Skip to content

אם שותים לא נוהגים, גם בראש השנה האזרחית

279 תאונות דרכים עם נפגעים, מתרחשות מדי שנה בממוצע, כשהנהג היה תחת השפעת אלכוהול / סמים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בסוף השבוע יחלו מסיבות סוף השנה האזרחית, שילוו בחגיגות ובהרבה אלכוהול, המסיבות יגיעו לשיאן ב-31 בדצמבר, כשהמוני אדם יגדשו את מרכזי הבילוי, המועדונים והבארים. מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי:

• בין השנים 2006 -2011 התרחשו 1,669 תאונות דרכים עם נפגעים, שבהן הנהג היה תחת השפעת אלכוהול / סמים
• מהנתונים עולה כי בשנת 2011 חלה עלייה של 28% במספר התאונות עם נפגעים, שבהם נעשה שימוש באלכוהול /בסמים, ביחס לשנת 2010, בערים
• 49 תאונות דרכים, שבהם הנהג היה תחת השפעת אלכוהול / סמים היו קטלניות (תאונות שבהן יש לפחות אדם אחד הרוג)
• בין השנים 2006 – 2011, התרחשו 151 תאונות קשות ו-1,469 תאונות קלות שבהן הנהג היה תחת השפעת אלכוהול / סמים

אלכוהול ונהיגה הם שילוב קטלני. נהיגה תחת השפעת אלכוהול הינה אחד משלושת הגורמים העיקריים להתרחשותן של תאונות דרכים. שתיית אלכוהול, בכל כמות, פוגעת בכישורי הנהיגה ולכן יש להימנע לחלוטין מנהיגה לאחר שתיית אלכוהול.

אם שותים לא נוהגים ( צילום אביבה בר )

האלכוהול משפיע כבר מהטיפה הראשונה, ומי שחושב אחרת – טועה. האלכוהול פוגע בקשב, בזיכרון ובקואורדינציה.
האלכוהול גורם ליכולת שיפוט לקויה, לעלייה בשגיאות בנהיגה, הראייה נפגעת ויכולת התגובה והשליטה ברכב נפגעים. הנורמה-"מי ששותה לא נוהג" חייבת להיות מושרשת עמוק יותר באמצעות חינוך והסברה בקרב ציבור הנהגים, במיוחד הצעירים שבהם.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "על משטרת ישראל להגביר את האכיפה כנגד נהגים שיכורים בכל ימות השנה, ובמיוחד בליל הסילבסטר. המשטרה חייבת להתפרש בכל מרכזי הבילוי ולתפוס את הנהגים השיכורים, שמסכנים את כולנו".

התפלגות התאונות עם נהג תחת השפעת אלכוהול / סמים על פי ערים בין השנים 2006 – 2011 :
• תל אביב – 311 תאונות דרכים
• חיפה – 176 תאונות דרכים
• ירושלים – 135 תאונות דרכים
• אשדוד – 78 תאונות דרכים
• חולון – 60 תאונות דרכים
• ראשון לציון – 58 תאונות דרכים

מסקר עמדות הציבור שקיימה הרשות הלאומית בשנת 2011 עולה כי בישראל יש תרבות של שתיית אלכוהול. מהסקר עולה כי יותר ממחצית הציבור הנוהג לפחות פעם בשבוע ( 54% ) ציינו כי שתו משקה אלכוהולי לפחות פעם אחת בחודש האחרון. בסקר העמדות נמצא גם כי למרות שנדמה כי גוברת המודעות לבעיית הנהיגה בשכרות ( 94% מהנשאלים הודו כי הם מודעים לקיום הבעיה ), עדיין אין מודעות מספקת לכמות האלכוהול שאפשר לשתות ולהיות כשיר לנהיגה ( למעלה ממחצית מהנהגים סבורים כי הם יכולים לשתות לפחות משקה אחד ועדיין להיות כשירים לנהיגה ). כ-16% מהנשאלים אינם יודעים כמה משקאות הם יכולים לשתות ועדיין להיות כשירים לנהיגה, 21% העריכו שהם יכולים להיות כשירים לנהיגה לאחר שתיית שני משקאות אלכוהוליים, ואילו 22% העריכו שהם יכולים להיות כשירים לנהיגה לאחר שתיית שלושה משקאות אלכוהוליים או יותר.

לקראת אירועי הסילבסטר מקיימת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פעילויות מגוונת במטרה להחזיר את החוגגים הביתה בשלום ולהפריד את מי ששתה מההגה. במסגרת הפעילויות העלתה הרשות הלאומית קמפיין להעלאת המודעות הציבורית לכך שאלכוהול משפיע מהטיפה הראשונה ולתת את הפתרונות לכך – נהג תורן, שימוש בקווי הלילה ובמוניות. כמו כן, הרשות הלאומית תקיים פעילויות יחד עם השותפים – משרד החינוך, משטרת ישראל – אגף התנועה ואגף מבצעים, שיטור וקהילה, הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול, סיירות הורים, מטות הבטיחות ברשויות המקומיות, האוניברסיטאות ומתנדבים.

במסגרת הפעילות השנתית שמקיימת הרשות הלאומית עם אגף התנועה במשטרת ישראל מסייעת הרשות הלאומית לאגף התנועה באכיפת איסור נהיגה תחת השפעת אלכוהול שבצידה איסור שימוש ברכב למשך 30 יום. בליל הסילבסטר מתקיימת פעילות אכיפה מוגברת וממוקדת במרכזי הבילוי ובכבישים המוליכים אליהם.

לדברי רון מוסקוביץ', מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, "הרשות הלאומית יחד עם השותפים פועלים לאורך כל השנה במטרה להביא לכך שהציבור יבין את הסכנה הטמונה בנהיגה תחת השפעת אלכוהול וייערך לכך בהתאם על ידי שימוש בפתרונות חלופיים ובטוחים יותר, ביניהם קביעת נהג תורן, שימוש בקווי הלילה ובמוניות. אני קורא לציבור החוגג לבלות אך לנהוג באחריות לחייו ולחיי משתמשי הדרך האחרים ולא לנהוג אחרי ששתה אלכוהול, אפילו טיפה".

אם שותים לא נוהגים, ולכך יש פתרון שהוא קווי הלילה הנהוגים בעיקר בקיץ ויופעלו גם בליל ראש השנה האזרחית – בסילבסטר קווי הלילה יפעלו אל מוקדי הבילוי ובחזרה עד 04:00 לפנות בוקר.

משרד התחבורה נערך לליל השנה האזרחית החדשה. "קווי הלילה" המיוחדים הנוסעים אל מוקדי הבילוי ובחזרה בכל רחבי הארץ יפעלו גם בליל הסילבסטר (בלילה שבין שני לשלישי) עד לשעה ארבע לפנות בוקר, במחיר נסיעה רגילה בתחבורה הציבורית.

בישראל פועלים כיום 48 קווי לילה בכ-50 ערים ורשויות. קווי האוטובוסים פועלים בסופי שבוע וחופשות של התלמידים ומסיעים מדי שנה מאות אלפי צעירים, סטודנטים, חיילים ועובדי משמרות המבקשים לנסוע בשעות הלילה המאוחרות.

מחקר של מרכז המידע של הכנסת שנערך לפני מספר חודשים קבע כי באזורים בהם פעלו קווי לילה חלה ירידה של ממש במספר תאונות הדרכים והנפגעים ובעקבות כך הורה שר התחבורה, ישראל כץ על תגבור פעילות הקווים והרחבת השירות לערים נוספות. לאחרונה אף הצטרפו למערך קווי הלילה שני קווים חדשים המקשרים את אופקים, שדרות, אשקלון ונתיבות למתחם הבילויים בנתיבות.

סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון המנהל את פרויקט קווי הלילה ציין כי ניתן למצוא את כל המידע על מסלולי הקווים, התחנות ושעות הפעילות באתר: kav-layla.co.il , או במוקד "כל קו" *8787 או באפליקציה הסלולארית.

קווי הלילה הפועלים כיום בערים ובישובים הבאים:

אור יהודה, אופקים, אריאל, אשדוד, אשקלון, באר יעקב, בית שמש, בת ים, גבעת זאב, גבעת שמואל, גבעתיים, גן יבנה, דלית אל כרמל, הוד השרון, הרצליה, חולון, חיפה, טירת כרמל, יבנה, יהוד – מונוסון, יקנעם, ירושלים, כפר סבא, להבים, לוד,מבשרת ציון, מודיעין, מעלה אדומים, נס ציונה, נשר, נתיבות, נתניה, עוספיא, עפולה, פ"ת, ק. אונו, ק. אתא, ק. ביאליק, ק. מוצקין, קרית טבעון, קרית מלאכי, ראש העין, ראשון לציון, רחובות, רמלה, רמת גן, רמת השרון, רמת ישי, רעננה, שדרות ותל אביב.

1 Comment

  1. אלחנן
    28 בדצמבר 2012 @ 14:44

    לכבוד
    שר התחבורה ובטיחות בדרכים.
    מר ישראל כץ.
    שלום רב

    הנדון : מניעת תאונות דרכים.
    ביטול תאונות דרכים לא קשה לביצוע מכוון שמערכת דומה עובדת כיום במגזר החקלאי. המערכת החקלאית אפילו מורכבת יותר מזו הנחוצה לתעבורה. ולכן ניתן להפעיל את המערכת התחבורתית במיידי. אני מדבר על שימוש ב- Precision Farming לצורך Precision Traffic. בחינה מתמטית של המעבר מעלה כי התעבורה המדויקת מורכבת פחות מזו של החקלאות המדויקת מתוך הכלל הידוע כי במשטח יש אין סוף קווים. והרי חקלאות עוסקת בשטחים ותעבורה במסלולים או קוים.
    מערכת התעבורה המדויקת מחנכת ומחדיר תרבות נהיגה.
    מערכת התעבורה המדויקת תקצר את אורך זמני הלימוד לסדרי גודל של חודשים.
    צורת החינוך במערכת המוצעת היא בדומה להוספת מאות אלפי שוטרי תנועה.
    המערכת עובדת על בסיס חונכות אישית.
    לכל נהג סורר יוצמד "שוטר חונך".
    השוטר יהיה כמובן שוטר ווירטואלי אבל יהיה בנוכחות מלאה.
    "אפקט האח הגדול" מטופל ביסודי…ות והשוטר הווירטואלי יופיע רק כאשר הנהג עובר עברה.
    פרטיות האזרחים תשמר בקפדנות ולא ירשם ולא ישמר כל מידע הקשור לנהגים הנוהגים כחוק.
    יש לי הרגשה לא נעימה כי ניתן להציל מאות אנשים בשנה ולא מצילים.
    לכך נלווים הפצועים באלפים וכן הפסדים כספיים ניכרים.
    כיום ניתן להפעיל מערכת מצומצמת בסדר גודל של עשרות רכבים להדגמת ייתכנות.
    כל הכלים קיימים ולא משתמשים בהם.
    המערכת תעזור לשוטרים בזיהוי עברייני תנועה ובכך תעזור באכיפת החוק והקטנת הפגיעות בנפש וברכוש. הנהגים יבינו עם הזמן כי לא ניתן להתחמק מידי החוק כאשר כל עברה תזוהה ותתועד.
    הבנה זו היא הדרך החינוכית בה ניתן לגרום לנהגים לא לבצע עברות ולהתנהל בכבישים על פי החוק והסדר המתאימים לתנאי הדרך.
    Precision Traffic המבוסס על Precision Farming נותן פתרון הכולל את כל התחומים בנהיגה והחשוב ביותר הוא חנוך הנהגים.
    Precision Traffic משמש מדריך נהיגה , מלווה נהיגה , חונך נהיגה , שוטר ושופט. הדו"ח נישלח ישירות לנהג על פי הכתובת הרשומה במשרד התחבורה.
    לצערנו על מנת לשמור מרחק לא מספיקה התרעה , הנהג חייב להאט ולהגדיל את המרחק מהרכב מלפנים. שמירה על מרחק מתאים מותנת ברצון הנהג , בלשון אחרת חינוך.
    אין הרתעה ללא ענישה.
    אני מוכן להתייצב בכל מקום ובפני כל פורום על מנת להסביר את המערכת המוצעת ולענות על שאלות, ככל שאדרש.
    תודתי נתונה מראש על כל עזרה בקידום הנושא.
    כתובתי : ת. ד. 75 תמרת 36576.
    נייד : 6241523 – 050.
    בברכה
    אלחנן שוחט

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן