Skip to content

היסטוריה: מלכת בריטניה תפרסם הצהרה תומכת בזכויות הגאים

ההצהרה לא תזכיר את הגייז במפורש, אבל בארמון המלוכה טרחו לתדרך את אחד מהחשובים בעיתוני הממלכה שזו בדיוק כוונתה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
פרשנות מרחיבה של טקסט ההצהרה. המלכה אליזבת השנייה (מקור: ויקימדיה)
פרשנות מרחיבה של טקסט ההצהרה. המלכה אליזבת השנייה (מקור: ויקימדיה)

בית המלוכה הבריטי נחשב לשמרן במיוחד. כל כך שמרן, עד שהיה לאנשיו, ובראשם המלכה אליזבת השנייה, קשה מאוד לסטות מהנהגים המקובלים אפילו באירוע דרמטי כמו הלוויית הנסיכה דיאנה ולאפשר להומוסקסואל מוצהר כמו הזמר אלטון ג'ון לבצע שיר לכבודה באירוע. ואולי דווקא בגלל השמרנות הזו, הידיעה הבאה עושה כותרות בכל רחבי תבל בעצם הרגעים האלה ממש. כי המלכה אליזבת מפרסמת היום הצהרה פומבית היוצאת נגד אפליית חד-מיניים ותומכת בזכותם לשוויון מגדרי.

את ההצהרה מפרסמת המלכה כחלק מאירועי "יום חבר העמים", הנחגג ביום השני השני של חודש מרץ. היא תיכלל במסמך רחב יותר, המעגן באופן רשמי את "ערכי הליבה של הארגון ואת שאיפות החברות בו". בהצהרה ייאמר כי המלכה מתנגדת "לכל הצורות של אפלייה, לרבות בשל מין, גזע, צבע, אמונה, דעה פוליטית ועוד". היומון הבריטי "מייל" מדווח כי ההצהרה לא  תזכיר במפורש את זכויות הגאים והגאות וה"ועוד" שבסוף ההצהרה אמור לכלול גם את נושא האפליה נגד הומוסקסואלים, לסביות ואחרים. 

חלק ממדינות חבר העמים עודן מתנגדות בחריפות להומוסקסואליות, ויש בהן שאף מעגנות זאת בחקיקה ומפעילות נגד המורשעים בה צעדי ענישה. "אין להמעיט בהשפעה שעשויה להיות להצהרה הזו על זכויות הגייז", אמר מקור בכיר בארמון המלוכה ל"מייל", והוסיף: "שום דבר מתקדם כל כך לא אושר על ידי האו"ם".

בארמון מדגישים כי ההצהרה מכוונת נגד כל צורות האפלייה, וכי יש חשיבות רבה להדגשת הנושא סמוך כל כך ליום האישה הבינלאומי, שצויין שלשום. בין השאר נאמר בה: "אנו מכירים בכך ששוויון מגדרי והעצמת נשים הם מרכיבים חיוניים של ההתפתחות האנושית ושל זכויות האדם הבסיסיות. קידום זכויות נשים וחינוכן של בנות הם תנאים בסיסיים לפיתוח אפקרטיבי ובר-קיימא". 

כצפוי, לא כולם מאושרים מההצהרה הזו. חבר הפרלמנט השמרן דייוויד דייוויס אמר כי ההצהרה אינה חיונית. "אינני תופס מדוע המלכה צריכה לצאת בהצהרה על התנגדות האומה לאפליית גאים ונשים", אמר, "זוהי הצהרת המובן מאליו. אני חושש שבריגדת הפוליטיקלי קורקט תעשה בה שימוש כדי להשתיק את הוויכוח הלגיטימי המתנהל בנושאים כמו נישואי גייז". ואחר כך הוסיף: "ואי אפשר שלא לתהות מה חושב על כך הנסיך פיליפ". שכן, בעלה של המלכה נחשב לדמות השמרנית ביותר בארמון בקינגהאם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן