Skip to content

קטלוניה הולכת היום לבחירות כשעל הפרק התנתקות מספרד

ממשלת ספרד מאשימה את הקטלנים בניצול המשבר הכלכלי, אולם מסתמן רוב למפלגות התומכות בהתנתקות וחבירה עצמאית לאיחוד האירופי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במדינת המחוז קטלוניה נערכות היום בחירות בצל הדרישה להתנתק מספרד ומבעיותיה הכלכליות. ה-BBC  מדווח שלאומנים קטלונים ביקשו לערוך משאל עם כדי להכריע אם לפרוש מספרד.

ארתור מס - האם קטלוניה עצמאית?
ארתור מס - האם קטלוניה עצמאית?

נשיא קטלוניה, ארתור מס, קרא לבחירות מוקדמות בעיצומו של סכסוך כספי עם הממשלה המרכזית במדריד, אולם הממשלה טוענת שמס מנסה לנצל את המשבר הכלכלי. לדברי מדריד הלאומנים הקטלנים מחפשים תירוצים לכך שהם עומדים בפני פשיטת רגל ושקועים בחוב.

ארתור מס טוען שהמחוז הצפון מזרחי העשיר ובעל ההשפעה מופלה לרעה בתקציב הממשלה המרכזית, ומפלגתו המרכז-ימנית, הקואליציה הלאומנית הקטלנית, שואפת להשיג רוב בפרלמנט האזורי. המפלגה טוענת שמדינת קטלוניה עצמאית תצליח כחברת האיחוד האירופי יותר מאשר כמדינת מחוז של ספרד.

דגל אירופה התנוסס בעצרות הבחירות של מס, ולדבריו קטלוניה עצמאית לא תתקשה להפוך לחברה בגוש 27 המדינות. על פי משאלי דעת קהל מפלגות התומכות בהתנתקות יגיעו להישגים ניכרים.

בבחירות שנערכו ב 2010 סילקה המפלגה הלאומנית מהשלטון את הסוציאליסטית. היום יעמדו לבחירה 135 מושבים בפרלמנט, וארתור מס יודע שאם בכוונתו לקדם את חלום קטלוניה העצמאית, יהיה עליו להשיג רוב מוחץ בבחירות. אחרת הוא ייאלץ להסתמך על תמיכת מפלגות תומכות עצמאות קטנות יותר.

גם כך, הדרך לעצמאות אינה סלולה. משאל עם אינו חוקי על פי חוקת ספרד, והמפלגה השלטת במדינה, מפלגת העם, תחסום קרוב לוודאי כל ניסיון לשינוי חוקתי. מפלגות אחרות, לרבות מפלגה לאומנית אחרת והמפלגה הסוציאליסטית, מתנגדות כולן לעצמאות קטלוניה.

דווקא עתה, לנוכח שאיפות העצמאות הקטלוניות, רמזה התנועה הלאומנית הבסקית, אטה, על נכונות להתפרק מנשקה, להתפרק ולפתוח בשיחות עם ממשלות ספרד וצרפת.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן