Skip to content

פרס: "שלום עם הפלסטינים אפשרי והפערים בין הצדדים אינם גדולים"

הנשיא פרס, הנמצא בביקור רשמי באיחוד האירופי, פתח היום עם נשיא בולגריה בבריסל, תערוכה המוקדשת ל-70 שנה להצלת יהודי בולגריה וערך סידרת פגישות עם חברי פרלמנט ומדינאים אירופיים. "אני מכיר את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הוא איש של שלום, ואני מאמין כי ניתן יהיה להגיע לפתרון"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה שמעון פרס ונשיא בולגריה רוסן פלבנלייב פתחו היום את התערוכה המוקדשת ל-70 שנה להצלת יהודי בולגריה בלב בניין פרלמנט האיחוד האירופי בבריסל.

הנשיא פרס בטכס פתיחת התערוכה, לציון 70 שנה להצלת יהודי בולגריה (צילום: משה מילנר/לע"מ)
הנשיא פרס בטכס פתיחת התערוכה, לציון 70 שנה להצלת יהודי בולגריה (צילום: משה מילנר/לע"מ)

נשיא בולגריה רוסן פלבנלייב נשא דברים ואמר: "היום פה בלב האיחוד האירופי, אנו לא רק זוכרים אלא עומדים לצד הערכים שלנו. האיחוד האירופי הוא פרויקט של שלום! זיכרון השואה לא ייעלם. ההיסטוריה צריכה להילמד ולהיזכר כמו שהיא, ועלינו לזכור גם את הדוגמאות הקיצוניות של ההיסטוריה על מנת שלא ישובו. תערוכה זו מוקדשת לאנושיות של בני האדם. אני גאה להיות נשיאה של מדינה הזוכרת את ההיסטוריה".

בסיום דבריו העניק נשיא בולגריה לנשיא פרס מדליון רשמי לציון 70 שנה להצלת יהודי בולגריה.

הנשיא פרס עם נשיא בולגריה רוסן פלבנלייב. "למרות אכזריות הנאצים - לא אבדה התקווה בזכות המקרים ההרואיים". (צילום: משה מילנר/לע"מ)
הנשיא פרס עם נשיא בולגריה רוסן פלבנלייב. "למרות אכזריות הנאצים - לא אבדה התקווה בזכות המקרים ההרואיים". (צילום: משה מילנר/לע"מ)

הנשיא פרס נשא דברים בהתרגשות ואמר: "הצלת יהודי בולגריה היא תעודת כבוד לבולגריה – והבחירה להציל חיים תישאר עמכם לעולם. אני גאה לפתוח את התערוכה כאן, בפרלמנט האירופי ויודע כי היום, אירופה נמצאת במקום צודק ושזיכרון השואה לא יישכח. אני מצדיע למנהיגים באירופה ולכל אדם שעשה מעשה והציל חיי אדם בתקופת השואה. נאספנו כאן היום לא רק כדי לשמר את ההיסטוריה – אנו כאן למען ילדינו וברצוני לומר על במה זו כי המסר לדורות הבאים הוא כי למרות אכזריות הנאצים – לא אבדה התקווה בזכות המקרים ההרואיים".

הנשיא פרס, הנמצא כעת בביקור מדיני באיחוד האירופי בבריסל, נפגש היום עם חברי פרלמנט בכירים ידידי ישראל, ובראשם חברי פרלמנט מפולין, הולנד, בלגיה ופינלנד. הנשיא התייחס לביקורות העולות כלפי ישראל, ולאתגרים המדיניים עימם מתמודדת מדינת ישראל, ובראשם סוגיית הגרעין האיראני, והחזרה לשולחן מו"מ מדיני עם הפלסטינים. "מדינת ישראל קמה לפני 65 שנה, ומאז עברה שבע מלחמות", אמר. "איני מכיר אף מדינה שעמדה בכזו סכנה ושילמה מחיר כה כבד בחיי אדם – ואני שואל את המבקרים אותנו, איך הייתם נוהגים במקומנו? מדינת ישראל שואפת לשלום עם שכנותיה, חתמנו על הסכם שלום עם מצרים וירדן והחזרנו שטחים רבים ומים".

הנשיא פרס וראש ממשלת בלגיה, אליו די רופו. סידרת פגישות עם חברי פרלמנט ומדינאים אירופיים. (צילום: משה מילנר/לע"מ)
הנשיא פרס וראש ממשלת בלגיה, אליו די רופו. סידרת פגישות עם חברי פרלמנט ומדינאים אירופיים. (צילום: משה מילנר/לע"מ)

הנשיא הדגיש כי מדינת ישראל נושאת עיניה לשלום כולל גם עם שכנינו הפלסטינים, ואמר כי שלום זה אפשרי והפערים בין הצדדים אינם גדולים: "ניסינו להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים על בסיס פתרון של שתי מדינות לשני עמים ויצאנו מעזה תוך ניתוק של 8,000 מתיישבים מביתם. אני מכיר את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הוא איש של שלום, ואני מאמין כי ניתן יהיה להגיע לפתרון".

בהקשר האיום האיראני אמר הנשיא: "יש לי כבוד רב לעם האיראני אך ההנהגה האיראנית היא אשר מממנת את חיזבאללה ומאמנת ארגוני טרור.  שמבצעים פיגועי טרור בכל העולם וגם כאן באירופה. איראן אינה מאוימת על ידי מדינות העולם, אך הם אינם מכבדים הסכמים ומאיימים על שלום העולם. איננו רוצים להגיע למציאות בה לאיראן יש נשק גרעיני ולסוריה נשק כימי".

הנשיא הדגיש כי לאירופה היכולת לסייע למדינות העולם ולהוות מודל, על אף המשבר הכלכלי בו היא שורה כעת. "המזרח התיכון עובר שינויים, ואנו רואים צעירים הסובלים מרעב, אפליה וחוסר בתעסוקה", אמר הנשיא. "ישראל היא אמנם רק חלק קטן מהמזרח התיכון, אך אני מאמין כי אירופה וישראל צריכות להושיט יד ולסייע בתחומים אשר ניתן לכל מדינה אשר תחפוץ בכך. עלינו לפעול יחדיו לטובת עתידה של מדינת ישראל ולטובת מזרח תיכון טוב יותר".

הנשיא הודה לחברי הפרלמנט על עמידתם לצד ישראל ועל קידום שיתופי הפעולה המדיניים והאסטרטגיים בין ישראל לאיחוד האירופי ואמר: "אני מודה לכם על פועלכם למען ישראל, ועל שאתם שופטים את המציאות במקצועיות ולפי עובדות- חברותכם האמיצה חשובה מאד למדינת ישראל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן