Skip to content

אבירי השוויון החדשים, הספין-מאסטרים של נתניהו

הליכוד ביתנו אולי אינם מבקשים להפלות נשים, אבל, כמו שותפיהם לעתיד בבית היהודי (והשותפות הזאת תתקיים, גם אם הבית היהודי לא יצטרף לקואליציה), הם תומכים נמרצים בהחלשת הדמוקרטיה, בהפליית אזרחי ישראל הערבים, בסיפוח שטחים ובהשתקת האופוזיציה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הספין-מאסטרים של הליכוד ביתנו החליטו שמספיק לרדת על בנט. ההתקפות על ההצהרה של מנהיג הבית היהודי כי ליבו פשוט לא ייתן לו לפנות יישובים לא הזיקו, אלא דווקא הועילו, לו. הפרויקט החדש של הספין-מאסטרים הוא לרדת מהמנהיג הפופולרי ולגלות לנו את "צידה האפל" של רשימת הבית היהודי.

מתברר, כפי שמופיע במודעות מטעם הליכוד ביתנו, שהבית היהודי הוא נגד נשים. מספר 4 ברשימה, הרב אלי בן דהאן, מתנגד לנישואין חד מיניים ואף קרא לבטל את הוועדה למעמד האישה בכנסת. מוטי יוגב הוביל את ההפרדה בין בנות לבנים בבני עקיבא. השלישי במודעה הוא הרב דב ליאור, שאינו מועמד מטעם הבית היהודי, אבל המודעה מגדירה אותו כ"מנהיג הרוחני" של "תקומה" (התנועה שבה היו חברים חה"כ אריאל, כ"ץ, אלדד ובן ארי). הרב ליאור הכריז שלא ראוי לאישה להופיע בבתי משפט.

כבודן – או היעדר הכבוד – של הטענות הללו במקומו עומד, אלא שיש בהן שתי בעיות. הבעיה האחת היא ההפרדה המלאכותית בין אנשי דת אורתודוכסים בבית היהודי לבין אנשי דת אורתודוכסים במפלגות אחרות. היהדות האורתודוכסית אינה מכירה בשוויון בין גברים ונשים. יש לה שמות שונים לאפליה הזאת, אבל התוצאה זהה.

 אם אתם רוצים שוויון לנשים, אל תכניסו רבנים אורתודוכסים לכנסת

הרב חיים אמסלם (צילם: רפי מיכאלי)
רב נחמד, חיים אמסלם (צילם: רפי מיכאלי)

הממסד הדתי עשוי כולו על טהרת הגברים (אין דייניות, אין רבניות, אין שוחטות, אין שליחות ציבור). ההלכה היא גוף חוקים המאמין בעליונותו המוסרית של הגבר כפי שהוא מאמין בעליונותו המוסרית של היהודי. גם רבנים "נחמדים" כמו הרב שי פירון (ממפלגת יש עתיד של יאיר לפיד) והרב חיים אמסלם מתנועת עם שלם אינם מאמינים בשוויון ובוודאי אינם מאמינים בזכותו של אדם לבחור את ההעדפה המינית שלו. אף אחד מהם אינו תומך בהסרת המגבלות ההלכתיות על נשים, בנישואים חד-מיניים או אפילו בנישואים אזרחיים. אם אתם רוצים שוויון לנשים, אל תכניסו רבנים אורתודוכסים לכנסת. מקומם הראוי של רבנים אורתודוכסים הוא בבית הכנסת ולא בבית הנבחרים. מי שרוצה בשוויון יפעל נא להפרדה בין הדת למדינה ולביטול מוסד הרבנות הממלכתית, המעניק את כוח הכפייה של אנשים למי שהשוויון נתפס בעיניהם כעיוות של תורת ישראל ושל מסורת ישראל. ברשימות ש"ס ויהדות התורה אין נשים. זה לא מקרה.

יתרה מזאת, חשוב לציין שמפלגת הבית היהודי אינה האיום העיקרי על השוויון לנשים. בין 12 המקומות הריאליים של המפלגה הזאת נמצאות שלוש נשים פעילות ודעתניות (אחת אפילו חילונית). הן אולי לא יכולות לעלות לתורה, אבל הן בהחלט יכולות לעלות לדוכן הכנסת ולהצביע על עניינים מהותיים. מדובר ביותר נשים משהיו במפד"ל מזה זמן רב. אחוז הנשים במקומות ריאליים בבית היהודי טוב יותר מזה של מפלגות כמו חד"ש, רע"מ תע"ל מד"ע, בל"ד, עם שלם התנועה ואפילו הליכוד.

 הליכוד ביתנו מנסה להציג את עצמו כמפלגת המרכז של הימין

​אלא שהבעיה העיקרית של הספין האחרון של הליכוד ביתנו היא שהוא מסתיר קיצוניות מסוכנת הרבה יותר מן ההתנגדות לנישואים חד-מיניים. הליכוד ביתנו מנסה להציג את עצמו כמפלגת המרכז של הימין, שיש להעדיף אותה על פני מפלגות "קיצוניות" כמו הבית היהודי. נכון שהבית היהודי הוא מפלגה קיצונית. דא עקא שהליכוד ביתנו הוא כיום המפלגה קיצונית לא פחות, ובוודאי מסוכנת יותר. נתניהו, אלקין, שמיר, ליברמן, פייגלין, אדלשטיין, לוין, סער, לבנת, חוטובלי, דנון, גמליאל ואקוניס (וזאת רשימה חלקית) אולי אינם מבקשים להפלות נשים, אבל, כמו שותפיהם לעתיד בבית היהודי (והשותפות הזאת תתקיים, גם אם הבית היהודי לא יצטרף לקואליציה), הם תומכים נמרצים בהחלשת הדמוקרטיה, בהפליית אזרחי ישראל הערבים, בהשתקת האופוזיציה ובסיפוח שטחים ללא הענקת זכויות לתושביהם. בתחום המדיני הליכוד ביתנו והבית היהודי שותפים לתפישת עולם שבכל מקום, מלבד במדינת ישראל, הייתה מגדירה אותם לאלתר כימין קיצוני (תפישותיהם האזרחיות קיצוניות יותר מתפישותיה של החזית הלאומית של לה פן, למשל).

איכשהו נשכח הזעזוע הראשון מן הרשימה המאוחדת של הליכוד ("המתון") וישראל ביתנו (הקיצונית"). האיחוד הזה מעיד שההבדלים בין "המתונים" ל"קיצוניים" הם חסרי משמעות. הניסיון, המופרך משהו, לתקוף את הבית היהודי על מיזוגניה נובע מחוסר היכולת לתקוף את עמדותיה המדיניות, שהרי בנושאים אלה אין הבדל בין שתי התנועות. שלומן של הנשים בישראל אינו מאוים על ידי רשימת הבית היהודי. עתידה של החברה בישראל מאוים על ידי הליכוד ביתנו לא פחות מאשר על ידי מפלגתו של בנט.

קריאה נוספת: ד"ר נבילה אספניולי: בחברה הפלסטינית אין תקרת זכוכית אלא בטון

_____________________________________________________________________________

[related-posts title="מאמרים קודמים מאת אביעד קליינברג"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן