Skip to content

פנייה לנבחרים: אל תתנו לרופאים לקרוס

כ-40 חברי כנסת עתידיים ממפלגות שונות, בהם יאיר לפיד, שלי יחימוביץ', אלי ישי וגלעד ארדן - הודיעו כי הם מתנגדים לצו שהוציא שר התמ"ת שלום שמחון, שמאפשר משמרת רצופה של 26 שעות לרופאים בבתי החולים. עמותת מרשם מנסה ללחום בצו וקוראת לממש את ההתחייבות לשיפור הרפואה הציבורית בקווי היסוד של הממשלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עמותת מרש"ם (עמותה רשומה של מתמחים לשיפור הרפואה בישראל) והמרכז האקדמי למשפט ולעסקים פנו במכתב לראש הממשלה נתניהו ולראשי הסיעות בכנסת ובו הם תובעים לבטל את הצו שהוציא שר התמ"ת, שלום שמחון, שמתיר משמרות רופאים ברצף של 26 שעות. לטענת הכותבים, ראשי הסיעות התחייבו לפעול נגד הצו הזה.

עוד הם תובעים לפעול להבטחת שיפורה של הרפואה הציבורית בקווי היסוד של הממשלה הנכנסת: "אנו פונים אליך בבקשה אישית לפעול להכללת נושאים חשובים אלו אשר להם משמעות מרחיקת לכת לתוך קווי היסוד של הממשלה, ולפעול לקידומם במהלך כהונתה של הכנסת ה-19".

כ-40 חברי כנסת עתידיים ממפלגות שונות, בהם יאיר לפיד, שלי יחימוביץ', אלי ישי, ציפי לבני, זהבה גלאון, שאול מופז, מירי רגב וגלעד ארדן – הודיעו כי הם מתנגדים לצו שהוציא השר שמחון. 

(צילום: שרית פרקול)
"מישהו צריך להתעורר כדי שאנחנו לא נרדם בזמן שחיי אדם מונחים בידנו" (צילום: שרית פרקול)

כיום מטפלים רופאים בחולים בבתי החולים בתורנויות של 26 שעות רצופות, ללא מנוחה, תוך סיכון חיי החולים. לאחרונה פנו הרופאים המתמחים לבית המשפט נגד צורת העסקה זו, בהובלת המרכז האקדמי למשפט ולעסקים. התובעים מיוצגים ע"י עו״ד אפי מיכאלי, ראש תחום הפרטה ורגולציה במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, לצד עו״ד עידו עשת ועו״ד רון ורד.

בצעד חריג, וכתגובה לטענות שהועלו בתביעה – כדי להכשיר את העסקתם הבלתי חוקית של הרופאים המתמחים – הוציא שר התמ"ת, שלום שמחון, היתר למשמרות רופאים של 26 שעות. בעמותת מרש"ם מציינים כי הפעם האחרונה בה נעשה שימוש בסמכות להתרת שעות נוספות בבתי חולים נעשתה בשנת 1951, לפני יותר מ-60 שנה.

חברי כנסת עתידיים ממפלגות שונות הודיעו בתגובה להוצאת הצו, כי הם מתנגדים לצו ויפעלו לביטולו. חברי כנסת ומועמדים נוספים הביעו עניין להיפגש עם רופאים ולשמוע מהם על המשמרות הארוכות ולדון בפתרונות. בין התגובות שנתקבלו בהמשך לפנייתם של מתנדבי עמותת מרש"ם לחתום על ההתנגדות לצו: 

יאיר לפיד הגיב לפנייה של המתמחים בדף הפייסבוק: "..בוודאי שאני אתכם. זה מטורף, וזה מסוכן, וזה לא עומד באף תקנת עבודה במדינת ישראל". 

תגובתה של שלי יחימוביץ' במייל: "אנו מאמינים כי הסכם קיבוצי הוא דרך המלך לנהל את יחסי העבודה בישראל. הממשלה דורשת מהרופאים לעמוד בחלקם בהסכם הקיבוצי – אך שוכחת שגם עליה לקיים אותו. בהסכם קיימת התחייבות, בחסות נשיאת בית הדין לעבודה, לקצר את התורנות במחלקות המיון והיולדות ולקיים פיילוט לקיצור משך התורנות במחלקות הפנימיות. הממשלה לא ביצעה את חלקה ומפירה את ההסכם. בגלל שנושא משך התורנות של הרופאים המתמחים לא הוסדר במשך עשרות שנים, שר התמ"ת טעה כשהחליט להוציא את ההיתר. על הממשלה מוטלת החובה ליישם את כל ההסכם, ועד אז – על שר התמ"ת לבטל את מתן ההיתר. כמובן שאנחנו מסכימים לחתום על האמנה".

תגובה של זהבה גלאון במייל: "המון תודה על הדברים החשובים. ההיתר של שר התמ"ת המאפשר לרופאים בתורנות לעבוד 26 שעות רצופות הוא שערורייתי, והתנגדנו לו בתוקף, ובאופן ציבורי. בכנסת הבאה אנחנו מתכוונים לפעול להחלת חוק שעות  עבודה ומנוחה גם על תורנים ומתמחים".

שי פירון הגיב לפנייה של המתמחים בדף הפייסבוק: "אני תומך בקריאה. אני מציע שנפגש מיד אחרי הבחירות ונקדם חקיקה בעניין". 

עו"ד אפי מיכאלי, ראש תחום הפרטה ורגולציה במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, המייצג את המתמחים בתביעתם, אומר: "העסקת רופאים במשמרות של 26 שעות ברצף תוך הקמת סכנה לפונים לבתי החולים הציבוריים בישראל היא סוגיה ציבורית במהותה. דפוס העסקה זה מוביל לפגיעה קשה באיכות הטיפול המוענק לפונים לבתי החולים ומציב בפניהם סכנה משמעותית לחייהם ולשלמות גופם. לאור זאת, התעוררות הדיון הציבורי ביחס לדפוס העסקה זה היא טבעית שכן היא נוגעת לזכותו הבסיסית של כל אזרח במדינת ישראל לקבל שירותי רפואה נאותים במסגרת בתי החולים הציבוריים בישראל. חתימתו של שר התמ"ת על התיקון להיתר מכשירה דפוס העסקה בלתי חוקי. כך נותן השר יד לסיכונם של חולים ומטופלים תוך פגיעה אנושה במערכת הבריאות הציבורית בישראל. כמו שלא נרצה שטייס או נהג האוטובוס יאחזו בהגה 26 שעות ברציפות, קיימת סכנת נפשות באפשרות שרופא יבצע פעולות רפואיות לאחר משמרת של יממה".

חן שנהר, סטודנטית לרפואה, מתנדבת בעמותת מרש"ם, תתחיל את הסטאז' שלה בחודש יולי הקרוב: "לפני שבוע סיימתי את לימודי הרפואה, ובעוד מס' חודשים אתחיל סטאז' בבי"ח זיו בצפת. אני מאוד חוששת מהיום שבו אכנס למיון לתורנות של 26 שעות, כשכל הרופאים שסביבי גם הם לא ישנו. אני באה לעבוד וללמוד ממנו, מהרופא הישנוני. אני מפחדת שאהרוג מישהו, חלילה, בגלל טעות שנעשתה מתוך עייפות. זאת אחריות מאוד גדולה לטפל בבני אדם ואני מרגישה שבתנאי העבודה הנוכחיים אני לא אוכל לבצע את התפקיד החשוב הזה כראוי. כל מי שאני מדברת איתו על הנושא אומר שלא היה רוצה לקבל טיפול מרופא שלא ישן 26 שעות. מישהו צריך להתעורר כדי שאנחנו לא נרדם בזמן שחיי אדם מונחים בידנו".

עדכון משפטי לגבי תביעת הרופאים המתמחים: לנוכח חתימת שר התמ"ת על ההיתר המאפשר, לעמדתו, להעסיק רופאים במשמרות בנות 26 שעות ברצף, סוכם כי התובעים יגישו כתב תביעה מתוקן ובו התייחסות לתוקפו הנורמטיבי של ההיתר. במסגרת כתב התביעה המתוקן תוצג עמדת התובעים, לפיה ההיתר עליו חתם שר התמ"ת נעדר תוקף נורמטיבי וזאת משורה של טעמים. כך יידחה גם לוח הזמנים בניהול התביעה שכפוף להגשת כתב הגנה מתוקן מטעם הנתבעות, הגשת תצהירים וחוות הדעת מטעם הצדדים. דיוני ההוכחות שהיו קבועים למהלך חודש מרץ 2013 נדחו בכשלושה חודשים ויתקיימו בימים 17 ו- 24 ביוני 2013.

במכתב הפונה לראש הממשלה ולראשי הסיעות נכתב: "המשא-ומתן הקואליציוני, המתקיים בימים אלה, הוא מעמד דמוקרטי המהווה הזדמנות להוכחת המנהיגות המצופה מנבחרי הציבור שלנו. אנו מבקשים להזכיר לך כי אחת המטרות העיקריות הניצבות בפני הממשלה והכנסת הקרובות, היא לפעול להבטחת שיפורה של הרפואה הציבורית. אנו פונים אליך בבקשה אישית לפעול להכללת נושאים חשובים אלו אשר להם משמעות מרחיקת לכת לתוך קווי היסוד של הממשלה, ולפעול לקידומם במהלך כהונתה של הכנסת ה-19. בימים אלו בתי החולים קורסים עקב עומס קיצוני. מטופלים אינם מקבלים טיפול רפואי ראוי בזמן ובקשב הנדרשים".

במכתב מציע ד"ר יונה וייסבוך, יו"ר עמותת מרשם, פתרונות לעומסים מעבר לתוספת הנדרשת של כוח אדם רפואי, שאפשר לממשם ללא תוספת תקציבית, וקורא לגיבוש מתווה חדש לתורנויות בשילוב הרופאים מבצעי התורנויות ונציגי ציבור.

ממפלגת יש עתיד נמסר: "המשא ומתן הקואליציוני נמצא ממש בחיתוליו, ואנחנו סמוכים ובטוחים שיאיר ויועציו יבצעו את המלאכה על הצד הטוב ביותר – עבור כולנו. המסמך הועבר אל האחראים במטה ואנו מבטיחים שנעשה הכול כדי לשפר את מערכת הבריאות בישראל".

טל גן-צבי, ראש המטה של נפתלי בנט מסר בתגובה לפנייה, כי בנט ישמח להיפגש עם נציגי המתמחים בנושא.

1 Comment

  1. ד"ר אייליג ישראל
    10 בפברואר 2013 @ 10:00

    כמה קל לחברי כנסת לדבר. אבל צריך גם לעשות ומבלי לשפוך את התינוק עם המיים
    בעבר ח"כ יחימוביץ כבר העלתה את נושא אורך התורנות בוועדת כספים ולצערנו יצאה עם כלום. ומאז , ככול שידוע לי לא הצליחה לקדם כי קשה לעשות משהו. הרי כדי להוריד תורנויות צריך יותר תורנים ואין- לפחות לא בשלב זה. אולי בעתיד אבל עכשיו אין.
    העיקרון המנחה- כולנו בעד הפסקת התורנויות הארוכות. כולנו גם בעד 6 תורנויות למתמחה ולא יותר. זה ברור. אבל אם יקצרו את משך התורנויות מישהו יצטרך לעשות הרבה יותר תורנויות (יותר קצרות). אחת האפשרויות – במקום 8 תורנויות של 26 שעות- יצטרכו לבצע 16 תורנויות של 13- 14 שעות. וזה אומר 16 ימים לא להיות בבית בשעות שהילדים ערים והמשפחה מתפקדת כמשפחה!!!!!
    ולמי שלא יודע- בזמן המו"מ הייתהדרישה של ס/ שר הבריאות לקצר את משך התורנות תוך ההסכמה שלו שרופאים יאלצו לבצע יותר תורנויות. למטרה זאת נשאלו מתמחים בכירים ( ציף ) בבתי"ח שונים האם מעדיפים לקצר או להוריד במספר התורנויות. התשובה הייתה חד משמעית- מעדיפים פחות תורנויות.
    לכן זה קל לענות שאנו נפעל למען קיצור התורנויות והשאלה היא רק מה יהיה המחיר האישי של כול מתמחה.
    ולגבי איכות המתמחים ורמת השרות שאנו נותנים- לא ידוע לי שהתמותה או התחלואה יותר גבוהים בישראל מאשר במקומות שבהם מתמחים מבצעים תורנויות יותר קצרות.ושם יש הרבה יותר מתמחים כך שכול אפקט העייפות המצטברת הוא פחות

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן