Skip to content

האו"ם תומך בהתערבות צבאית לסילוק המשטר האסלאמי מצפון מאלי

מועצת הביטחון אישרה פה אחד מנדט בן שנה לכוח צבאי בהנהגה אפריקנית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאלי חצויהקבוצות חמושות, חלקן קשורות לארגון אל-קעידה, השתלטו על צפון מאלי אחרי הפיכה צבאית שהתחוללה בבירה, והשליטו בה משטר אסלאמי קנאי. מועצת הביטחון של האו"ם אישרה פה אחד מנדט בן שנה לכוח צבאי בהנהגה אפריקנית, לסילוק הקנאים האסלאמיים מצפון המדינה. כמו כן קבעה המועצה "בוחן ביצועים" למאלי, לרבות פשרה פוליטית והעלאת רמת הצבא. כך מדווח ה-BBC.

לדברי הקהילייה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה, עומדים לרשותה 3,000 חיילים המוכנים לצאת מיד למאלי – אף שהמבצע אינו צפוי להתחיל לפני ספטמבר 2013.

ההחלטה שנוסחה בידי צרפת, השליטה הקולוניאלית לשעבר, קבעה תהליך רב שלבי לאיחוד מאלי. על האיחוד האירופי ומדינות חברות באו"ם לסייע לבנות מחדש את צבא מאלי, שקרס כאשר לאומנים בני שבט הטוארג ומורדים אסלאמיים כבשו את צפון המדינה, בסיוע נשק שזלג מלוב אחרי סילוק הרודן מועמר קדאפי.

הרעיון הוא לארגן מחדש את הצבא למבצע צבאי משולב עם כוחות הקהילייה הכלכלית. כתנאי למבצע צבאי האו"ם דורש גם התקדמות פוליטית, לרבות בחירות עד חודש אפריל, "או מוקדם ככל האפשר". ההחלטה מדגישה את הצורך בהכנות צבאיות נוספות ומבקשת ממזכ"ל האו"ם באן קי-מון "לאשר מראש את שביעות רצונה של המועצה מתכנית המבצע הצבאי".

הכוח הצבאי – "משלחת הסיוע הבינלאומית למאלי בהנהגה אפריקנית" – Afisma, אמור להשתמש "בכל האמצעים הדרושים "לסייע לחלץ את הצפון מידי 'קבוצות טרור קיצוניות חמושות". שר החוץ של מאלי, טיימאן קוליבאלי, קידם בברכה את ההחלטה בבחינת "צעד היסטורי". שגריר צרפת באו"ם, ג'ראר ארו, אמר: "איש אינו מתעלם ממורכבות המשימה הממתינה לקהילייה הבינלאומית בהשבת אחידותה הטריטוריאלית של מאלי ובהבאת קץ למעשי הטרור בצפון המדינה".

אחרי כיבוש צפון מאלי התפרקה במהירות ברית שבטי הטוארג והאסלאמיים, והאחרונים השתלטו על הערים והעיירות העיקריות באזור. מאז הם החריבו אתרים מקודשים עתיקים בטימבוקטו וכפו על התושבים גרסה אלימה של השריעה, המעוררת זעם בינלאומי.

האם הם יסולקו?
האם הם יסולקו?

כבר עכשיו ניכרת השפעתם בערעור היציבות במדינה, והקשרים ההדוקים שהם מקיימים עם ארגון אל-קעידה מעוררים חשש מפני הקמת מדינה אסלאמית קיצונית שתייצא את הטרור אל המדינות השכנות.

אלפי בני אדם נמלטו מהצפון בעקבות הלחימה, רבים מהם למאוריטניה השכנה. על פי התחזיות כ-400,000 בני אדם נוספים עלולים לאבד את בתיהם אם ייפתח מבצע צבאי לסילוק הקיצונים.

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן