשים במשך שבוע".

אמש התראיין שר הפנים אלי ישי ואמר, כי לו "קשה יותר מכולם לראות את התמונות ולהחזיר משפחות לארצן ולמולדתן, אבל מי שצריך לקבל החלטה קשה זה אני. אם אני צריך לבחור בין טובת המדינה, האזרחים והביטחון – אני אבחר שתהיה גדר, שהם לא ייכנסו ויחזרו לארצם". יועצה המשפטי של הממשלה, יהודה וינשטיין, אמר הבוקר כי "הנחת המוצא היא כי לישראל, כמדינה ריבונית, שמורה הזכות להחליט מי יבוא בשעריה". וינשטיין הדגיש, כי שמורה לישראל  הזכות העקרונית להקים גדר בגבולה ולמנוע כניסה חופשית של נתינים זרים לתחום ריבונותה.

לדיון בבית המשפט הגיע גם ח"כ מיכאל בן ארי, שכינה את מבקשי המקלט "גנבי גבול" ואמר כי הם "חייבים להיות מוחזרים לארצם". עו"ד יוכי גנסין מפרקליטות המדינה אמרה במהלך הדיון, כי "בכוונת המדינה להחזיר את מבקשי המקלט שהגיעו מסודאן לארץ מוצאם," אמירה מעוררת תהיות, מאחר שסודאן היא מדינת אויב ולא ברור כיצד תוכל ישראל להטיס אליה אנשים. כמו כן, ישנו איסור להחזיר פליטים לסודאן. גנסין הוסיפה, כי טרם התקבלה החלטה בנוגע למהגרים שבאו מאריתריאה. בינתיים, לדבריה, "המדינה נוטה לקבל את המלצת האו"ם ולא להרחיק אותם לאריתריאה".

ח"כ דב חנין פנה אתמול במכתב לשר הביטחון אהוד ברק ולראש הממשלה, כדי שיתערבו בדחיפות בנעשה בגבול: "זכותה של מדינה להציב גדר בגבולותיה, אבל גדר בוודאי איננה פתרון מלא. היא לא מבטלת את החובה לבדוק את מעמדם של המתדפקים עליה".

שיירת סיוע ומזון לגבול נחסמה

כידוע, כ-21 מבקשי מקלט מאריתריאה נמצאים כבר שבוע ליד גדר הגבול וחיילי צה"ל מונעים מהם להיכנס. הבוקר אסרו כוחות צה"ל והמשטרה על קבוצת נציגים מארגון "רופאים לזכויות אדם" ומבית החולים יוספטל באילת להגיע לקבוצה המבודדת, בשל ההכרזה כי זהו שטח צבאי סגור שעליו הכריז אלוף פיקוד הדרום. אמש קיבלו המהגרים, כנראה לראשונה, מזון שהעבירו להם פעילים שהגיעו למקום לבדוק את מצבם ולא הורשו להיכנס לשטח שבו הם כלואים. מחר עתידה לצאת שיירה של אזרחים במטרה להביא למקום מזון ולנסות להעבירו למבקשי המקלט.

הודעת "רופאים לזכויות אדם": "21 האריתריאים, בהם נער בן 14, שוהים מצפון לקדש ברנע ומאובטחים על ידי קבוצת חיילי צה"ל מחטיבת גבעתי. האיזור שבו הם נמצאים הוכרז כשטח צבאי סגור וצו אלוף אוסר את הגישה אליו עד 21 בספטמבר. הבוקר נאסר על נציגים מארגון "רופאים לזכויות אדם" להגיע לקבוצה בשל ההכרזה על האזור כשטח צבאי סגור. קבוצת הנציגים, שמנתה שבעה רופאים, אחות ונזירה דוברת טיגרינית, דיווחה כי השיירה שלה נחסמה על ידי המשטרה וכי ניהלה מגעים כדי לעבור את המחסום ולהגיע בכל זאת אל המהגרים. אמש קיבלו המהגרים לראשונה מזון שהעבירו להם פעילים שהגיעו למקום לבדוק את מצבם ולא הורשו להיכנס לשטח שבו הם כלואים."

תיעוד מהשיירה של רופאים לזכויות אדם, צולם על ידי אבי בלייכרמן:

 

 

יושבת ראש מרצ, זהבה גלאון, פנתה טלפונית בדחיפות לשר הביטחון, על רקע מניעת כניסתה של משלחת המזון של ארגון רופאים לזכויות אדם וארגונים הומניטאריים נוספים לאזור הגבול בו כלואים 20 נתיני אריתריאה ודרשה את התערבותו בכניסת הארגונים והעברת המזון לפליטים. "ממשלת ישראל החליפה את הרחמנות באכזריות", אמרה גלאון. "שריה מקשים את לבם מול בני אדם, בהם נשים ותינוקות, שנמלטו מארצם וכעת מתדפקים על דלתה של ישראל בבקשה לרחמים ולהצלה, גוועים מרעב ומופקרים תחת שמש יוקדת. שר הביטחון צריך להורות מיד על העברת המזון ועל כניסתם של השוהים לישראל, ולהסדרת מעמדם כפליטים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן