Skip to content

ליברמן מתפטר. דורש משפט מהיר

"אני עושה זאת משום שאני סבור שאזרחי ישראל זכאים ללכת אל הקלפי לאחר שהעניין כבר הוכרע", אומר שר החוץ ליברמן בהודעה שפרסם. פרישתו של שר החוץ מתפקידו אינה מונעת ממנו להתמודד בבחירות הקרובות כמספר 2 ברשימת הליכוד-ביתנו. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צפוי לקחת אליו את תיק החוץ - עד אשר יתברר מצבו המשפטי של ליברמן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר החוץ, אביגדור ליברמן, מתפטר מתפקידו כשר החוץ וכסגן ראש הממשלה. כך הודיעה לשכתו היום אחר הצהריים. עם זאת, פרישתו של שר החוץ מתפקידו אינה מונעת ממנו להתמודד בבחירות הקרובות כמספר 2 ברשימת הליכוד-ביתנו.

לפי שעה צפוי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להחזיק גם בתיק החוץ עד להקמת הממשלה החדשה. אם הוא ירכיב את הממשלה הבאה ואם יתברר כי מצבו המשפטי של ליברמן יאפשר זאת – יוכל ליברמן, אם ירצה, לשוב למשרד החוץ. זאת, לאחר שהוסכם במסגרת מיזוג שתי הרשימות, כי ליברמן יוכל לבחור לעצמו כל תיק שיחפוץ.

בהודעה שפרסם שר החוץ נאמר: "היום קיימתי ישיבות עם עורכי דיני ועם חברי מטה הבחירות. חוות הדעת המשפטית קובעת שאינני חייב, לאור נסיבות הענין ופרטי כתב האישום, להתפטר מתפקידי בממשלה.

מתפטר - אביגדור ליברמן. (צילום: דן בר דוב)
מתפטר - אביגדור ליברמן. (צילום: דן בר דוב)

"על אף שאני יודע שלא עברתי כל עבירה, אך מתוך רצון שלאחר שנים כה רבות בהן מתנהלים נגדי הליכים משפטיים, חקירות והאזנות אוכל לשים גם את העניין שנותר, שגם משפטנים בכירים ביותר סבורים שאין בו כל היבט פלילי, מאחוריי – החלטתי להתפטר מתפקידי כשר החוץ וסגן ראש הממשלה. כפי שהודעתי אתמול החלטתי גם להסיר את חסינותי באופן מיידי, ולאחר 16 שנים בהן מתנהלות נגדי חקירות אוכל לסיים את העניין במהרה וללא עיכובים ולנקות את שמי באופן מוחלט.

"אני עושה זאת גם משום שאני סבור שאזרחי ישראל זכאים ללכת אל הקלפי לאחר שהעניין כבר הוכרע, קרי שהכרעה משפטית תתקבל עוד לפני הבחירות – ואוכל להמשיך ולשרת את מדינת ישראל ואת אזרחי ישראל כחלק מהנהגה חזקה ומאוחדת שתתמודד עם האתגרים הביטחוניים, המדיניים והכלכליים הניצבים בפני מדינת ישראל", אומר ליברמן בהודעתו.

השלב הבא במאבקו של ליברמן  יהיה לזרז את ההליך המשפטי שיתנהל נגדו – ולא מן הנמנע גם כי ההליך הזה יסתיים גם בעסקת טיעון. כזכור, בתגובה פומבית ראשונה הודיע אמש שר החוץ אביגדור ליברמן כי אין בכוונתו להתפטר עקב ההחלטה להעמידו לדין בפרשת השגריר זאב בן אריה. באירוע מפלגתי של הדלקת נרות חנוכה טען ליברמן, כי את ההבטחה להתפטר נתן רק בהקשר של העמדה לדין בתיק המרכזי שנפתח נגדו ולא בהקשר של פרשת השגריר. "על פי חוות דעת משפטית שניתנה לי, איני חייב להתפטר מתפקידי", אמר ליברמן לפעילי הליכוד ו"ישראל ביתנו". עם זאת הדגיש ליברמן כי ביקש להוריד את חסינותו כחבר כנסת ופנה לפרקליטיו כדי שיפעלו כדי לזרז את המשפט ככל האפשר.

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' הביעה שביעות רצון על התפטרותו של אביגדור ליברמן. "מדובר במובן מאליו. מי שמוגש נגדו כתב אישום אסור שיוסיף לכהן ולו יום אחד כשליח ציבור. ליברמן פגע באופן חמור בשלטון החוק וחיבל באמון של הציבור בנבחריו ובדמוקרטיה".

הבוקר הודיעה יחימוביץ' כי ברור מאליו שלא תשב בשום ממשלה שמכהן בה מי שהוגש נגדו כתב אישום, ואף קראה לראשי כל המפלגות לעשות כמותה ולהתחייב מפורשות שיחרימו כל ממשלה כזו.

"נותרנו עם הטעם הרע של ברכתו המבישה של ראש הממשלה למס' 2 שלו ליברמן אמש אחרי ההחלטה להעמידו לדין", אומרת יחימוביץ'. "מדובר בליקוי מאורות חמור. למנחם בגין זה לא היה קורה".

גם יו"ר מרצ, זהבה גלאון, שעתרה הבוקר לבג"ץ, הביעה סיפוק מהחלטתו של ליברמן באמרה כי "הוא מנע את הבושה שהיתה נגרמת לו בהמשך".  גלאון עתרה נגד ראש הממשלה, שר החוץ והיועץ המשפטי לממשלה וביקשה מבג"ץ להורות לראש הממשלה לפטר את שר החוץ, להורות לשר החוץ להתפטר ולהורות ליועץ המשפטי לממשלה לצרף לכתב האישום חוות דעת, בה יבהיר כי בעבירות המיוחסות לליברמן יש משום קלון ועל כן יש לפטרו.

מ"התנועה", בראשות ציפי לבני, נמסר בתגובה להתפטרות ליברמן: "אביגדור ליברמן עשה את המעשה הנכון והנדרש, מקווים שיזכה להליך משפטי מהיר".

ח"כ דב חנין (חד"ש): "התפטרותו של ליברמן היא מהלך ציני וחסר משמעות – הוא מתפטר חודש לפני בחירות כדי לחזור אחריהן. חמור שהשותף הפוליטי המרכזי של ראש הממשלה הוא אדם שמואשם במעשים פליליים חמורים, מזלזל בחוק, ומפגין נורמות כוחניות בכל הכיוונים.

"אך ליברמן הוא לא רק הסמל המרכזי לזלזול בחוק, אלא גם הסמל לרמיסת הנורמות הדמוקרטיות. בדמוקרטיה שמכבדת את עצמה אדם כזה לא יכול לשמש בתפקיד מרכזי, ולכן הציבור חייב להשמיע את קולו בקלפי ולדחות את האיש ואת שותפו".

כזכור החליט אתמול היועץ המשפטי לממשלה להעמיד את ליברמן לדין בפרשת השגריר בבלארוס. הפרשה החלה בשנת 2008, אז קיבל שגריר ישראל במדינה זו, זאב בן אריה, בקשה לסיוע בחקירת ליברמן. באותה שנה, כאשר ליברמן ערך ביקור במינסק, בירת בלארוס, העביר בן-אריה לידי שר החוץ פתק בו גילה לו כי מתנהל נגדו חיקור דין, בנוגע לאחת מהחברות שלו. ליברמן טען בעדותו בפרשה כי הוא קרא את תוכן המכתב ולאחר מכן השליך אותו לשירותים.

עם סיום תפקידו חזר השגריר בן-אריה ארצה והחל לעבוד במטה המדיני של ישראל ביתנו. הוא ביקש מליברמן לקבל את מינוי שגריר ישראל בלטביה, אך שר החוץ הפנה אותו להתמודד במכרז הדרוש לכך. בתום ההליך זכה בן-אריה בתפקיד מבין תשעה מועמדים שהתמודדו עליו. בראשות הוועדה הבוחרת עמד סגנו של ליברמן, דני איילון.

לאחר סיום המכרז הובא המינוי לאישור ועדת השרים ובישיבה ליברמן בחר לא לציין את הדרך בה התבצעה הבחירה. גם בהמשך, בישיבת ממשלה שהתקיימה בנושא, שר החוץ לא אמר דבר בנושא והמינוי אושר לצד 17 מינויים נוספים. ההחלטה להאשים את שר החוץ בעבירת מרמה והפרת אמונים, נוגעת לכך שהסתיר את הקשר הפסול עם השגריר לשעבר בבלארוס זאב בן אריה ואיפשר בכך את קידומו לתפקיד השגריר בלטביה.

את תיק החקירה המרכזי, שייחס לשר החוץ עבירות של הלבנת הון, קבלת דבר במרמה ומרמה והפרת אמונים, החליט היועץ המשפטי לממשלה לסגור. החשדות בתיק זה התמקדו בקבלת מיליוני דולרים מאילי הון כמרטין שלאף ומיכאל צ'רנוי דרך חברות זרות – בזמן שליברמן כיהן בתפקידים ציבוריים. אך מחוסר ראיות מספיקות הוחלט לא להעמידו לדין.

"נותרו שאלות ותמיהות לא מבוטלות נוכח ראיות שהצביעו לכאורה על מעורבותו של ליברמן בחברות ועל זיקה פסולה שלו אליהן", כתב היועץ המשפטי לממשלה בנמקו את הסיבה לסגירת התיק העיקרי בפרשיות ליברמן.

"למותר להדגיש כי סגירת תיק פלילי מחוסר ראיות מספיקות אינה מהווה 'תעודת הכשר' ציבורית ואין בה כדי למחוק כליל את רישומן של תמיהות אלו. ברם, החלטה זו עוסקת בהיבטים הפליליים של הפרשה. בהעברת מסכת אירועים דרך המסננת הפלילית של בחינת ושקילת ראיות ועדויות, קורה לא אחת שנותרים חשדות וספקות. אלא שאין באלה כדי להוות תחליף לתשתית ראייתית המקימה את 'האפשרות הסבירה להרשעה', כנדרש לשם הגשת כתב אישום. כך אירע במקרה דנן ועל כן הוחלט, כאמור, לסגור את התיק".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן