Skip to content

פירות יבשים, קלוריות וסיכונים

ט"ו בשבט בפתח וזהו זמנם של הפירות היבשים והפיצוחים. לצד היתרונות באכילת פירות יבשים מוצאים אנשי המקצוע כמה צדדים פחות חיוביים. דפנה פטר, דיאטנית ראשית בביה"ח בנהריה, מסבירה על היתרונות והחסרונות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בסוף השבוע יצוין ט"ו בשבט ורבים ימלאו את חנויות הפיצוחים ואת השווקים וירכשו פירות ופיצוחים. דפנה פטר, דיאטנית ראשית בבית החולים לגליל המערבי נהריה: "פירות יבשים מכילים קלוריות רבות יותר וריכוז גבוה יותר של סוכר ורכיבי תזונה אחרים לעומת הפירות הטריים. לעיתים היצרנים מוסיפים חומרים משמרים וסוכרים נוספים, כדאי לחפש בחנויות פירות יבשים ללא תוספת סוכר".

שולחן ט"ו בשבט (צילום: שרית פרקול)
פירות טריים לצד פירות יבשים. שולחן ט"ו בשבט (צילום: שרית פרקול)

אנשי המקצוע מדגישים כי פירות טריים מהווים מקור מצויין לוויטמינים (כמו ויטמין C) אולם חלקם אובדים במהלך הייבוש וההכנה. בפירות היבשים ישנם סיבים תזונתיים המועילים לפעילות מערכת העיכול. שזיפים מיובשים מסייעים במיוחד לסובלים מעצירות. "פירות יבשים מותרים לאכילה מגיל צעיר, כמובן יש להקפיד כאשר הפירות נאכלים על ידי ילדים קטנים ואז להוציא הגרעינים מהפירות מראש. גם בגיל צעיר ישנה חשיבות לאכילת מוצרים המכילים ויטמינים, ולכן עדיף להגיש פירות טריים", ציינה פטר.

אפשר לתת לילדים פירות יבשים כמו תאנים, צימוקים, תמרים ומשמשים יבשים, אך להקפיד לחתוך אותם לחתיכות קטנות.

לפיצוחים ערך קלורי גבוה מאוד בשל תכולת שומן גבוהה. גם אם מדובר בשומנים הטובים לגוף האדם, יש לצרוך בכמות סבירה. בנוסף, מומלץ לצרוך פיצוחים טבעיים ולא מומלחים או מסוכרים, כיוון שבמהלך הקלייה ערכם התזונתי החיובי של הפיצוחים יורד.

(צילום: יולה זובריצקי)
מומלץ לצרוך פיצוחים טבעיים ולא מומלחים או מסוכרים (צילום: יולה זובריצקי)

בילדים צעירים מגיל חמש, התיאום בין הבליעה לנשימה אינו מפותח דיו, ולעיתים ילדים גם אוכלים תוך כדי משחק, תנועה או דיבור, וקיים סיכון לשאיפת אוכל לדרכי הנשימה. לכן יש סכנת חנק בעקבות אכילת פיצוחים.

דפנה פטר הוסיפה, כי על מי שסובל מעודף משקל, סוכרת, טריגליצרידים גבוהים, מטופל בדיאליזה או סובל ממחלות דלקתיות של המעי – להיוועץ עם דיאטנית לגבי אכילת פירות יבשים ופיצוחים.

חג שמח!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן