Skip to content

פרץ בפאנל "פתחון לב": על המדינה לשאת באחריות לעוני

ארגון פתחון לב אירח בפאנל "ילדים שואלים" מועמדים מובילים בנושא עוני ורווחה במרכז חלוקת המזון של הארגון ובסיומו מדגם. ש"ס והעבודה בלטו בחסרונן. כרמל שאמה הכהן: "המדינה לא יכולה לתפוס את מקום העמותות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חמישה ימים לבחירות ובארגון "פתחון לב" בחרו לשים זרקור על מגפת העוני בישראל. בפאנל "ילדים שואלים", שנערך הבוקר במרכז חלוקת מזון של הארגון בראשון לציון ועסק בנושאי עוני ורווחה נכחו מועמדים מובילים מן המפלגות השונות בניהם, ח"כ כרמל שאמה הכהן מהליכוד ביתנו, ח"כ עמיר פרץ מהתנועה, מיכל רוזין ממרצ, יעל גרמן מיש עתיד ודניאלה יקירה ממפלגת עם שלם.

את השאלות בפאנל הציגו ילדי בית ספר יסודי, המתנדבים יחד עם הוריהם בפתחון לב. מפלגת העבודה ומפלגת ש״ס נעדרו מהפאנל. ניסים ציוני, מנכ"ל פתחון לב ומנחה הפאנל, אמר בתגובה לכך: "עצוב שדווקא מפלגות אלו, שחרטו על דגלם את הנושא החברתי, נעדרו משיח חשוב זה".

בפאנל הוצגו נתונים  אודות העוני בישראל תוך פנייה לנציגי המפלגות בשאלה מה לשיטתם נדרש לעשות במטרה למגר את התופעה הקשה. בסיומו של הפאנל נערך מדגם בחירות לכנסת ה-19 בקרב מקבלי הסיוע ומתנדבי הארגון, תוצאות המדגם בסיום הכתבה.

(צילום: נאור טוטמן, פתחון לב)
(צילום: נאור טוטמן, פתחון לב)

הנתון הראשון שהוצג עסק בדו"ח האחרון הצביע על 1,900,000 ישראלים החיים מתחת לקו העוני. עוד דובר על כך שבישראל יותר מ-24% מהאוכלוסייה מוגדרים כעניים ובכך למעשה מדורגת ישראל במקום הראשון באחוזי העוני באוכלוסייה מבין המדינות המתועשות.

בתגובה לשאלה על אודות אי שיקופו של קו העוני את מציאות החיים הכלכלית הקשה של אזרחי ישראל השיב ח"כ עמיר פרץ: מצבנו החברתי קשה, על המדינה לשאת באחריות לעוני, יש לקדם חקיקה המאלצת לצמצם את מספר העניים על ידי קידום חוק יסוד זכויות חברתיות.

דניאלה יקירה, מועמדת ברשימת עם שלם, הוסיפה: "עמידה בתור לקבלת אוכל אינה מחזה נעים, אם יזיזו את קו העוני משפחות רבות נוספות יכנסו להגדרת העוני והמצב יהיה הרבה יותר גרוע".

באשר לנתון כי חלקן של המשפחות העובדות העניות בישראל עלה ב-31% מהשנה שעברה ועומד כיום על 64.8%, מכלל המשפחות העניות בישראל, ובתגובה לשאלה – מה על המשפחות העובדות בישראל לעשות כדי להצליח לקיים חיים בכבוד?  ענו נציגי המפלגות:

ח"כ כרמל שאמה הכהן: "אנו רוצים לייצר חברה שמי שיוצר, עובד ומתאמץ יקבל איכות חיים וסביבה שתאפשר קידום, עלינו לספק סיוע למובטלים, להעלות את שכר המינימום. מפלגת השלטון הייתה היחידה להעלות את שכר עובדי הקבלן ב-900 שקל, להוסיף מאות שקלים לקצבאות ולספק חשמל סוציאלי ל-80,000 משפחות. אולם צריך לזכור, יש עוגה שצריך לחלק".

מיכל רוזין: "מדיניות המפלגות לאורך 20 השנה האחרונות מקדמת פערים. העשירים עשירים יותר ושכבות הביניים עניות יותר, לכן גם זוג הורים שעובד קשה לא מצליח לסיים את החודש, אמנם הממשלה הנוכחית הורידה את מחיר הסלולארי, אולם הם לא דאגו לביטחון סוציאלי, צריך צדק לא צדקה".

ח"כ עמיר פרץ: "על הביטוח הלאומי להיות מחויב לאוכלוסיות החלשות ולא הארגונים והעמותות שעושים עבודת קודש".

בתשובה לשאלה – מה הוא בעיניכם מקומה של הממשלה בפתרון בעיית העוני, מה מקומן של עמותות בתהליך ומה אתם מתכוונים לעשות  בקדנציה הבאה? – ענה ח"כ כרמל שאמה הכהן: ״המדינה לא תוכל לתפוס את מקום העמותות. גם אם הממשלה תעשה פעולות רבות משמעות, היא תזדקק לשרותיהן של העמותות אשר מחזיקות ביכולת להגיע בצורה ישירה אל כל משפחה, יש הרבה משפחות שהרווחה לא מכירה".

עוד הוסיף כי יכולת העמותות לגייס מזון היא גבוהה יותר ואפקטיביות יותר בגלל ההנחות שהן מקבלות עקב היותן ארגוני חסד.

ח"כ עמיר פרץ: "נכון להיום המדינה מחלקת את הכנסותיה לעשירון העליון והעשירונים האחרים נשארים עם פרורים. עלינו לשנות את שיטת המיסוי. עלינו לייצר מצב בו מוצרי היסוד פטורים ממע"מ ועל מוצרי יוקרה כמו קאוויאר ומכוניות יוקרה – להגדיל את המע"מ".

יעל גרמן: "השינוי יבוא מן החינוך, השכלה תביא לשינוי. יש לאפשר לימודי תואר ראשון לחיילים משוחררים חינם".

בסיום הפאנל ערך פתחון לב מדגם בקרב באי הארגון.  במדגם השתתפו 475 בעלי זכות הצבעה. 

להלן תוצאות המדגם:

הליכוד ישראל ביתנו – 135 = 28.4%

יש עתיד – 95 = 20%

מרצ – 85 = 18%

התנועה – 75 = 16%

העבודה – 35 = 7%

הבית היהודי – 30 = 6.3%

שס – 15  = 3.2%

קדימה – 5 = 1% 

ארגון פתחון לב פועל זה 15 שנה להוצאת משפחות ובני נוער ממעגל העוני בישראל.  מדי שנה מספק הארגון  סיוע לכ-200,000 נפשות באמצעות סלי מזון, פרטי לבוש והנעלה, סיוע משפטי ואף שירותי מספרה לנזקקים. בנוסף מפעיל הארגון מרכז חינוכי "לגעת באופק", הפועל לחינוך, פיתוח מנהיגות וקידום בני נוער משכבה סוציו אקונומית מוחלשת בישראל. הפעילות מתבצעת בשיתוף משרד החינוך ורשת אורט ישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן