Skip to content

פגישה מכרעת בין נתניהו למרקל; מקווים להתקרבות

בפגישה אמש, בין נתניהו למרקל, דווח על "אווירה טובה". חרף חילוקי הדעות שנותרו בין ישראל לגרמניה, מקווים כי הפגישה היום תניב גם הבנה טובה יותר למדיניותה של ישראל, בתקווה שגרמניה תבלום החמרה בהתדרדרות המדינית כלפי ישראל באירופה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יותר משלוש שעות נמשכה אמש פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו וקאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. השניים נפגשו אמש במסגרת ארוחת ערב שבה אירחה מרקל את נתניהו.

הפגישה בין השניים הייתה אמורה להמשך רק שעה וחצי, אך התארכה הרבה מעבר למתוכנן ובסופה דווח ממקורות בפמליית ראש הממשלה כי הפגישה הייתה טובה מאוד וכי, לדברי נתניהו, בצאתו מהפגישה "עולה ממנה באופן ברור שהקנצלרית מרקל היא ידידת אמת של מדינת ישראל, שהמחויבות שלה לביטחון ישראל אמיתית ובלתי מותנית".

מרקל ונתניהו אמש. היום פגישה מכרעת (עמוס בן גרשום/לע"מ)
מרקל ונתניהו אמש. היום פגישה מכרעת (עמוס בן גרשום/לע"מ)

היום ייפגשו שוב השניים במסגרת פגישת עבודה. למרות האווירה הטובה שעליה דווח בפגישה אמש, עדיין נותרו חילוקי דיעות עמוקים בין ישראל לגרמניה. גורמים מדיניים בישראל רואים בפגישה זו ובסיכומים שייצאו ממנה חשיבות מכרעת, שכן גרמניה היא "נותנת הטון" באיחוד האירופי. אם יהיה מפנה לרעה בעמדתה כלפי ישראל, הדבר ישפיע על כל מדינות האיחוד האירופי, שעלולות לעבור מהצהרות ומביקורת מילולית נגד ישראל – למעשים.

אחד החששות הוא כי בפגישתם הקרובה של שרי החוץ באיחוד האירופי, בשבוע הבא, יוחלט לקדם את היוזמה החדשה-ישנה, שעלתה לפני כחצי שנה במסגרת האיחוד האירופי, לסמן ואולי אף להחרים מוצרים המיוצרים בהתנחלויות ומעבר לקו ירוק. משמעות החלטה כזאת תהיה כי כל ההסכמים הכלכליים בין אירופה לישראל לא יחולו על יהודה ושומרון, מזרח ירושלים ואולי אפילו רמת הגולן.

גם בעניין זה, מעריכים גורמים מדיניים בירושלים, משקלה של עמדת גרמניה יהיה מכריע – ועשוי להטות את הכף לכאן או לכאן.

עד כה נחשבת גרמניה לידידתה הקרובה ביותר של ישראל באירופה. היחסים בין ישראל לגרמניה התחממו מאוד בשנים האחרונות, אולם בין נתניהו למרקל – שהיא ידידה קרובה של ישראל – התפתחה במשך השנים האחרונות מתיחות קשה, על רקע מדיניותו של נתניהו בנושא הפלסטיני והביקורת הנוקבת של מרקל על מדיניות ההתנחלות של הממשלה.

אחרי פגישתו של נתניהו עם מרקל יקיים ראש הממשלה יחד עם חברי הקהילה היהודית בברלין ונציגי ממשלת גרמניה טקס זיכרון בתחנת הרכבת "רציף 17" בשכונת גרונוולד ממנו נשלחו רבבות יהודים אל מותם במחנות-הריכוז אושוויץ וטרזינשטט.

בנוסף לכך ייערך מפגש בין ממשלות ישראל-גרמניה ובו ייחתמו הסכמים בתחומים הבאים:

 •           ציון יום השנה ה-50 לכינון היחסים בין גרמניה לישראל בשנת 2015.

 •           שיתוף פעולה בתחום המחקר והפיתוח.

 •           שיתוף פעולה ביטחוני ובתחום המלחמה בטרור.

 •           שיתוף פעולה בתחום הסייבר.

 •           שיתוף פעולה בתחום החינוך וחילופי הנוער.

 •           שיתוף פעולה בתחום האנרגיה המתחדשת.

 •           שיתוף פעולה בתחום התחבורה, הרכבות והניידות החשמלית.

 •           שיתוף פעולה בתחום החקלאות.

 •           שיתוף פעולה בתחום הגנת העורף: אסונות טבע ומצבי חירום.

 •           שיתוף פעולה בתחום הגנת הסביבה.

 •           שימור ושיפוץ "העיר הלבנה" בתל אביב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן