Skip to content

2012 – משבר חוב באירופה והאטה כלכלית בארה"ב

בניגוד ל-2011 שבה משבר החוב באירופה היה נקודתי מאוד, ב-2012 הוא התרחב לכיוון כלכלות הגדולות של גוש האירו. בשנה הבאה כל מה שיעסיק את המשקיעים הוא נושא הצוק הפיסקאלי. השנה הכרעה באיום האיראני - לתקיפה תהיה השפעה חסרת תקדים על העולם בכלל ועל ישראל בפרט. מחירי הנפט צפויים לזנק אל עבר אזור 120-150 דולר לחבית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחת השנים הסוערות ביותר בעשור האחרון קרבה לסיום, אך המשברים והתהפוכות שלה ילוו אותנו גם בשנה הבאה. עיקר תשומת הלב הופנה אל עבר אירופה, יחד עם זאת, ההתאוששות המשמעותית של הכלכלה האמריקנית השפיעה באופן ניכר על השווקים הפיננסיים. במאמר זה נסכם בקצרה את האירועים המשמעותיים שהשפיעו על כולנו וניתן תחזית לגבי השנה הבאה.

אפשר לחלק את השנה לשני חלקים:
החלק הראשון – משבר החוב באירופה והשלכותיו.
החלק השני: ההאטה כלכלית בארה"ב במהלך השנה וההתאוששות המשמעותית שחלה לקראת הבחירות לנשיאות.

אירופה וצרותיה – אין אור בקצה המנהרה

בניגוד לשנה הקודמת שבה משבר החוב באירופה היה נקודתי מאוד (הורגש היטב, בעיקר ביוון), השנה משבר החוב הלך והתרחב לכיוון כלכלות הגדולות של גוש האירו כגון ספרד, הנחשבת לכלכלה הרביעית בגודלה. שיא המשבר הגיע בחודש מאי, אשר זכה לכינוי "חודש מאי השחור", בשל העובדה שבחודש אחד נמחקו כל הרווחים, שהמדדים הצליחו לצבור מתחילת השנה.

בהמשך, נאלצה ספרד לבקש סיוע חיצוני בהיקף של 100 מיליארד אירו, על מנת להציל את המערכת הבנקאית שלה. תשואות האג"ח הממשלתיות של ספרד זינקו מעבר לרמה של 7%, דבר אשר גרם לטלטלה בשווקים ולצניחתו של האירו עד אזור השפל השנתי שנקבע ב- 1.2040 דולר לאירו.

המצב השברירי באירופה אילץ את הבנק המרכזי האירופי להתערב באופן אגרסיבי על מנת להוריד את הלחץ מהשווקים. מאז, התייצב המצב והאירו התאושש, עד אזור 1.3170 דולר לאירו.

ימים ספורים לפני סוף השנה המורכבת, עדיין לא ברור מה יעלה בגורלו של גוש האירו. יוון אמורה לקבל בימים הקרובים נתח נוסף מחבילת החילוץ, שהובטח לה אחרי שהצליחה ליישם מספר רפורמות מרחיקות לכת. מדובר בסכום כולל של 44 מיליארד אירו. 34 מתוכם יוון אמורה לקבל בימים הקרובים ואילו 10 מיליארד נוספים היא תקבל במהלך הרבעון הראשון של השנה הבאה.

ארה"ב: שנה של אתגרים רבים לפנינו

בניגוד לשנה זו, בה עיני הסוחרים היו נשואות לכיוונה של אירופה, בתחילת השנה הבאה כל מה שיעסיק את המשקיעים בעולם הוא נושא הצוק הפיסקאלי.

בסה"כ ניתן לאומר שהשנה הזו הייתה בהחלט חיובית עבר הכלכלה הגדולה בעולם. השנה התחילה אומנם ברגל שמאל, עם שיעור אבטלה של כ- 8.5%, אך היא תסתיים עם שיעור אבטלה שירד אל מתחת ל- 8%. על פי נתוני חודש נובמבר, שיעור האבטלה ירד לרמה של 7.7%. נזכיר כי שיעור האבטלה תחת ממשלתו של הנשיא אובמה הגיע לרמות שיא של 10.2% בחודש אוקטובר 2009 וכעבור 3 שנים, שיעור האבטלה ירד ביותר מ- 2.5%.

אם מסתכלים על השווקים הפיננסיים, אפשר לראות, כי הנשיא אובמה עשה להם טוב מאז שהוא נבחר. בשנה זו המדדים עלו דווקא יפה, חלקם אף הצליחו למחוק את ההפסדים שנגרמו להם במהלך משבר הסאב-פריים ואף הצליחו לקבוע שיאים של יותר מעשור.

אחרי שנה טובה יחסית, ארה"ב עומדת בפני שנה מורכבת ביותר. האתגרים העומדים בפניה עלולים להפעיל לחץ כבד על השווקים הפיננסיים.

צוק פיסקאלי – נפילה לקיצוצים והעלאות מסים

האתגר הראשון שאיתו היא מתמודדת כעת הוא הצוק הפיסקאלי, שהוא למעשה שורה של קיצוצים והעלאות מסים שיכנסו לתוקף ב- 1.1.2013. מדובר בסכום כולל של 607 מיליארד דולר, המהווים קרוב ל- 4% מהתמ"ג של ארה"ב. רבים מעריכים כי במידה וקברניטי הכלכלה הגדולה בעולם לא יצליחו להגיע להסכמה ביניהם, הכלכלה תיפול מעל הצוק הפיסקאלי והדבר יוביל למיתון עמוק במהלך שנת 2013. סוכנויות הדירוג הבינ"ל השונות איימו להוריד את דירוג האשראי של ארה"ב, אם היא לא תצליח למצוא פתרון לסוגיה. נזכיר כי בשנה הקודמת סוכנות הדירוגS&P הורידה את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב בדרגה אחת, אחרי שהעלו את תקרת החוב במדינה.

עיקר המחלוקת בין הרפובליקנים לדמוקרטים הוא סביב הסעיף הכולל העלאת מיסים לבעלי ההכנסה הגבוהה (לאלו המשתכרים יותר מ- 250 אלף דולר לשנה), מהלך אשר זוכה להתנגדות עזה בקרב הרפובליקנים. אובמה מצדו לא מוכן לשקול כל פתרון שלא יכלול בתוכו את נושא העלאת המיסים לבעלי ההכנסה הגבוהה. אובמה מאמין, כי כל פתרון אחר יוביל לשחיקה של מעמד הביניים, אשר בזכותו הכלכלה האמריקנית חזרה למסלול ההתאוששות לאחרונה. הצרכן האמריקני מהווה מנוע צמיחה עיקרי ולכן אובמה מנסה שלא לפגוע בו.

בימים האחרונים מסתמן פתרון זמני שימנע את הנפילה מהצוק הפיסקאלי בתחילת 2013, אך שני הצדדים יאלצו להתמודד עם הבעיה הזו לקראת סוף השנה הבאה.

ההתקדמות במשא ומתן בוושינגטון דוחפת את השווקים מעלה בימים האחרונים של השנה. שני הצדדים מעוניינים למנוע את התרחיש הגרוע מכל – נפילה מהצוק הפיסקאלי, דבר אשר יגרור את הכלכלה הגדולה בעולם למיתון נוסף. יו"ר בית הנבחרים גון ביינר סיפק רוח גבית לשווקים אחרי שציין, כי הוא מקדם תוכנית חליפית במידה והמשא ומתן בין שתי המפלגות ייכשל. האופטימיות בשווקים החלה אחרי שהנשיא אובמה הציג את תוכניתו למניעת התרחיש: על פי הצעתו, הנשיא יסכים לעלות מיסים למשתכרים מעל 400 אלף דולר בשנה לעומת ההצעה הקודמת שלו שעמדה על העלאת מס למשתכרים מעל 250 אלף דולר בשנה. אובמה ביקש במסגרת ההצעה שלו לקבל בתמורה העלאה של תקרת החוב בשנתיים הקרובות.

הצבעה על העלאת תקרת החוב

המשוכה הבאה, אותה צריכים לעבור בארה"ב, הינה הצבעה על העלאת תקרת החוב בפעם השנייה. ההצבעה צפויה להתקיים בתחילת השנה החדשה. נזכיר כי בפעם הקודמת שדנו בסוגיה הזו, השווקים הגיבו בעצבנות יתר וארה"ב איבדה לראשונה את הדירוג המושלם שלה. גם במקרה הזה הדמוקרטים והרפובליקנים מבוצרים בעמדתם. הדמוקרטים טוענים שניתן להעלות את תקרת החוב ואילו הרפובליקנים מתנגדים למהלך מבלי להבטיח שייעשו קיצוצים בעתיד. אם הצדדים לא יגיעו להסכם עד סוף הרבעון הראשון של השנה, הממשלה לא תוכל להמשיך לעמוד בהתחייבויותיה.

המשימה היותר חשובה של השנה היא לדאוג לייצר מספיק מקומות עבודה חדשים על מנת להחזיר את הכלכלה הגדולה בעולם לימי הזוהר שלה. אנו מעריכים כי במידה ויושג הסכם בין הצדדים בימים הקרובים, שוק התעסוקה ימשיך להשתפר. אנו מעריכים כי שיעור האבטלה השנה ינוע בין 7-8.2%.

תחזית עבור השוק האמריקני
תרחיש אופטימי:

קברניטי הכלכלה הגדולה בעולם יניחו את האגו בצד ויגיעו לפשרה שתמנע את הצוק הפיסקאלי בתחילת השנה הבאה. במקרה כזה ניתן לצפות לעליות חדות בשווקים, אל עבר שיאים חדשים, כבר במהלך הרבעון הראשון של השנה.

בהמשך השנה, גורלו של השוק האמריקני יהיה תלוי ברווחי החברות הגדולות, תוצאות ההצבעה על העלאת תקרת החוב בארה"ב ומשבר החוב באירופה.

חשוב לציין, כי מדד ה-S&P500 קרוב לרמה קריטית של 1560 הנקודות, אותה לא הצליח לפרוץ יותר מעשור. למעשה, כל הצלילות הגדולות יצאו לדרך, כאשר המדד הגיע לרמה זו. לכן גם הפעם, המשקיעים יזהרו לקראת הרמה הזו, אשר עשויה להיבחן במהלך השנה הבאה. פריצה של רמה זו תוביל לזינוקים במדד, אל עבר שיאים היסטוריים חדשים.

תחזית פסימית

השיחות בין הרפובליקנים לדמוקרטים יעלו על שרטון והכלכלה האמריקנית תיפול אל תוך הצוק הפיסקאלי. במקרה כזה ניתן לצפות לכך שדירוג האשראי של ארה"ב ירד שוב, הכלכלה תגלוש למיתון ואמון המשקיעים בכלכלה האמריקנית יצנח באופן משמעותי. גם אם ימצא פתרון זמני שיעזור לדחות את הקץ, המשקיעים לא יקבלו זאת בברכה והמדדים צפויים לצנוח.

האיום האירני : השנה תתקבל הכרעה בנושא

סוגיית הגרעין האירני רכז עניין במהלך השנה החולפת אך נושא זה נדחק לפינה בחודשים האחרונים על רקע שלל אירועים מרכזיים, ביניהם: הבחירות בארה"ב, מלחמת האזרחים בסוריה שגבתה עד כה עשרות אלפי קורבנות וסוגיית הצוק הפיסקאלי המאיים להשתיק את הכלכלה הגדולה בעולם. האיראנים בינתיים מנצלים את השאננות בעולם וממשיכים אם תוכנית הגרעין שלהם במלא המרץ ולא מתרגשים כלל מהסנקציות הנוקשות שהוטלו עליה על ידי המערב. השנה הזו צפויה להתקבל הכרעה בעניין היות ולאיראן צפויה להיות פצצה השנה, אם המערב לא יצליח לעצור בעדה באמצעים דיפלומטיים ואילצו לשקול בחיוב את האופציה הצבאית.

לתקיפה באיראן צפויה להיות השפעה חסרת תקדים על העולם בכלל ועל ישראל בפרט. מחירי הנפט צפויים לזנק אל עבר אזור 120-150 דולר לחבית, דבר אשר יוביל לעליה חדה מאוד במחירים. אם בשנה הזו הנפט צלל ביותר מ-10% ,הרי שתקיפה באיראן צפויה להוביל לזינוק במחיר הנפט בעשרות אחוזים ולעליה חדה במחירים. אצלנו בארץ מחירי הדלק גם כך גבוהים במיוחד ביחס למדינות אחרות בעולם והם בקושי ירדו ביחס לנפילה החדה, שחלה במחירי הנפט לאחרונה. תקיפה באיראן תזניק את הדלק בעשרות אחוזים ותוביל להתפרצות אינפלציונית בכל רחבי העולם. אחרי העליות מחירים המטורפת שהייתה אצלנו השנה, ניתן לצפות להפתעות נוספת וכואבות בשנה הבאה.

מט"ח: סקירה כללית ותחזיות

תחזית עבור הדולר:

אנו מעריכים, כי הדולר ימשיך להיחלש במהלך השנה הקרובה. המשקיעים יעדיפו להיחשף לנכסים המניבים תשואות גבוהות יותר ויעדיפו לנטוש את השטר הירוק, הנחשב לנכס מקלט המועדף ביותר בקרב המשקיעים. גם במקרה של הסתבכות בארה"ב, בעניין הצוק הפיסקאלי, לא תהייה דהירה המונית אל הדולר, אלא המשקיעים יעדיפו להפנות משאביהם לכיוון הזהב, אותו הם מעדיפים על פני הדולר, בתקופות של חוסר וודאות כלכלית בארה"ב. אנו נערכים לשנה קשה עבור הדולר. הדבר היחיד שיכול לתמוך בו היא התאוששות משמעותית בארה"ב, אשר תוביל להפסקת מתן התמריצים. במקרה כזה הדולר צפוי להתחזק באופן משמעותי, בעיקר אם תחול במקביל נסיגה נוספת בכלכלה האירופאית והסינית.

אם נחלק את השנה לשתיים, ניתן להסיק כי המחצית הראשונה צפויה להיות קשה עבור הדולר, לפחות עד שהערפל בעניין הצוק הפיסקאלי ובעניין תקרת החוב במדינה יתפזר. המחצית השנייה תלויה בקצב הצמיחה ובקצב יצירת מקומות עבודה חדשים. אם תהייה התאוששות, נוכל לצפות להתחזקות רצינית יותר של הדולר במהלך המחצית השנייה.

הדולר מול השקל:

השקל הולך לסיים את השנה הזו בצורה מכובדת מול הדולר. אחרי שהצמד ביקר מעל אזור ה-4 שקלים לדולר לפני מספר חודשים, הוא הולך לסגור את השנה בסמוך לרמות הפתיחה שלה.

אנו מעריכים כי השקל צפוי להמשיך להתחזק בתחילת השנה, על אף הורדות הריבית הצפויות בארץ בתקופה זו (אחת לפחות). שוב, הכל תלוי במגמה העולמית. ככלל, שבירה של 3.73 תוביל להמשך הירידות לכיוון 3.71. שבירה של רמה זו עשויה להוביל להתערבות מצדו של בנק ישראל, על מנת לא לאבד שליטה על שערו של הדולר מול השקל.
טווח המסחר שלנו לשנה זו : 3.71-4.10.

האירו מול השקל:

צמד זה דשדש לארוך השנה בין 4.83-5.11 שקלים לאירו. כיום הצמד נסחר ממש באמצע טווח המחירים, באזור 4.95. שבירה של 4.93 עשויה להוביל להמשך הירידות לכיוון אזור הגבול התחתון של טווח המחירים.

ככלל, לשקל הייתה שנה לא פשוטה. בנק ישראל הוריד את שיעור הריבית מספר פעמים השנה, על מנת להקל על המשק לקראת משבר עתידי, העלול לפרוץ בכל רגע, כתוצאה ממשבר החוב באירופה שהולך ומתרחב ועל רקע הסכנה מפני התדרדרות של הכלכלה האמריקנית למיתון נוסף בתחילת השנה הבאה. בסה"כ הריבית ירדה השנה ב- 0.75% מ- 2.75% ועד לרמה של 2%.

תחזית שלנו לשנה הבאה:

אנו מעריכים כי בנק ישראל יוריד את שיעור הריבית לפחות עוד פעם אחת במהלך הרבעון הראשון של השנה, בעיקר אם ארה"ב תיפול לצוק פיסקאלי, עליו נדבר בהמשך. הורדת הריבית הצפויה תמשיך להקשות על השטר המקומי. אנו מעריכים כי הצמד ימשיך לדשדש בין הרמות 4.83-5.11 גם עמוק אל תוך השנה החדשה.

הדשדוש הזה יאפשר לאלו אשר מבצעים עסקאות צמודות למטבע האירופאי, להיערך טוב יותר מבחינה כלכלית בשנה הקרובה. פריצה של טווח המחירים תוביל למהלך חד לכיוון הפריצה ואז אותם גופים יאלצו לבצע התאמות מחדש.

האירו מול הדולר:

עבור המשקיעים בצמד זה, זו הייתה בהחלט שנה מאוד מתסכלת. בסיכום השנתי, הצמד קרוב לרמות הפתיחה שלו (1.2937). השיא השנתי עומד על 1.3485 ואילו השפל השנתי נקבע ב-1.2040. בסה"כ ניתן לסכם כי האירו עבר חבטות קשות לאורך השנה, אך ככל הנראה יצליח לסיים אותה בצורה מכובדת. ההתאוששות המשמעותית של האירו, יחסית לטלטלות שעברו על גוש האירו,
מלמדת כי מדובר במטבע חזק ויציב יחסית, אשר ימשיך להיות אחד הדומיננטיים בשנים הקרובות. אנו מעריכים, כי לולא המשבר החזק באירופה, האירו היה הרבה מעל 1.5.

תחזית לשנה הקרובה:

גורלו של האירו תלוי בעיקר בהתפתחויות הכלכליות באירופה. הוא ירד לכיוון 1.20, אם המשבר שם יתרחב, או שיפרוץ את אזור 1.35, אם המצב ישתפר. אנו מעריכים, כי גם בשנה הבאה צפויות הרבה עליות ומורדות באירופה, לכן אנו צופים, כי זו תהייה שנה קשה עבור סוחרי האירו. אנו נוטים להיות פסימיים בנוגע לכלכלה האירופאית, לפחות במחצית הראשונה של השנה הבאה. אם השנה תיפתח מתחת ל- 1.28, בהחלט ניתן יהיה להיערך להמשך הירידות לכיוון 1.20-1.25. פתיחה מעל 1.3140 עשויה לתת יתרון לאירו.

זהב

הזהב דשדש השנה בין 1521-1797 דולר לאונקיה. המתכת היקרה נכנסה לדשדוש עמוק, אחרי שהצליחה לקבוע שיא היסטורי באזור 1920 דולר לאונקיה. אנו שווריים על הזהב ומעריכים, כי זה יהיה אחד הנכסים הבולטים ביותר בשנה הבאה. אנו צופים פריצה של טווח המחירים וזינוק אל עבר אזור ה-2,000 דולר לאונקיה. הזהב ירוויח מכל הכיוונים: אם הכלכלה האמריקנית תגלוש לצוק פיסקאלי, כולם יעדיפו את הזהב ואם תהיינה עליות בשווקים, גם אז הביקוש לזהב יגבר. התחזקותו של הזהב תלוייה בעיקר במצבן הכלכלי של סין ושל הודו, אשר נחשבות לצרכניות הגדולות ביותר של המתכת היקרה. אם הרפורמות בסין תובלנה להתאוששותה במהלך 2013, תסופק רוח גבית חזקה לזהב.

נפט

אחת השנים הקשות ביותר עברה על סוחרי הנפט השנה. האיום האירני והמתיחות הגוברת בין איראן למערב, יחד עם הטלטלות בכלכלה העולמית, הובילו לתנודתיות חדה של הנפט. הנפט דשדש השנה בין 77-110 דולר לחבית. נראה כי מנהיגי העולם מרגישים בנוח אם טווח המחירים הזה וככל הנראה הוא ימשך הרבה מאוד זמן. אנו מעריכים כי השנה הבאה עשויה להיות גורלית עבור הנפט. ככל שעובר הזמן גוברים הסיכויים לתקיפה באיראן, דבר אשר יוביל לקפיצה חדה במחירי הנפט. גם השינויים החלים במזרח התיכון ימשיכו להשפיע על מחירי הנפט שנה הבאה. לאור האירועים הכלכליים והגיאו פוליטיים, העלולים להשפיע על מחירי הנפט, אנו נעדיף שלא להשקיע בנכס זה וממליצים בחום שלא להיות חשופים יתר על המידה בעסקאות על הנפט.

לסיכום:

שנת 2012 מסתיימת עם סימני שאלה רבים בנוגע לעתידה של הכלכלה העולמית. השנה הייתה טובה לסוחרי המניות והמדדים המובילים ופחות טובה לסוחרי המט"ח והסחורות, אשר נאלצו להתמודד עם אחת השנים התנודתיות ביותר בשנים האחרונות.

השנה החדשה לא צפויה להיות קלה יותר. הרבע הראשון של השנה צפוי להיות מאוד תנודתי והוא למעשה עלול להכתיב את הקצב לשנה כולה. אנו נעדיף להכניס לתיק ההשקעות שלנו מספר מניות חזקות, כגון אפל וגוגל, ואת אחד מהמדדים המובילים האמריקנים. סקטור הבנקאות עשוי לפרוח, אם הכלכלה האמריקנית לא תגלוש למיתון בשנה הקרובה, כך שכדאי לשים לב גם לסקטור זה.

בסחורות לא נוותר השנה על השקעה בזהב, אשר אמורה להיות השקעת השנה. בסקטור המט"ח נעדיף למכור את הין כנגד הדולר האוסטרלי, אשר צפוי ליהנות מהתחזקות הזהב ומהעליות בשווקים.

הערה לסיום:
ניתוח הכלול בדוח זה הינו למטרת אינפורמציה בלבד ובשום אופן אין לראות בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של מטבע ו/או הסחורות המתוארים בדוח. הניתוח מתפרסם על מידע אשר פורסם לכלל הציבור ומידע אחר, לרבות מידע שפורסם על ידי החברה נשואת דוח זה, ואשר ATRADE מניחה שהינו מהימן, וזאת, מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנות המידע. יש לציין כי המסחר במטבע חוץ, סחורות ומתכות כרוך בסיכון רב ואינו מתאים לכל אדם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן