Skip to content

כלכלה שלאחר בחירות

הבחירות שתוצאותיהן הפתיעו אותנו (או לא) הוקדמו, להזכירנו, על נושאים כלכליים, וספציפית, על תקציב מדינה בעייתי. מצד אחר, ישראלים לא רואים בנושא הכלכלי את הנושא העיקרי שמנחה את הצבעתם. ברגע המכריע, זה תמיד הנושא הביטחוני-מדיני-אמוציונאלי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יאיר לפיד וחבורתו יהיו משמעותיים ביותר עבור הכלכלה הישראלית, בין אם יעסקו בה ישירות או לא, בין אם יבחרו תיק כלכלי או לא, בין אם לפיד יצליח במלחמתו על התקציבים המנופחים המועברים לחרדים או לא.

לפיד בנאום הניצחון (צילום: דן בר דוב)
לפיד בנאום הניצחון (צילום: דן בר דוב)

לפיד עושה רושם טוב על העולם

גם ישראלים רבים לא ממש זוכרים, כי כמעט בכל מערכת בחירות קם לו הילל בן שחר, אשר מנצנץ בחוזקה ואז דועך לו, מהר או לאט (מספיק להסתכל על קדימה, שינוי, ד"ש ואפילו מפלגת הגמלאים, בראשות רפי איתן).

לפיד עושה רושם טוב על העולם, וזה שווה יותר מ-19 מנדטים. העולם ששבע את נתניהו, אובמה שאמר את דברו בצורה חד משמעית עוד לפני הבחירות, מקבל כעת אפשרות להסתכל על ישראל אחרת. עם תקווה להתנהלות אחרת. גם אם נתניהו יישאר ראש ממשלה, הגישה האופטימית רואה אופציה שפויה.

מוקדם לומר, כמובן, אך אם אופטימיות זאת תתחזק ותתורגם להשקעות רבות יותר בישראל, וכתוצאה מכך ליותר מקומות עבודה, יאיר לפיד כבר עשה לא מעט. אם יממש ולו מעט מהבטחותיו, הכלכלה שלנו תצא נשכרת.  ובלבד שהישגיה של 'יש עתיד' בקלפי יתורגמו בקואליציה שפויה, ומהר.

האם יש עתיד למצע הכלכלי של יש עתיד?

בין השאר, נמצא שם את הדברים הבאים:

תפיסתה הכלכלית-חברתית של "יש עתיד" חרתה על דיגלה שילוב נכון בין שוק חופשי הפועל בתנאים התחרותיים של הזירה הגלובאלית, לבין הצורך להגן על החלש ולבנות חברת מופת שמאמינה בערבות  הדדית. כדי להגשים מטרות אלה מציגה "יש עתיד" את תוכנית 9 הנקודות לשינוי המשק הישראלי ולשיפור מצבו של מעמד הביניים המשרת והעובד אשר אינו גומר את החודש.

על צמצום מספר משרדי ממשלה: "יש עתיד״ תפעל לביטולם בין היתר של: המשרד לעניינים אסטרטגיים, משרד ההסברה והתפוצות (יאוחד עם אגף ההסברה במשרד החוץ), המשרד לפיתוח הנגב והגליל, המשרד לענייני גמלאים, המשרד לשיתוף פעולה אזורי, המשרד לענייני מודיעין, משרד המדע והטכנולוגיה ואחרים.

ביטול המשרדים המיותרים יביא לחסכון ישיר במאות מיליוני שקלים ויביא להגברת היעילות.

על עידוד השקעות של גורמים זרים בארץ: "יש עתיד" תפעל ככל שביכולתה למשוך ולעודד כניסת מפעלים וחברות בינלאומיות באמצעות תמריצי ממשלה (דוגמת "אינטל קרית גת"). בשוק גלובלי עתידה של ישראל תלוי ביכולתה למשוך השקעות זרות ולעודד הקמת מפעלים ומרכזי פיתוח אשר מספקים תעסוקה והתקדמות טכנולוגית לעשרות אלפי אנשים.

על חוק מס הכנסה: יחוקק חוק מס הכנסה חדש שיהיה פשוט ושקוף במבנהו. יבוטלו מרבית החריגים. חוק מס הכנסה במבנהו כיום מאפשר לאלה שיכולים להרשות לעצמם לשכור את מיטב יועצי המס, לייצר מבני מס מתוחכמים המביאים לכך שדווקא חברות הענק ואנשי המאיון העליון משלמים מס מופחת.

זה הזמן לקרוא היטב את המצע הכלכלי, ולבחון האם המפלגה עושה מהלכים אמיתיים ליישומו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן