Skip to content

מיטב: הריבית לחודש פברואר צפויה להיוותר ללא שינוי 2.75%

אנו צופים כי המשק יצמח השנה בשיעור של 3.2%, קצב בהחלט נאה למשק מפותח בעת חשש מפני מיתון עולמי; מתחילת השנה רשמו רוב השווקים הפיננסים המרכזיים בעולם תשואות חיוביות. מגמה זו לא פסחה על ישראל מאת רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי "מיטב" בחודש ינואר נותרה הריבית ברמה של 2.75%. האינדיקטורים שהתפרסמו בעולם (בעיקר בארה"ב) לפני […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אנו צופים כי המשק יצמח השנה בשיעור של 3.2%, קצב בהחלט נאה למשק מפותח בעת חשש מפני מיתון עולמי; מתחילת השנה רשמו רוב השווקים הפיננסים המרכזיים בעולם תשואות חיוביות. מגמה זו לא פסחה על ישראל

מאת רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי "מיטב"

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי " מיטב"

בחודש ינואר נותרה הריבית ברמה של 2.75%. האינדיקטורים שהתפרסמו בעולם (בעיקר בארה"ב) לפני ההחלטה ביחס לפעילות היו חיוביים יחסית לצפי, ולכן היטו את הכף לכדי יציבות בריבית.

גם הפעם ההחלטה לפניה עומדים בבנק ישראל לגבי גובה הריבית אינה פשוטה. מחד, למדינות רבות באירופה קוצצה רמת הדירוג ומנגד, השווקים הפיננסים והפעילות בארה"ב ואף בישראל (המדד המשולב ממשיך לעלות), רושמים מגמות חיוביות.

לפיכך, אנו צופים כי בבנק ישראל יבחרו להותיר את הריבית לחודש פברואר ללא שינוי.

החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית לחודש ינואר ללא שינוי נתמכה בגורמים הבאים:

תחזיות האינפלציה כפי שנמדדות משוק ההון, אלו של החזאים ואלו של בנק ישראל, נמצאות בקרבת מרכז יעד האינפלציה.

האינדיקטורים לפעילות הכלכלית במשק הישראלי ממשיכים לתמוך בהערכה, לפיה המשק הישראלי ממשיך לצמוח בשיעור נמוך מהקצב שנמדד בתחילת השנה ובשנה שעברה. ניכרת התמתנות גם בביקושים המקומיים.

חל שיפור מסוים בשווקים הפיננסיים בעולם. בארה"ב ממשיכים הנתונים הכלכליים להצביע על שיפור במצב הכלכלה. לעומת זאת, נתונים על הפעילות הכלכלית באירופה תואמים את ההערכות, לפיהן צפויות מדינות הגוש להיכנס למיתון במהלך שנת 2012.

ביחס להחלטת הריבית הקרובה, הגורמים שיעמדו בלב ההחלטה הם:

הגורמים שיפעלו להותרת הריבית ללא שינוי:

הפעילות הריאלית הנוכחית בישראל נמצאת ברמה סבירה יחסית. האינדיקטורים האחרונים שפורסמו לגבי מצבו של הצרכן המקומי הם טובים, כאשר אנו צופים כי המשק יצמח השנה בשיעור של 3.2% (בדומה להערכה מעודכנת של משרד האוצר) – קצב בהחלט נאה למשק מפותח בעת חשש מפני מיתון עולמי. המדד המשולב למצב המשק בחודש דצמבר רשם עלייה של 0.2% כאשר הנתונים לחודשי אוקטובר ונובמבר עודכנו כלפי מעלה.

גם הנתונים האחרונים שפורסמו בארה"ב ובסין מצביעים על המשך מגמה חיובית בכלכלה הריאלית.

התייצבות השווקים הפיננסיים – מתחילת השנה רשמו רוב השווקים הפיננסים המרכזיים בעולם תשואות חיוביות. מגמה זו לא פסחה על ישראל. לראיה, מדד ת"א-100 רשם עלייה של 5.35% מתחילת השנה, והתל-בונד 60 הוסיף לערכו 2.17% בתקופה זו.

רמת הריבית הנומינלית והריבית ריאלית נמוכה.

האינפלציה במרכז היעד הממשלתי. מדד המחירים לצרכן, לחודש דצמבר 2012, נותר ללא שינוי, כך שבסיכום השנתי עלה המדד הכללי  ב-2.2%. אנו צופים כי גם בשנת 2012 תהיה האינפלציה בתוך היעד הממשלתי (3%-1%). בנוסף, ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון נמצאות במרכז היעד הממשלתי. כיום ציפיות האינפלציה נעות בין 1.8% בטווח הקצר ל-2.6% בטווח הארוך.

הגורמים שיפעלו להפחתת הריבית:

חשש מפני הידרדרות של הכלכלה הישראלית על רקע התמורות באירופה.

חשש ממחנק אשראי במשק.

שוק הדיור. האינדיקטורים האחרונים לשוק מצביעים על בלימה מהירה, המביאה לירידת מחירים.

אין ספק כי ההחלטה לפניה עומדים בבנק ישראל לגבי גובה הריבית הינה לא פשוטה (אגב, כמעט כמו תמיד). אמנם, ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות ומשבר החובות המעיב על כלכלות אירופה מעודד הורדת ריבית בעוד שהאינפלציה בפועל והאינדיקטורים האחרים תומכים בהותרתה ללא שינוי, במיוחד אם ניקח בחשבון כי הריבית הריאלית במשק היא נמוכה.

עם זאת, לדעתנו האינדיקטור שהיטה את הכף לגבי אי שינוי ברמת הריבית הינו המדד המשולב, אשר הצביע על המשך צמיחה במשק המקומי.

אי לכך, אנו מעריכים כי נגיד בנק ישראל יותיר את הריבית לחודש פברואר (ב-24/1) ברמה של 2.75%.

אין ספק כי גובה הריבית בהמשך השנה ייקבע בהתאם להתפתחויות בעולם ובישראל. הואיל והאינפלציה פחות משמעותית בתקופה זו, בנק ישראל יפעל לקדם את הפעילות הכלכלית בישראל.

לכן, האטה כלכלית או התגברות ברמת הסיכון בשווקים עשוייה להביא להפחתה נוספת. מנגד, אם הפחד לא ישוב לשווקים, להערכתנו רמת הריבית תישאר ללא שינוי, במיוחד לאור הסביבה הכלכלית לפיה לא נראה כי הכלכלה הישראלית לא נכנסת למיתון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן