Skip to content

ביהמ"ש העליון הפחית את עונשה של קם בשנה

החיילת שנגזרו עליה 4.5 שנות מאסר בגין מסירת 2000 מסמכים שונים סודיים לעיתונאי אורי בלאו, עשויה להשתחרר בפברואר 2014. שני שופטים: גזר דינה אינו הגיוני ביחס לנאשמים בעבירות דומות. שופט בדעת מיעוט: "העונש שהוטל עליה הוא שקול, מדוד ומאוזן"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ענת קם בבית המשפט - תמונה: העין השביעית

בית המשפט העליון קיבל היום (שני), באופן חלקי את ערעורה של ענת קם, החיילת שעמדה במרכז פרשיית הדלפת המסמכים הגדולה מצה"ל והורה לקצר את מאסרה בשנה. קם שהורשעה במסירת מידע סודי ובהחזקת ידיעה סודית נשפטה למאסר בן 4.5 שנים שהופחת כעת ל-3.5 שנים. היא החלה בריצוי מאסרה בחודש נובמבר אשתקד. קם עצמה ביקשה באמצעות פרקליטיה שלא להגיע לבית המשפט עקב ההמולה התקשורתית שתתעורר,  אולם השופטת עדנה ארבל דחתה בקשה זו.  היא ישבה הבוקר על ספסל הנאשמים מכונסת ומסוגרת בתוך עצמה. הוריה שהגיעו אף הם לדיון, סירבו לשוחח עם התקשורת. ההחלטה לקצר את מאסרה התקבלה ברוב של שני שופטים, עדנה ארבל, וחנן מלצר מול דעת מיעוט  של השופט נועם סולברג.  תמצית דעת הרוב קבעה כי יש להפחית את עונשה היות והעונש שהושת על קם איננו הגיוני ביחס לזה שנפסק לעיתונאי אורי בלאו שפרסם את החומרים. בכך שהודתה במעשים ושיתפה פעולה מייד עם מעצרה ובכך שריצתה בנוסף לכך מאסר בית ממושך בקרוב לשנתיים. לעומתם סבר השופט סולברג כי העונש שהוטל עליה הוא שקול, מדוד ומאוזן וכי אין להתערב בהחלטת בית המשפט המחוזי אם  אין הפרזה. בתחילת הדיון הקריאה ארבל חלק מגזר הדין וציינה כי מעשיה של קם מחייבים כי תרצה מאסר בפרק זמן מהותי. ארבל המשיכה ואמרה כי גזר הדין שנתן בית המשפט המחוזי אינו משקף את נסיבות ועובדת שיתוף הפעולה של החיילת עם חוקריה שחסכו זמן שיפוטי, ובכך שישבה במאסר בית זמן ארוך וכי הסבירות שתשוב למעשיה נמוכה ביותר. ארבל צינה כי עונשה של קם לא עמוד ביחס הגיוני לעונשו של בלאו שקיבל מידיה את המסמכים לרשותו. בלאו  שגזר דינו ניתן בתחילת החודש (דצמבר), נידון בעסקת טיעון לארבעה חודשי מאסר שירוצו בעבדות שירות. "למרות שלא מדובר כאן בריגול של ממש", אמר שופט בית המשפט השלום בתל אביב, עידו דרואין, "עדיין מדובר בעבירה חמורה, חמורה מאוד. ביטחונה של מדינה תלוי במידה רבה ביכולתה להגן על סודותיה הצבאיים. חשיפת סודות כאלו חושפת את המדינה למזימותיהם של אויביה". פרקליטה של קם, עורך הדין אלן בומבך, טען בדיון הקודם כי יש פער עצום ובלתי נתפס בין עונשה של קם לזה שנגזר על בלאו. הוא הדגיש כי קם לא נמלטה לחו"ל ולא התלה בשב"כ. "לא היה צריך לטלטל אותה ולא להביא את קפטן ג'ורג'", הוא אמר.  ענת קם שהחלה לרצות את עונשה ב-23  לחודש  נובמבר 2011, צפויה אם כן להשתחרר מהכלא לכל המאוחר באפריל 2015. מנגד במידה וועדת השחרורים תסכים להפחית מעונשה שליש על התנהגות טובה, היא עשויה לצאת לחופשי כבר במהלך חודש פברואר 2014.

נציגת הפרקליטות, עו"ד רחל מטר, אמרה לאחר הדיון כי "בית המשפט הוטרד מהפער בעונשים, בעיקר בין קם לבין בלאו. גם לאחר הקיצור עדיין מדובר בעונש חמור, האמירה של בית המשפט העליון היא עדיין שהמעשים חמורים. אנחנו חשבנו לערער על קלות העונש בבית המשפט המחוזי אך לאור מה שהוטל על בלאו ויתרנו". מנגד הביע עורך דינה של קם, שביעות רצון מהחלטת בית המשפט שהמתיק את העונש ואמר כי "בית המשפט קבע שהמחוזי לא שקל מספיק את הנסיבות. הוא קבע שקם לא רצתה לפגוע בביטחון המדינה ושגנרלים בכירים שעשו עבירות חמורות יותר קיבלו עונשים קלים הרבה יותר, אבל עדיין מדובר בעונש חמור יותר משמעותית מזה של בלאו". הוא הוסיף כי "בית המשפט העליון לא מרבה להתערב בעונשי המחוזי ולכן אנו מרוצים".
קם, ששירתה כפקידה בלשכת מפקד פיקוד מרכז בתקופת האלוף יאיר נוה, נעצרה בדצמבר 2009 בחשד שהעבירה לאורי בלאו, כתב "הארץ", מעל 2,000 מסמכים – חלקם סווגו "סודי ביותר". היא צרבה את המסמכים והעתיקה אותם לאחר מכן למחשבה הבית. היא נחקרה על ידי השב"כ וסיפרה בחקירתה כי פעלה על רקע אידיאולוגי והוסיפה במהלך המשפט כי פעלה מתוך טיפשות של צעירה שאישיותה טרם התעצבה. בעת העברת המידע לבלאו, פרסם האחרון החל מחודש נובמבר 2008 מספר כתבות בהן כתבה על התנקשויות של צה"ל במבוקשים פלסטינים בניגוד להנחיות בג"ץ. הכתבות אותן פרסם כמו גם המסמכים אושרו לפרסום על ידי הצנזורה הצבאית. במסגרת עסקת טיעון ולאחר ששיתפה פעולה החליט הרכב שופטים בראשות השופטת נורית אחיטוב להרשיע את קם בעבירות של מסירת מידע סודי, שהעונש  המרבי עליהן הנו 15 שנות מאסר ובהחזקת ידיעה סודית ללא התר שהעונש עליה הוא 7 שנות מאסר. במסגרת עסקת הטיעון מכתב האישום נמחקו סעיפי אישום שייחסו לה כוונה לפגוע בביטחון המדינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן