Skip to content

המלון הטוב בישראל הוא בירושלים המזרחית

המלון הישראלי שזכה בביקורות הטובות ביותר בשנת 2012 באתר הנסיעות אקספדיה, הוא מלון אמריקן קולוני במזרח ירושלים, שגם יפתח בחודש הבא אגף חדש. שני מלונות של רשת פתאל הצטיינו במספר הלינות שהשיגו דרך האתר ובהכנסות ממנו. 360 מלונות ישראליים עובדים עם אקספדיה, והמספר גדל כל הזמן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מלון אמריקן קולוני בירושלים המזרחית: מבנה רחב ידיים שבמרכזו חצר פנימית, מרוצפת באבן ובלבו מזרקת מים קטנה. (צילום: אמריקן קולוני)
מלון אמריקן קולוני בירושלים המזרחית: מבנה רחב ידיים שבמרכזו חצר פנימית, מרוצפת באבן ובלבו מזרקת מים קטנה. (צילום: אמריקן קולוני)

 

בשבוע שעבר ערכה סוכנות הנסיעות המקוונת הגדולה בעולם, אקספדיה, כנס למלונאים הישראליים העובדים עם האתר שלה. בכנס צויינו המלונות שהגיעו למספר הלינות הגבוה ביותר ולהכנסות הגבוהות ביותר לשנת 2012 בהזמנות בינלאומיות דרך האתר.

בכמות הלינות למלון מעל 50 חדרים זכה מלון לאונרדו באזל מרשת פתאל ובמלון בעל ההכנסה הגבוהה ביותר – מלון הרודס תל אביב, אף הוא מרשת פתאל. המלון שזכה בביקורות הטובות ביותר הוא מלון אמריקן קולוני מירושלים.

חדר האוכל בהרודס תל אביב של רשת פתאל. המלון עם ההכנסות הגבוהות ביותר. (צילום: רשת מלונות פתאל)
חדר האוכל בהרודס תל אביב של רשת פתאל. המלון עם ההכנסות הגבוהות ביותר. (צילום: רשת מלונות פתאל)

לדברי אלכס טרינקר, יועץ השיווק בישראל של אקספדיה, באופן כללי היה גידול של 24% בהזמנת הלינות לישראל בשנת 2012 לעומת 2011. 360 מלונות ישראליים עובדים עם אקספדיה, והמספר גדל כל הזמן. עם זאת, מלונות רבים מישראל מחוברים גם לחברת booking.com, המספקת להם מספר ניכר של לינות.

באקספדיה (‎ (Expedia, Incמשתמשים בעיקר נוסעים עצמאיים, בניגוד לקבוצות. יתרונם של אתרי אינטרנט כדוגמת אקספדיה הוא בהתאמת החבילה לנוסע העצמאי. כמו כן, המשתמש באינטרנט עבר סינון ראשוני מבחינת יכולת כלכלית – יש לו כרטיס אשראי, מחשב ואינטרנט מהיר. 

לדברי  טרינקר, מי שמצליחים במכירות ובמחירים הם המלונות שיודעים לצפות את הביקוש, נמצאים בזמן הנכון ומתמחרים במחיר התואם את דרישות השוק. "וגם היתה להם זמינות ולא מכרו את רוב החדרים מראש לקבוצות וכן לא תמחרו גבוה מדי ביחס למלונות אחרים ברמתם", הוא אומר, "למלונות יש ארגז כלים, והם משתמשים בנו כבפלטפורמה".

האווירה האוריינטלית והבינלאומית של אמריקן קולוני

סוויטת הדה לקס, פאשה. האחוזה נבנתה בצורת ארמון. כיום יש במלון מספר אגפים ומעל ל-70 חדרים, (צילום: אמריקן קולוני)
סוויטת הדה לקס, פאשה. האחוזה נבנתה בצורת ארמון. כיום יש במלון מספר אגפים ו-96 חדרים, (צילום: אמריקן קולוני)

מלון אמריקן קולוני במזרח ירושלים נחשב לאחד ממלונות הבוטיק הידועים בעולם והתארחו בו מפורסמים רבים, מצ'רצ'יל, דרך רוברט דה נירו ועד בוב דילן. לייחוד שלו תורמת האווירה האוריינטלית והבינלאומית כאחד במקום. חרף מיקומו, המלון, שהוא בבעלות פרטית של יורשי משפחות המייסדים השבדים, הבריטים והאמריקאים, מנוהל על ידי חברת גאואר השווייצית וחבר ברשת שיווק המלונות היוקרתית The leading hotels of the world.

מבנה המלון היה במקור ארמון פאשה לו ולארבע נשותיו. בארמון מבנה רחב ידיים שבמרכזו חצר פנימית, מרוצפת באבן ובלבו מזרקת מים קטנה. עם הזמן, התרחב המתחם, וכיום ישנם בו ארבעה אגפים עם 96 חדרים, מסעדה שמפורסמת בארוחת הבוקר שלה, חנות מזכרות ואווירה ייחודית לו.

מבין 68 הביקורות על המלון באתר אקספדיה (של אורחים ששילמו ולנו במלון), 93% המליצו עליו והוא קיבל דירוג של 4.6 מתוך 5. עם זאת, בין הביקורות המהללות את "המלון האייקוני היפה", יש גם כאלה שטוענות שהוא "לא טוב כשהיה", "נעים אבל רועש (קריאת המואזין 5 פעמים ביום)" ו"מלון יפה, אך רחוק מחמישה כוכבים".

מנכ"ל המלון, תומאס ברונאטלי, אומר למגפון כי הוא שמח לביקורות, הטובות והרעות כאחד: "אנחנו נהנים מהביקורות הטובות, ואילו ביקורות רעות מגבירות אצלנו את המוטיבציה. עם זאת, אנחנו לוקחים את הביקורות הללו בהסתייגות הנחוצה, שכן גם הטובות וגם הגרועות יכולות לנטות להגזמה. יתרונה של הביקורת הוא שהיא נותנת מידע טוב על המלון, למי שמחפשים אותו באקספדיה".

בריכת השחיה במלון אמריקן קולוני. התל אביבים באים בסופי שבוע. (צילום: אמריקן קולוני)
בריכת השחיה במלון אמריקן קולוני. התל אביבים באים בסופי שבוע. (צילום: אמריקן קולוני)

לדבריו, כאשר הוא בוחר מלון לפי טריפאדוויזר (TripAdvisor.com, אתר הנסיעות המשפיע ביותר בענף הנסיעות והנסמך על חוות הדעת של גולשיו), הוא קורא כמה ביקורות טובות, כמה בינוניות וכמה רעות. "ואני מגלה שהביקורות הרעות הן של אדם שהתרגז על משהו, ואולי מלון של חמישה כוכבים הוא לא בשבילו. צריך לעשות אנליזה לביקורות".

מלון אמריקן קולוני הוא אחד משני המלונות הלא-כשרים היחידים בישראל. האחר הוא המלון הסקוטי בטבריה. "אנחנו לא כשרים ולכן אולי אטרקטיביים, בעיקר לאורחים התל אביביים", אומר ברונאטלי, "כיום יש כבר ישראלים שמחפשים מטבח לא כשר".

ברונאטלי מספר שיש להם אורחים מירדן וגם ערבים-נוצרים מצפון הארץ. לדבריו, למרות שהם אינם שואלים אם האורח הוא ישראלי או יהודי, העלייה בתיירות המקומית ניכרת: "הישראלים נעשו ידידותיים יותר למלון, בייחוד בשנה האחרונה, והם מגיעים למלון בעיקר בסופי שבוע. עשינו עבודת יחסי ציבור אצל הציבור הישראלי וגם היינו בטלוויזיה. אם יש לך ניראות – זה משפיע".

לשאלה מי המתחרה הגדול ביותר שלהם בירושלים, עונה ברונאטלי כי "למרות השוני בינינו – זהו מלון ממילא, כי הפרופיל של הקליינטים שלנו זהה".

כיום, אומר ברונאטלי, מגיעים למלון פחות סלבס ויותר פוליטיקאים. עם זאת, הוא מציין את בונו, סולן להקת U2 , שהגיע לישראל בסוף הקיץ ובילה במלון לכמה ארוחות לאנץ' באופן דיסקרטי.

אשר לעובדים במלון, הוא אומר ש98% מהעובדים הם פלסטינים ושף המלון, שלו ותק של 16 שנים – הוא מבית חנינא.

האגף החדש ייפתח בחודש הבא

באחרונה הסתיימו במלון עבודות השיפוץ באגף החדש, אגף בית הדקל. החדרים, חדרי האמבטיה, המסדרונות והמרפסות עוצבו מחדש בקפידה, תוך שמירה על אותנטיות ועיצוב בהשראת ההיסטוריה הייחודית של המלון.

על השיפוץ המאסיבי אחראי האדריכל מייקל שוורץ, שהינו האדריכל והמעצב של מלון אמריקן קולוני ב-23 השנים האחרונות והיה שותף לשיפוצים קודמים ולעיצוב הפנים של מתחמי המלון השונים.

בית הדקל, הצפוי להיפתח באמצע חודש מרץ, בנוי משלוש קומות, בהן 20 חדרים וסוויטות מרהיבות ויוקרתיות בעיצוב השואב השראה מההיסטוריה המיוחדת של בית הדקל ושל מלון אמריקן קולוני לאורך השנים.

האדריכל מייקל שוורץ. העיצוב מתקשר עם הסביבה האורבנית והתרבותית של האזור. (צילום: עירית רוזנבלום)
האדריכל מייקל שוורץ. העיצוב מתקשר עם הסביבה האורבנית והתרבותית של האזור. (צילום: עירית רוזנבלום)

בית הדקל, הידוע בשם "The Palm House", נקרא על שם הדקלים הגבוהים המתנוססים לפתחו. בשנת 1995 עבר המבנה שיפוץ ושימור, במהלכו נחשפו יסודותיו וסודותיו, שכללו, בין השאר, פרסות סוסים בקירות ופריטים עתיקים מעברו הרחוק של המבנה.

במהלך השינויים שנערכו במבנה תחת ידו של האדריכל שוורץ, נעשו מאמצים להתאים את המבנה לאירוח המתקשר עם הסביבה האורבנית והתרבותית של האזור, זאת מבלי לוותר על ייחודו. לשם כך נעשו עבודות שימור לחזית הבניין והמעטפת, שונה הסידור הפנימי של החדרים ונפרצו חלונות ומרפסות, כדי לאפשר לנוף הגנים של המלון להיכנס אל פנים החדרים. כמו כן, הקומה האחרונה של המבנה הוסבה לקומפלקס דירות אירוח יוקרתיות. במהלך עבודות השימור התגלו בורות מים תחת המבנה, ששולבו בחלקם במערך הבניין, כפי שניתן להתרשם מחנות המזכרות הסמוכה.

כעת, לאחר שנים, נערך שיפוץ מאסיבי בשנית – הפעם בגזרת העיצוב. השיפוץ נמשך כמעט שנה, כאשר בחודשים האחרונים הועמדו חדרים לדוגמה ונבחנה איכות הפריטים בהם. גם כאן, היה השיפוץ באחריות משרדו של האדריכל שוורץ.

בחדרים ובמסדרונות ממוסגרים תצלומים של דרי הבית בתחילת המאה העשרים ושל צלמיו הידועים של המלון ועם פתיחת האגף החדש תיפתח גם תערוכה עם כ-250 תצלומים, מסמכים ותעודות משלהי המאה ה-19 וממחציתה הראשונה של המאה ה-20. התצלומים ההיסטוריים צולמו בין השנים 1890-1939 על ידי מחלקת הצילום של המושבה האמריקנית ובין השנים 1934-1939 על ידי ג'ון ד' וייטינג,  אשר היה חבר בקהילת המושבה האמריקנית והיה אחד מצלמיה הבכירים. 

לכל חדר עיטורי תקרה אחרים, כולם נעשו ביד אמן. (צילום: עירית רוזנבלום)
לכל חדר עיטורי תקרה אחרים, כולם נעשו ביד אמן. (צילום: עירית רוזנבלום)

תמונות אלו תורמות להבנה מלאה יותר של ההשראה לעיצוב הפנים והחוץ של החדרים, מתוך כבוד רב להיסטוריה ולתרבות השוקקת כבר קרוב למאה שנה בתחומי אמריקן קולוני. בקומה השנייה, הקרניזים שהיו בעבר תקרת המבנה, הושארו חשופים במסדרון, כדי לספר גם הם את סיפורו של המבנה לבאים להתארח.

קרמיקות ארמניות ותה מנחה אנגלי

כל חדר באגף החדש שונה מרעהו במבנהו הפנימי – במרפסות, בחלונות ואפילו בקמרונות התקרה – עובדה שהשפיעה על עיצוב החדרים, החל מתכנון ובנייה של רהיטים בהזמנה אישית ממפעל מומחה בסין, וכלה בבניית פרופילים איכותיים המותאמים במיוחד לכל דלת וחלון במבנה – הכל יוצר בעבודת יד מוקפדת.

צילומי התערוכה מייצגים את יצירתם יוצאת הדופן של קבוצת צלמי המושבה האמריקנית (1898-1934). הם מהווים תיאור רב-מימדי ונעדר גבולות של מזרח תיכון לא ידוע. (צילום: אמריקן קולוני)
צילומי התערוכה מייצגים את יצירתם יוצאת הדופן של קבוצת צלמי המושבה האמריקנית (1898-1934). הם מהווים תיאור רב-מימדי ונעדר גבולות של מזרח תיכון לא ידוע. (צילום: אמריקן קולוני)

אמנם חלק מהפריטים יובאו מרחבי העולם, כגון חלקי הריהוט מסין בהזמנה מיוחדת ולבני הקרמיקה מאיטליה, אך יחד עם זאת היה חשוב לבעלי המלון ולמעצבים להתחבר לאומנות המקומית ולהכניסה תוך כבוד אל פנים המלון. את וילונות הבורדו התלויים בכל החדרים, ייצרו נשים ממזרח ירושלים ואילו קרמיקות ארמניות מעטרות את המראות בחדרי האמבטיה ואת הכניסה למלון. את ידיות הדלתות סיפק אומן ברזל מתל אביב. לשם ביצוע עיצוב התאורה, נעזרו בבעלי חנויות וסדנאות בשוק הפשפשים ביפו ואת השטיחים קנו בסיועו של בעל חנות לשטיחים עתיקים.

באחרונה התחדש המלון בבריכה והוא מציע גם חדר כושר, סאונה וחדר טיפולים. כמו כן מספק המלון  אינטרנט חינם, חנייה חופשית,  בר יוקרתי הפתוח כל יום מ-17:00 עד לשעות הקטנות של הלילה, ואת  הפאטיו המרהיב, המתהדר בשפע של עצי פרי ופינות ישיבה.

בין המסעדות של המלון נמנית מסעדת ואל (Val's Brasserie), המשקיפה אל הבריכה וממוקמת בסמוך לבר המרתף. ניתן לסעוד בה בצהריים ובערב אל מול האח וליהנות ממנות מקומיות ואירופאיות, כגון תה מנחה אנגלי המוגש במסעדה, לצד מגוון כריכים וביסקוויטים מיוחדים המלווים בריבת תותים או בעוגה אנגלית.

בחודשי החורף מוצע חדר באמצע ובסוף שבוע ללילה עם ארוחת בוקר במחיר של 1,200 שקלים לחדר על בסיס מקום פנוי.

www.americancolony.com.

2 Comments

  1. רוני אטיאס
    21 בפברואר 2013 @ 9:15

    מלון קסום! בשבילו אנחנו עולים לרגל מדי שנה, אם לבראנץ' בשבת ואם ללילה רומנטי… מומלץ בחום!

  2. אופיר
    18 בפברואר 2013 @ 14:43

    אני מגיע מהתחום ומפרגן בגדול
    יפה מאוד! המשיכו כך, התיירות בירושלים היא אבן תיירותית חשובה בכלכלת ישראל

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן