Skip to content

סטנלי פישר: הפרישה שלי אישית ולא פוליטית

כך אמר הנגיד במסיבת העיתונאים שקיים הבוקר. הוא לא פירט את הנסיבות שהניעו אותו לפרוש מתפקידו. הדגיש כמה יעדים שהושגו, ביניהם חוק בנק ישראל, הסכם השכר של עובדי הבנק, הארגון מחדש של בנק ישראל והרצון לנהל מדיניות מוניטארית יעילה במצב של יציבות מחירים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הנגיד סטנלי פישר לא פירט במסיבת העיתונאים את הנסיבות שהניעו אותו לפרוש מתפקידו. הוא רק ציין, כי שמונה שנים בתפקיד זה הרבה זמן. "התכוונתי לעזוב בתום שמונה שנים, אבל ראש הממשלה הציע לי לחכות עד שתוקם קואליציה ועד שיוגש התקציב ולכן אעזוב בסוף יוני. הפרישה שלי אישית ולא פוליטית".

"תהיה לנגיד הבא מערכת שתתמוך בו". הנגיד פישר (צילום: ציפי מנשה)
"תהיה לנגיד הבא מערכת שתתמוך בו". הנגיד פישר (צילום: ציפי מנשה)

עוד ציין פישר, כי הכין לעצמו רשימה של יעדים, שחלק גדול מהם הושגו, ביניהם, חוק בנק ישראל שהועבר, הסכם השכר של עובדי הבנק עם האוצר, שלטענתו נמשך יותר מדי זמן עד לקבלתו, הארגון מחדש של בנק ישראל והרצון לנהל מדיניות מוניטארית באופן יעיל לטובת המשק והאוכלוסייה, במצב של יציבות מחירים.

בנק ישראל במצב טוב

לדברי הנגיד, הוא עוזב את בנק ישראל במצב טוב, כשהמערכת החדשה של ממשל תאגידי בתוך הבנק חזקה מאוד. "יש לנו מועצה מינהלית, המחזיקה את הניהול האדמיניסטרטיבי של הבנק, והדבר מחזק את הניהול הזה בתוך הבנק, כשלנגיד לא תהיה מעורבות בנושאים הללו. ויש לנו את הוועדה המוניטארית, עם שלושה פרופסורים שאינם מהבנק. כלומר, תהיה לנגיד הבא מערכת שתתמוך בו, כדי שלא יהיו טעויות גדולות".

פישר ציין, כי הוא משאיר גם את המשק במצב טוב אבל עם אתגרים רציניים, ביניהם להעביר תקציב שיאפשר גירעון מוגבל ברמה סבירה וטיפול בבעיות ביורוקרטיה. "זו עובדה ועובדה מדאיגה, שבשנים האחרונות הרמה הביורוקרטית הממוצעת של ישראל בסקרים בינלאומיים ירדה, היינו במקום 26 לפני שבע שנים ועכשיו אנחנו במקום 38. זה לא בגלל שאנחנו ירדנו, אלא בגלל שאחרים התקדמו. לכן צריך לטפל בבעיות הביורוקרטיה, בכל הקשור בקבלת החלטות".

לטפל במחירי דירות בצד ההיצע

לדוגמה בתחום זה הביא פישר את שוק מחירי הדירות: "הממשלה תצטרך לטפל בזה, כולל מה שיכול לעשות בנק ישראל בצד הביקוש. אבל, הממשלה יכולה לבצע צעדים בצד ההיצע וזה הרבה יותר חשוב".

פישר ציין, כי ימשיך להיות מעורב בחיים הציבוריים בארץ. "ישראל היא הבית השני שלי ולא בטוח שפחות מהראשון" ולא שלל את האפשרות להתמנות לשר החוץ. לעומת זאת שלל את האפשרות שיתמנה לשר האוצר.

ריבית נמוכה

הרבה פרשנים טוענים, כי הריבית הנמוכה במשק, שפישר הקפיד כל כך לשמרה, גרמה לעליית מחירי הדיור, בגלל הקלות בקבלת משכנתאות בריבית נמוכה. אבל, אותם פרשנים מתעלמים מהעובדה, כי הריבית הנמוכה שמרה על מחירים סבירים במשק, שהמשמעות שלה, הותרת יותר כסף בכיסי הציבור ובכך לשפר את הצמיחה. בהקשר למחירי הדיור הוא הדגיש פישר היום במסיבת העיתונאים, כי בנק ישראל יכול לטפל בצד הביקוש, אבל חשוב יותר שהממשלה תנקוט בצעדים של הגדלת ההיצע, משום שצעדים אלו גם מפחיתים את המחירים וגם מביאים לכך שלרשות המשק עומדות יותר דירות.

היום הוא הבליט, כי "הממשלה חייבת להתחיל לטפל בהיצע הדיור ולהביא לכך שקצב הבנייה יגדל. כל עוד נבנו כ-40 אלף יחידות דיור בשנה יכולנו בבנק ישראל לטפל בצד הביקוש. כעת נראה, אם כי הנתונים עדיין
לא ברורים, ששיעור הבניה יורד לרמה של כ-30 אלף בשנה. לכן הממשלה חייבת להביא לכך שקצב
הבניה יגדל".

בהתייחסותו לירידות אתמול בבורסה בעקבות ההודעה על פרשיתו, אמר סטנלי, כי "אנשים מתרגלים מהר מאוד לחלופה. גם כאשר נתניהו פרש מתפקיד שר האוצר, הבורסה נפלה ואחר כך התאוששה".

בעיה תקציבית גדולה

בוועידת העסקים של עיתון גלובס, בדצמבר 2012, ראיין את סטנלי פישר, העיתונאי ריצ'רד קווסט, פרשן כלכלי בכיר ברשת הטלוויזיה CNN בלונדון והנגיד אמר לו כי הוא צופה צמיחה של כ-3% ב-2013 לשנה הבאה, אף גם הבליט, כי לממשלה הבאה תהיה בעיה תקציבית גדולה. היה זה לאחר שהאוצר הודיע שהגירעון 2012 הוא 4.2% תוצר – כ-39 מיליארד שקל. "זה גירעון גדול למשק שמצוי במצב של תעסוקה מלאה", הדגיש אז פישר.

לא הסתיר את ביקורתו

היום הודיע פישר, כי פרישתו אישית ולא נימק מדוע, אבל הוא מעולם לא הסתיר את ביקורתו על החריגה התקציבית הגדולה, אי טיפול בהיצע הדירות, הבירוקרטיה המסורבלת והקטנת המיסים, שהייתה לה חלק נכבד בהגדלת הגירעון. הוא גם מנה בעבר את הצעדים העקרוניים שחייבים לבצע כדי לעצור את הסחף. הכל בלשון מאופקת, כיאה למי שנולד וספג חינוך ברודזיה הבריטית.

גירעון גדול למשק

"לממשלה הבאה תהיה בעיה תקציבית גדולה. האוצר הודיע, כי גירעון 2012 יהיה 4.2% תוצר, וזה גירעון גדול למשק שמצוי במצב של תעסוקה מלאה.  ידוע הממשלה תצטרך לקצץ כ-15 מיליארד שקל מההוצאה המתוכננת, וייתכן שיצטרכו גם להעלות מיסים מעט יותר ממה שכבר העלו, למרות הצעדים המשמעותיים שכבר עשו בתחום זה. זוהי בעיה תקציבית מאוד קשה – אחת הסיבות שבגללה ראש  הממשלה הלך לבחירות היא שהוא לא הצליח להעביר את התקציב עם הקואליציה הנוכחית. ובכן, הוא יצטרך לעשות זאת עם קואליציה חדשה", אמר אז בראיון.

כבר אז אפשר היה לחוש את ניצני הביקורת שלו על ההתנהלות הממשלתית. "ייתכן שיצטרכו גם להעלות מיסים מעט יותר ממה שכבר העלו, למרות הצעדים המשמעותיים שכבר עשו בתחום זה. זוהי בעיה
תקציבית מאוד קשה", ציין.

"אמרנו זאת פעם אחר פעם"

כבר בדוח בנק ישראל לשנת 2010 צויין, כי בשנת 2013 תהיה בעיה בתקציב, משום שכלל ההוצאה, יעד
הגירעון והתכנית להפחתת מיסים אינם עקביים זה עם זה, ולכן המשך הפחתת המיסים תוך עמידה במגבלת ההוצאות יביא לאי עמידה ביעד הגירעון. "אמרנו זאת פעם אחר פעם מאז (ולא נענו – ע.א.). אני היועץ הכלכלי לממשלה, ובדרך כלל יועצים אינם מעבירים את עצותיהם דרך התקשורת", הדגיש היום במסיבת העיתונאים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן