Skip to content

נאט"ו תדון בבקשת טורקיה להציב טילים בגבול סוריה

מלחמת האזרחים בסוריה מחריפה, וברק אובמה הזהיר את נשיא סוריה, אסד, מפני שימוש בנשק כימי נגד בני עמו. נאט"ו תדון היום בבקשת טורקיה להציב טילי פטריוט סמוך לגבול סוריה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ה-BBC מדווח ש-28 שרי החוץ של המדינות חברות נאט"ו ייפגשו היום בבריסל לדון בבקשת טורקיה לתגבר את הגנת גבולה הדרומי. הם צפויים לאשר את הבקשה למרות התנגדות רוסיה.

דוחות מודיעין אמריקניים מצביעים על אפשרות שהמשטר הסורי מכין כלי שיגור נשק כימי ושהוא נואש דיו לעשות בהם שימוש.

אובמה - העולם מתבונן
אובמה - העולם מתבונן

"העולם מתבונן," הזהיר הנשיא אובמה את הנשיא אסד, "השימוש בנשק כימי הוא בלתי מקובל לחלוטין, וכך יהיה גם בעתיד. אם תעשה את הטעות הטרגית של השימוש בנשק זה יהיו לך תוצאות ואתה תיחשב אחראי לכך".

דובר סורי רשמי עמד על כך שממשלתו "לעולם, בשום נסיבות," תשתמש בנשק כזה, "אם הוא קיים בכלל."

הערות מסוג זה עלו אתמול לדובר משרד החוץ הסורי במשרתו, ואפשר שהוא ערק לשורות האופוזיציה. בחודש יולי השנה, כאשר עלתה לראשונה שאלת השימוש בנשק כימי במלחמת האזרחים, אמר דובר משרד החוץ הסורי, ג'יהאד מקדיסי, שסוריה לא תשתמש לעולם בנשק כימי נגד אזרחיה.

באותה הזדמנות הוא פירט: "כל סוגי הנשק הזה מאוחסנים ומאובטחים בפיקוח ישיר של צבא סוריה ולא ייעשה בהם שימוש אלא אם סוריה תיחשף לתוקפנות חיצונית".

אסאד - אתה תשלם את המחיר
אסד - אתה תשלם את המחיר

דברים אלה התפרשו כהודאה בקיום נשק מסוג זה, ושאלת השימוש בו ממשיכה להטריד משום שהמשטר טוען כי הוא נאבק בטרוריסטים זרים.

מכל מקום, אתמול נעלם מקדיסי, אחד הנוצרים היחידים במשטר הסורי, והוא עושה כנראה את דרכו ללונדון. רשת החדשות אל-מנאר הלבנונית דיווחה שמקדיסי פוטר מפני "שאילתר מחוץ לקו הרשמי של הממשלה".

הישגים למורדים

אחת הסיבות לדחיפות בקשת טורקיה להציב טילי פטריוט בשטחה היא הישגים דרמטיים של המורדים בצפון סוריה. לאחרונה נחתו בטורקיה פגזי מרגמות שנורו על ידי כוחות צבא סוריה הנאבקים בהם, וטורקיה חוששת שחיל האוויר הסורי, נשקו העיקרי של אסד, לא יהסס לפעול נגדם גם בשטחה.

זאת ועוד: על פי הערכות מודיעין, סוריה שוקלת שימוש בטילים בליסטיים, שאפשר לחמשם בראשי נפץ כימיים. גם אלה עלולים ליפול סמוך לגבול טורקיה או מעבר לו. מידת הדאגה מכך בארצות הברית היא כזאת שוושינגטון מכינה תכניות מגירה לתגובה במקרה שסוריה אכן תעשה שימוש בנשק כימי.

פגישת פוטין וארדואן

אתמול (ב') נפגשו נשיא רוסיה וראש ממשלת טורקיה באיסטנבול ודנו במתרחש בסוריה. בסיום השיחות אמר פוטין ששתי המדינות לא השיגו פריצת דרך בשאלת "ויסות המצב" בסוריה. אולם הוא הדגיש שתמיכת מוסקבה בדמשק אינה זהה לתמיכה במשטר הנשיא אסד. "איננו מגנים על ממשלת סוריה, ואיננו משמשים כסנגוריה," הוא הדגיש.

אתמול הודיע האו"ם על פינוי "כל הצוות הבין-לאומי שאינו חיוני," בסוריה, כ-25 מתוך מאה אנשי או"ם בסוריה עתידים לעזוב השבוע.

 [related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן