Skip to content

סיפור מלחמת המטבעות יותר גדול ממה שהוא באמת

משרד המשפטים האמריקני הגיש תביעה אזרחית נגד S&P שהורידה את דירוג האשראי של ארה"ב, בטענה, כי החברה ניפחה את דירוגי האג"ח מגובות המשכנתאות ורימתה את המשקיעים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"לעשות פיחות למטבע זה כמו להשתין במיטה, בהתחלה זה מרגיש טוב, אבל אח"כ מהר מאד זה הופך לבלגאן" את המשפט הזה אמר בכיר בפדרל ריזרב וצוטט בוול סטריט ז'ורנל במאמר של פרנצ'סקו גואררה על החששות ממלחמת מטבעות. ברקע, קריסת הין היפני בחודשים האחרונים והזינוק בבורסת טוקיו (ראו הרחבה). הבוקר אסיה יורדת מעט, משוכנעת שיש לזה קשר גם לתחילתה של שנת הירח הסינית ביום ראשון ("הגיוני") – אנחנו זורמים איתם ונחכה לעליות של "אחרי החגים".

האם כל מדינה מגזימה במשקל שהיא נותנת לסיבות המקומיות שלה? (ראו הרחבה). ובכלל, למה זה צריך לעניין אתכם? לא יודע אבל עובדה שהתעניינתם בברומטר ינואר הלא חשוב (ראו הרחבה).

מלחמת המטבעות – "להשתין במיטה"

החולשה של הין נוחה מאד לשוק המניות היפני, אך מול התועלת של המטבע החלש עולה גם החשש שההיחלשות תצית מלחמת מטבעות עולמית, שלבסוף תזיק יותר, הן ליפנים והן לשאר העולם. אבל האם זהו חשש רציני? שכן גם אם תהיה החלשת מטבעות הדדית זאת הרי לא תביא לבסוף לשום השפעה בשערי החליפין. אולי להיחלשות כל המטבעות מול הנכסים הריאליים, מה שדווקא עשוי לתמוך בשוקי המניות, הנדל"ן והסחורות. ובכלל, על איזו עוצמה של מלחמת מטבעות אנחנו מדברים? העולם הרי נמצא במלחמת מטבעות כבר שנים, מאז ניתוק הקשר בין הזהב לדולר וזאת הייתה וכנראה תמשיך להיות מוגבלת לגבולות האינפלציה האופטימאלית. שכן אף מדינה לא רוצה לעורר התפרצות אינפלציונית שתזיק לה יותר מהתועלת של מטבע חלש יותר. ויותר מזה, בשנים האחרונות אנחנו עדים גם למיני מלחמות מטבע, כדוגמת הניהול מטבע של סין ולא זכור שראינו איזה אסון או איזו נקמה משמעותית בעניין. בשורה התחתונה, נראה שעשו ממלחמת המטבעות סיפור הרבה יותר גדול ממה שהיא באמת.

"אני לא רוצה תה", אמר קלארי, "אני רוצה למצוא את האמא שלי". "ואז לגלות מי לקח אותה ולהרוג אותם". "למרבה הצער", אמר הודג', "כולנו כעת מחפשים נקמה, כך שזה או תה או כלום". – קלייר קסנדרה, (מתוך הספר עיר של עצמות).

נקמתם של החבובות

כך יעשה לסוכנות הדירוג שהעזה להוריד את דירוג האשראי של ארה"ב!

למרות שדולר של היום יכול לקנות 95% סחורה פחות מדולר של שנת 1913, אג"ח אמריקני זכה בכל אותם 70 שנה (ועד 2011) לדירוג אשראי מושלם (AAA) ע"י סוכנות הדירוג סטנדרט אנד פורס (S&P). אבל כשבשנת 2011 העזהS&P להוריד את הדירוג המושלם היא לא ידעה למה היא נכנסת. ביום ראשון האחרון הגיש משרד המשפטים האמריקני תביעה אזרחית נגד S&P, בטענה, כי החברה ניפחה את דירוגי האג"ח מגובות המשכנתאות ורימתה את החבובות, אאא סליחה, את המשקיעים.

S&P טוענת להגנתה כי ניתוחי האג"ח היו טובים (בהתחשב במידע שהיה אז) ועובדה שגם מתחרותיה העניקו להם דירוג דומה. המחשבה שוושינגטון נוקמת ב-S&P מגיעה לאור העובדה שהתביעה הוגשה רק נגדה ולא נגד שאר סוכנויות הדירוג. נכון, יש מצב שזאת סתם קונספירציה, אבל תודו שגם אם כן, זאת קונספירציה טובה.

מה אומר ינואר על שאר חודשי השנה בבורסה בת"א

אי הוודאות גורמת למשקיעים לנסות כל דרך, הזויה ככל שתהיה, לחזות את העתיד. אז הנה עוד אחת: לא מעט משקיעים מאמינים שביצועי המניות בחודש ינואר עשויים להיות אינדיקטור לגבי המשך השנה – מה שנקרא גם "ברומטר ינואר". האם חודש ינואר השלילי של 2013 עוד יחזור לנקום בנו? בדיקה שביצענו לברומטר ינואר על מדד ת"א 100 מאז הושק (1992) מראה שב-67% מהשנים היה מתאם חיובי בין ינואר לבין שאר חודשי אותה שנה (14 מתוך 21 שנים). לכאורה אינדיקטור מפחיד, שכן השנה (2013), מדד ת"א 100 ירד כאמור בחודש ינואר (0.22%-) ומאותת שבהמשך השנה גדול הסיכוי לירידות. אלא שזוהי איננה הסתכלות נכונה. מכיוון שברוב השנים שוק המניות עולה יש סיכוי גבוה שגם חודש ינואר וגם שאר חודשי השנה יעלו, גם אם אין בניהם באמת מתאם. בדיקה מסוג אחר ממחישה את הנקודה: באותה תקופה, של 20 שנה, היו במדד ת"א 100 שישה חודשי ינואר עם ביצועים שליליים כשברובם עבר לאחר מכן השוק בהמשך השנה לעליות (ראו גרף).

אג"ח ממשלתיות – מי העלה את התשואות שלי?

בשבועיים האחרונים עלו תשואות האג"ח בכל העולם, אך כל מדינה משוכנעת שהיא מיוחדת ושהיא גרמה לתשואות שלה ושל העולם לעלות. בישראל היו משוכנעים רבים שעליית תשואות האג"ח קשורה להודעה של סטנלי פישר על עזיבה אולי לגרעון. בארה"ב היו משוכנעים שעליית התשואות נובעת מחשש להקטנת ההרחבה המוניטארית ע"י הפד ובאירופה, הם היו משוכנעים שחוסר ההסכמות בין המנהיגים היא שמדליקה את העולם. כל אחד מהם צריך לחזור לפרופורציות ולהבין שהעולם לא סובב סביבו ושההשפעות ההדדיות חזקות לא פחות. היום תפתח באירופה פסגת המנהיגים ה-16282763493483478. החשש שלנו הוא שלאחר הירידה המתמשכת בתשואות האג"ח הם יהיו שאננים מידי וילחיצו בשאננות שלהם את השוק, כמו שאולי כבר קרה בימים האחרונים. נקווה שעליית התשואות הקטנה שהם קיבלו כנקמה עשתה את העבודה והחזירה אותם למציאות. היום אגב תהיה החלטת ריבית באירופה, זאת צפויה להישאר על 0.75%.

"הפסיכולוגית שלי אומרת שיש לי אובססיה לנקמה. אנחנו עוד נראה לגבי זה!" – לא ידוע

הכותב הוא כלכלן ראשי אגף נכסים ומחקר, כלל-פיננסים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן