Skip to content

דוח מגלה: עלייה של 66 אחוז במספר המקרים של הדרת נשים

ועדת השרים לחקיקה תדון היום בהצעת חוק של ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, הקובעת מאסר עד חמש שנים או קנס עד 300 אלף שקל, על הדרת נשים. הפרדה מתקיימת לא רק באוטובוסים אלא גם בטיסות צ'ארטר ובחלוקת ערכות מגן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת השרים לחקיקה תדון היום בהצעת חוק של ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, הקובעת מאסר עד חמש שנים או קנס עד 300 אלף שקל, על הדרת נשים. הפרדה מתקיימת לא רק באוטובוסים אלא גם בטיסות צ'ארטר ובחלוקת ערכות מגן. חלק מקווי מהדרין נעלם רק מהאינטרנט

מאת צבי זינגר

בשנת 2011 חלה עלייה של כ-66 אחוזים (!) במספר המקרים של הדרת הנשים, שהתרחשו במרחב הציבורי – לעומת 2010. כך ייחשף בדוח מיוחד, שנעשה על ידי המרכז הרפורמי לדת ומדינה ועומד לצאת לאור בימים הקרובים. הדוח, הנקרא "מודרות למהדרין", מפרסם כחמישים מקרים של הדרת נשים במרחב הציבורי, שחלקם היו בטיפולו המשפטי של המרכז.

בין המקרים שמתפרסמים במסגרת הדוח: הפרדה באוטובוסים, במרפאות קופת חולים בירושלים ובבית שמש, בטיסות צ'ארטר ובחלוקת ערכות מגן. אפילו באירועים ובכינוסים הנערכים על-ידי גופים ציבוריים – ישנה הפרדה. כך, למשל, התקיימה הפרדה במופע הצדעה לכוחות הביטחון וביריד זכויות מטעם עיריית ירושלים, ביריד תעסוקה לציבור החרדי, בחגיגות שמחת תורה במבשרת ציון, בימי יצירה וחוויה בבית מורשת אצ"ג ובטקס חלוקת פרס לחיבורים איכותיים בתחום הרפואה.

אנשי המרכז הרפורמי לדת ולמדינה מצאו, בין השאר, כי בעקבות פסיקת בג"ץ נגד הפרדה באוטובוסים, "הוחבאו" קווי ה"מהדרין" וקווים שהיו ידועים בעבר כ"קווי מהדרין" – והם אינם מפורסמים באתר האינטרנט של חברת אגד.

חיפוש אחר קו אוטובוס המחבר בין ירושלים וערד העלה, כי לא קיים קו ישיר המחבר בין הערים – זאת למרות קיומו של קו 554, קו ישיר המחבר בין הערים, אשר הוגדר בעבר כקו מהדרין – וזו רק דוגמה אחת. "נראה כי שורש הבעיה הוא בכך, שהחיפוש האוטומטי באתר נערך בין תחנות מרכזיות בין הערים ואילו קווים אלה אינם יוצאים מתחנות מרכזיות. רק מי שמודע לקיומו של הקו יכול לקבל פרטים לגביו על ידי הקלדת מספר הקו באופן מכוון.

פשקוויל במאה שערים המורה על איסור מעבר גברים לצד ימין של רחוב מאה שערים בלילות חוהמ"ד סוכות. צילום: תמר הירדני (ויקיפדיה)

"התוצאה היא, שקווים אלה, המציעים נסיעה מהירה וזולה משמעותית מקווים אחרים, נותרים קווים המשרתים בעיקר את המגזר החרדי המודע לקיומם, ולא את כלל הציבור", נאמר בדוח. "זאת בניגוד גמור לפסק הדין שקבע שקווים אלה אינם שייכים לציבור החרדי, אלא לחברה הישראלית כולה". מחברי הדו"ח טוענים כי על אף פניותיהם למשרד התחבורה ולאגד, לא חל כל שינוי בעניין.

עוד נטען בדוח, כי על אף פסיקת בג"ץ נתקבלו בשנה האחרונה במשרדי המרכז הרפורמי לדת ומדינה תלונות על אודות התנהגות בלתי נאותה של נהגים, שסירבו להגן על זכותן של נוסעות לשבת בכל מקום שירצו ואף פעלו באופן אקטיבי לאכיפת הפרדה, בניגוד גמור לפסק הדין. "מתלונות שהגיעו אלינו עלה, כי הנהגים תודרכו שלא להתערב בוויכוחים בין הנוסעים, הנחיה המנוגדת לפסק הדין. אנו הבהרנו לחברות האוטובוסים, כי עליהן להנחות את הנהגים להתערב באופן אקטיבי לטובת הנוסעת במקרה של ויכוח בין נוסעים באשר למקום הישיבה או לעלייה מהדלת הקדמית".

בחלק מהמקרים, שהגיעו לידיעת המרכז, סייע המרכז לנשים להגיש תלונה רשמית כנגד הנהגים. בכמה מקרים אף קיבלו הנשים סיוע בהגשת תביעות אזרחיות לפי חוק איסור אפליה.

בעיר בית שמש נחנכו מרפאות "מהדרין" של קופת חולים כללית: מרפאה אחת המיועדת לגברים ומרפאה שנייה המיועדת לנשים. עורכי הדוח חיפשו באתר האינטרנט של קופת חולים כללית והעלו, כי השירותים הניתנים לנשים במסגרת מרפאת המהדרין לנשים מצומצמים יותר מהשירותים הניתנים במסגרת מרפאת המהדרין לגברים.

כאשר פנו עורכי הדוח לקופת חולים הכללית, נענו באמצעות היועץ המשפטי של הקופה כי הקמת המרפאות, אשר עונות "על דרישות הצניעות וההפרדה" הנהוגות במגזר החרדי, נעשתה בעקבות בקשה שהופנתה מציבור רחב בקרב המגזר החרדי. עוד נטען על ידי הכללית, כי פסק הדין האוסר על הפרדת נשים באוטובוסים אינו חל בעניינן של מרפאות, משום שבעיר פועלות מרפאות רבות אחרות בהן אפשר לקבל שירות ללא הפרדה.

במקרה אחר גילה נוסע שרכש זוג כרטיסי טיסה לפולין מחברת "סאנדור", רגע לפני שנכנס למטוס, כי מדובר בטיסת "מהדרין" שבה יש הפרדה בין גברים לנשים. כתוצאה מהפרדה כפויה זו לא יכול היה אותו נוסע לשבת ליד אשתו במהלך הטיסה.

בשיחה עם מנכ"ל סאן-דור, בצלאל קרבט, נאמר לעורכי הדוח כי כשהחברה מחכירה את המטוס לסיטונאי, הוא יכול לארגן בה את סידורי הישיבה כרצונו. לעומתו השיב משרד התחבורה, כי לאור פסק הדין, האוסר על הפרדה באוטובוסים, אין להתיר הפרדה כפויה בין נוסעים בטיסות – וכי "אם תתקיימנה טיסות בהן תיושם מדיניות של הפרדה כפויה בין נוסעים על בסיס מגדרי, ישקול משרד התחבורה והבטיחות את צעדיו, כדי למגר מדיניות פסולה זו."

עורכי הדוח מציינים לטובה את ההתעוררות הציבורית שחלה לאחרונה בנושא וגם את דבריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נגד הדרת הנשים. עם זאת הם כותבים: "אין להסתפק בגינויים, שאין מאחוריהם פעולה ממשלתית תקיפה, שמטרתה מיגור התופעה. צעדים ממשלתיים נחרצים כנגד התופעה יכולים לכלול הקמת מוקדי תלונות לנשים שנפגעו מהפרדה או הדרה ובירור מהיר של תלונות אלה; נקיטת צעדים משמעתיים ופליליים כנגד מבצעי ההפרדה או ההדרה; הפחתת מימון ציבורי לגופים אשר נוקטים פרקטיקות של הפרדה או הדרה; הדרכת עובדי ממשלה ועירייה בנוגע לאי החוקיות שבהפרדה ובהדרה והצורך לתת מענה תקיף במקרה שדרישה כזו מועלית".

יצחק (בוז'י) הרצוג: מאסר וקנס למדירי נשים. תצלום - אתר הכנסת

בהמשך הדוח קובעים מחבריו, כי ישראל עדיין נעדרת מדיניות ממשלתית ברורה בשאלת ההפרדה במרחב הציבורי, כתוצאה מאוזלת ידה של הממשלה שלא מגבשת מדיניות ברורה וקווים אדומים בנושא, בצד הלחץ של פלגים חרדיים על מקבלי החלטות ופוליטיקאים, ובהעדר לחץ נגדי של הציבור הלא חרדי – ממשיכה תופעת ההפרדה להתרחב".

על רקע תופעת הדרת הנשים תדון היום ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק הקובעת עונש מאסר של חמש שנים למי שיפעל או יורה על הדרת נשים מהמרחב הציבורי. לפי הצעת החוק של חבר הכנסת יצחק הרצוג מהעבודה, ברירת הקנס תעמוד על 300 אלף שקלים.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר: "המשטר הדמוקרטי בישראל הושתת מקום המדינה על סטטוס-קוו עדין בין זכות ציבור הנשים לשוויון זכויות מלא לבין הרגישות למסורת ישראל. למרות שחל שיפור אדיר בעולם בנוכחות נשים במרחב הציבורי, מתגברת בישראל מגמה הפוכה ומקומן של הנשים הולך ומצטמצם. פעולות המדירות נשים מהמרחב הציבורי נמצאות בכל מקום, כגון איסור שירת נשים בפרהסיה, הפרדת נשים בתחבורה ציבורית, איסור הופעת פני נשים בפרסומות, הדרתן ממערך השיפוט בדיני משפחה והפרדת נשים על מדרכות. מטרת תיקון החוק היא לעצור מגמה מתרחבת של הדרת נשים והשוואת זכותן לקחת חלק שווה ומלא בהבניית הארץ והחברה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן