Skip to content

דובר ימין קיצוני בהונגריה: לרשום יהודים שמסכנים את המולדת

שגרירות ישראל בבודפשט מחתה והביעה זעזוע, ממשלת הונגריה גינתה את ההתבטאות האנטישמית ודובר המפלגה האנטישמית - שמצוי בקשרים עם האיראנים - התנצל וטען כי התכוון "רק" לישראלים נושאי דרכונים הונגריים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שגרירות ישראל בהונגריה פנתה בצינורות הדיפלומטיים, אל "הרמות הבכירות ביותר" בממשל ההונגרי, כדי להביע את המחאה והזעזוע של ישראל מהתבטאות של פוליטיקאי הונגרי אנטישמי, שקרא  לערוך רשימה של כל היהודים "שמסכנים את המולדת".

גורמים במשרד החוץ אמרו ל"מגפון" כי בישראל רואים את ההתבטאות הזאת בחומרה, גם אם מדובר בפוליטיקאי החבר במפלגה אנטישמית קיצונית. עם זאת ציינו במשרד החוץ שממשלת הונגריה גינתה את המעשה.

סמלה של מפלגת "יוביק" ההונגרית
סמלה של מפלגת "יוביק" ההונגרית

המדובר במרטון גיונגיושי, דובר מפלגת הימין הקיצוני "יוביק" (JOBBIK), השלישית בגודלה במדינה, שקרא  לערוך רשימה של כל היהודים, כולל חברים בפרלמנט ההונגרי, "שמסכנים את המולדת". הוא טען כי עריכת הרשימה הכרחית בגלל המתח ברצועת עזה. לאותו גיונגיושי גם קשרים עם איראן ועפ"י מסמכים של משרד החוץ הוא אפילו השתתף בקבלת פנים, ל"יום המהפכה האסלאמית", ב-9 בינואר 2012. אותו דובר גם התראיין כשבוע לפני השתתפותו בטקס האיראני ל"ג'ואיש כרוניקל", דיבר בבוטות נגד ישראל והיהודים ואף הכחיש את השואה.

הבקשה של גיונגיושי,  לערוך את הרישום של היהודים, הגיעה לאחר ששר החוץ ההונגרי, אמר כי ארצו מעדיפה פתרון של שלום לסכסוך בין ישראל לפלסטינים. "אני חושב שמשבר כמו בעזה הוא זמן טוב לתעד את האנשים ממוצא יהודי שחיים כאן, בעיקר בפרלמנט ההונגרי ובממשלה ההונגרית, אשר מהווים סכנה לביטחון הלאומי", הסביר גיונגיושי.

בתגובה פרסמה ממשלת הונגריה גינוי שבו נאמר כי "הממשלה דוחה קולות קיצוניים, גזעניים, אנטישמיים מכל סוג ועושה הכל כדי לדכא אותם". בעקבות הגינוי מהממשלה התנצל גיונגיושי על דבריו ואמר כי התכוון רק ליהודים בעלי אזרחות כפולה הונגרית-ישראלית.

הנהגת יוביק הקימה את "המשמר ההונגרי", מיליציה ימנית הרואה עצמה ממשיכה של צלב החץ (צילום: ויקימדיה)
הנהגת יוביק הקימה את "המשמר ההונגרי", מיליציה ימנית הרואה עצמה ממשיכה של צלב החץ (צילום: ויקימדיה)

בהונגריה גברו תופעות האנטישמיות, בעיקר לאחר שמפלגת הימין הקיצוני "יוביק" ("להונגריה טובה יותר") קיבלה 17 אחוזים מהמושבים בפרלמנט ההונגרי. מפלגה זו, שהיא פשיסטית ואנטישמית, כשם שהיא נגועה גם בשנאת הצוענים, מקושרת גם עם איראן. כפי שפורסם כבר ב"מגפון", במסמכים פנימיים במשרד החוץ, אף  מוזכרים בפירוש קשרי איראן עם המפלגה הימנית-קיצונית בהונגריה.

כך למשל נאמר, כי מפלגת "יוביק" ארגנה בבודפשט הפגנות תמיכה באיראן, נגד מאמצי ארה"ב לבודד אותה. עוד נאמר כי מפלגה זו גם מקבלת "תמיכה כספית משמעותית" מאיראן.

באוקטובר 2011 משלחת איראנית בת 23 חברים ביקרה בכמה ערים בהונגריה, שבהם נבחרו ראשי ערים מטעם מפלגת הימין הקיצונית. מנהיג המפלגה וונה גאבור אף קרא לשלב את אנשי משמרות המהפכה האיראניים, כמשקיפים  בבחירות לפרלמנט האירופי, ביוני 2009.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן