Skip to content

אברהם מור הלך לעולמו: "שחקן גדול, קומיקאי נפלא ואדם טוב"

מור, מהבולטים והאהובים בתיאטרון ובקולנוע הישראלי, היה ממקימי להקת "בצל ירוק", הופיע בסדרות "רחוב סומסום" ו"פרפר נחמד", בסרטים "אלכס חולה אהבה" ו"סלאח שבתי", ובהצגות בקאמרי וב"הבימה". ליא קניג: "אברהמ'לה היה איש מקסים, חבר טוב, פרטנר מצוין ושחקן נפלא"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

עוד אבידה גדולה לעולם התרבות בישראל: אברהם (אברמ'לה) מור, אחד השחקנים הבולטים והאהובים בתיאטרון ובקולנוע הישראלי, הלך לעולמו בראשון בלילה בגיל 77. מור היה ממקימי להקת "בצל ירוק", הופיע בסדרות "רחוב סומסום" ו"פרפר נחמד", בסרטים "אלכס חולה אהבה", "סלאח שבתי" ובהצגות רבות ב"הבימה" ובקאמרי.

מור, שחקן עם נשמה, היה שייך לדור הוותיקים בתיאטרון ובקולנוע, שהמשחק היה כל עולמו והמושג "רייטינג" כמעט חסר חשיבות עבורו. קומיקאי מהסוג שלא רואים היום בתיאטרון ובקולנוע. "הוא היה שחקן גדול וקומיקאי נפלא עם חוש הומור נפלא וגם אדם מיוחד, שתמיד נראה שמח והישרה אווירה שמחה סביבו", אמרו היום בצער חבריו השחקנים. "לא היו לו מרפקים לפלס את דרכו, אבל הוא היה כוכב אמיתי, שחקן גדול ואדם טוב שילווה אותי כל חיי", אמר  היום ידידו השחקן והזמר אילי גורליצקי, שהופיע עם מור במחזמר "שלמה המלך ושלמי הסנדלר".

"אברהמ'לה היה איש מקסים, חבר טוב, פרטנר מצוין ושחקן נפלא", אומרת ל"מגפון" ליא קניג, שחקנית "הבימה". "תמיד היה תענוג לשחק איתו. אני שמחה שזכיתי להיות איתו בכמה הצגות מאוד מצליחות.

"לפני שבוע ומשהו הוא חזר לשחק אצלנו בהצגת 'כל החיים לפניו', לאחר שנעדר במשך זמן מהבמה בגלל המחלה שלו", קניג מביאה את האקורד האחרון והמרגש מדרכו העשירה של מור כשחקן. "חידשנו לאחר תקופה את ההצגה, שרצה מ-2008. הכוחות שלו כבר לא היו כמו בעבר. אבל ברגע שעלה לשחק את דוקטור כץ, הוא היה נהדר – אברהמ'לה מור כמו שהכרנו אותו".

נראה שלקניג היו מניות בגיחת הפרידה של מור לבמה. "'בוא לשחק, אל תשב בבית', קראתי לו", היא מספרת. "כשהגיע, הוא אמר – 'את רואה, חזרתי!' והוא היה די אופטימי ולא נתן לעצמו להיכנע למחלה. המעניין הוא שמכיוון שעברו לא מעט חודשים מאז שהצגנו את ההצגה הזאת בפעם האחרונה, היינו צריכים לרענן אותה. אברהמ'לה, לעומת זאת, בא מוכן כאילו שיחק בהצגה יום קודם. הוא ידע את הטקסט יותר טוב ממני".

מור יותר מכל היה נאמן לעצמו ולבמה, שלה הקדיש את חייו. בראיון בשנות ה-60, בהיותו שחקן צעיר, הוא אמר: "אני מנסה לבנות את התפקידים שלי מבחוץ פנימה. זה אולי נגד סטנילסבסקי ונגד מה שאמרו אי אלה מורים גדולים, אבל אני סבור שעל כל שחקן להתאים לעצמו את השיטה".

על רקע דברים מכוננים אלה, מעניין לשמוע את דברי קניג, כלת פרס ישראל, עליו כשחקן: "אברהמ'לה ידע להיכנס לתוך האופי של הבן-אדם שהוא היה צריך לשחק אותו. הוא מייד הבין את הטיפוס. הוא היה מאוד פרופשיונל. מה שלא פחות חשוב הוא שאברהמ'לה, ככל שהיה שובב כזה, התייחס ברצינות לכל תפקיד ותפקיד. למשל ב'מדריך למטייל בוורשה' עורך הדין לזרוביץ' אומנם היה תפקיד אפיזודי. אבל ראו על אברמ'לה, שהוא אהב את התפקיד ועשה אותו בכזה חן ובכזה הומור. כשהוא אהב תפקיד, הוא היה מקסים. כך נזכור אותו".

ארונו של מור יוצב ביום שלישי בתיאטרון "הבימה" והלווייתו תיערך ב-15.30 בבית העלמין מנוחה נכונה בכפר סבא.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן