Skip to content

מופז: "לא יועברו תקציבים לביטחון – עד שסידורי ההסעה לחיילים יניחו את הדעת"

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, שאול מופז: "את העומס בראשון בבוקר יש לפתור על ידי הוספת קרונות, לא על ידי סגירת הדלתות בפני חיילינו. זו דוגמה נוספת לניתוק והניכור של אלו שידם תמיד הייתה משגת". מהבוקר - אין נסיעות חינם ברכבת לחיילים בימי ראשון בין שש לתשע בבוקר מת"א צפונה. אוטובוסים ייעודיים יסיעו את החיילים ויותר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יו"ר ועדת החוץ והביטחון: "את העומס בראשון בבוקר יש לפתור על ידי הוספת קרונות, לא על ידי סגירת הדלתות בפני חיילינו. זו דוגמה נוספת לניתוק ולניכור של אלו שידם תמיד הייתה משגת". מהבוקר – אין נסיעות חינם ברכבת לחיילים בימי ראשון, בין שש לתשע בבוקר, מת"א צפונה. אוטובוסים ייעודיים יסיעו את החיילים והם יוכלו לאחר לבסיסם בשבועות הקרובים 

מאת צבי זינגר

לא אזרחים סוג ב'. מופז, רגב וחברי ועדת חוץ וביטחון הבוקר בארלוזרוב (צילום: ציפי מנשה)

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ שאול מופז (קדימה), מאיים כי לא יאשר העברת תקציבים למערכת הביטחון' עד אשר ישתכנע כי סידורי ההסעה לחיילים מניחים את הדעת. מהבוקר – אין נסיעות חינם ברכבת לחיילים בימי ראשון בין שש לתשע בבוקר, מת"א צפונה. אוטובוסים ייעודיים מסיעים את החיילים והם יוכלו לאחר לבסיסם בשבועות הקרובים. הפגנות של הורי חיילים נערכו בתחנות הרכבת בנהרייה ובת"א.

מופז, שהגיע הבוקר לתחנת הרכבת בארלוזורוב, כדי לבחון את סידורי הנסיעה החדשים לחיילים בימי ראשון, אמר: ״מדינת ישראל חייבת לעשות הכול עבור אלו המשרתים אותה. נכון היה אילו רכבת ישראל היתה נערכת עם תוכנית רב שנתית, כדי להתמודד טוב יותר עם הצפיפות בקרונות. זו פשוט שערורייה של העדר עבודת מטה. ההחלטה מהבוקר פוגעת מאוד בחיילים. הם לא אזרחים סוג ב'. מדובר בעלות כספית של 25 מיליון שקל עבור אלו שמשרתים אותנו. זה מהלך שפשוט לא הגיוני ולא רציונאלי והוא פוגע בקומץ שמשרת. עד שההסדר הזה לא יבוטל ויאפשרו לחיילים לנסוע בחינם ברכבת, אין בכוונתי לאשר כספים למערכת הביטחון בוועדה המשותפת לתקציב הביטחון".

מופז הוסיף: ״את העומס בראשון בבוקר יש לפתור על ידי הוספת קרונות, לא על ידי סגירת הדלתות בפני חיילינו. זו דוגמה נוספת לניתוק והניכור של אלו שידם תמיד הייתה משגת. מדינת ישראל צריכה לעשות הכל למען מחצית מבניה ובנותיה המשרתים. מי שהופך את חיילי צה״ל לנוסעים סוג ב׳ בוגד בערכים הבסיסיים ביותר שלנו. זו שאלה ערכית ולא תקציבית״.

יו"ר ועדת המשנה לכוח אדם בועדת החוץ והביטחון, ח"כ מירי רגב (ליכוד) אמרה: "אם לא תהיה ברירה נבטל את ההסכם הזה באמצעות חקיקה. יש כאן הסדר שהוא פשוט אבסורד ושהצבא לא יספר סיפורים. בזמן שחיילים מסוג ב' נוסעים באוטובוסים יש בצה"ל חיילים סוג א' שמשלמים לרכבת. לא יכול להיות מצב שיהיו חיילים שיאלצו לחזור במוצאי שבת לבסיס רק משום שהם חוששים לאחר. אנחנו יוצרים בהחלטה הזו, בתוך הצבא, את ישראל השנייה".

ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג: "מימוש ההסדר שנקבע נראה פשוט כמו ניסיון בבני אדם. בסופו של דבר כל הנטל נופל על החיילים והמשפחות שלהם".

ההסכם החדש' לפיו חיילי צה"ל יהיו מנועים מלהשתמש בשhרותי רכבת ישראל בחינם בימי ראשון בבוקר, נכנס היום לתוקף, בעקבות ההחלטה  שנחתמה בין משרד התחבורה למשרד הביטחון.

גם ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), יצאה הבוקר לסיור שהחל בתחנת הרכבת בראש העין. אל"מ אייל הנס, ראש מחלקת תכנון ותקציבים בצבא, הבטיח ליו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה, שלא להעניש חיילים שיאחרו היום להגיע לבסיס. לדבריו, הצבא מקבל הנחה של 22% מהרכבת והמהלך אמור לחסוך לצבא כ-20 מיליון שקל. עם זאת הבהיר: "זה לא נכנס כשיקול – זה לא מהלך כלכלי". המשנה למנכ"ל הרכבת, ירון רביד, הסביר כי הרכבת נמצאת במהלך להכפלת מערך הקרונות, אך הוא ייקח 3 שנים.

היו"ר שאמה-הכהן הבהיר: "אם חיילי צה"ל יהיו שבעי רצון מהמהלך אנחנו לא נעמוד בדרך, אבל אם נמשיך לראות חיילים שפוחדים לאחר ויוצאים לבסיס במוצ"ש – זה ייפסק ולא אחרי 3 שנים". חיילים שהיו בתחנה ועל האוטובוסים של הצבא סיפרו ליו"ר כי הם מעדיפים לעלות על הרכבת, שכן הנסיעה מהירה וללא פקקים. "מי אמר שהאזרחים צריכים להיות שווים יותר מאיתנו", אמרו כמה חיילות ליו"ר.

דובר צה"ל, תא"ל יואב (פולי) מרדכי אמר הבוקר, כי הרפורמה נועדה להיטיב עם החיילים, כדי שלא יידחקו ברכבת וכי בשבועות הקרובים יותר להם לאחר לבסיס בימי ראשון בבוקר עד שלוש שעות מהשעה המיועדת להגעה.

בינתיים הגישה ח"כ דליה איציק, יו"ר סיעת קדימה, הצעת חוק הקובעת כי כל חייל יהיה זכאי לנסוע חינם בתחבורה הציבורית במדינת ישראל, וזאת ללא כל הגבלה על זמן הנסיעה, משכה או יעדה. ליוזמת החקיקה הצטרפה גם ח"כ מירי רגב (ליכוד), חברת ועדת חוץ ובטחון.

על פי ההצעה, כל חייל או מי שמשרת בגופי הביטחון האחרים, כגון המשטרה ומג"ב, יהא זכאי לנסוע ברכבת, אוטובוס וברכבת הקלה חינם במשך כל שעות היממה.

יו"ר סיעת קדימה, ח"כ דליה איציק: "הרכבת אינה אמצעי תחבורה לחיילים עשירים בלבד. לא ייתכן שחייל בעל אמצעים יוכל לנסוע ברכבת תמורת תשלום, בעוד שאר החיילים יאלצו לנסוע שעות באוטובוסים. לא אתן יד לפגיעה הקשה הזו בחיילי צה"ל אשר מקריבים 3 שנים מחייהם הצעירים לטובת החברה והמדינה, ואלחם יחד עם חבריי בכנסת על מנת לבטל את ההסדר המפלה ולמנוע תוכניות דומות בעתיד".

יש מי ששילם ועלה לרכבת. חיילים מחכים לאוטובוסים (צילום: ציפי מנשה)

2 Comments

  1. נרי
    28 בינואר 2012 @ 21:55

  2. ג'נין וולף
    22 בינואר 2012 @ 17:15

    כל המהלך הזה נעשה מאוד מהר, מעניין…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן