Skip to content

שני טייסי מילואים נהרגו הלילה בהתרסקות מסוק קוברה בדרום

המסוק ובו שני הטייסים נפל ליד קיבוץ רבדים. מערך מסוקי הקוברה קורקע עד בדיקת הכשל שגרם לתאונה. הודעה נמסרה למשפחות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אסון בחיל האוויר – הלילה (שלישי) סמוך לשעה 01:00 התרסק מסוק קרב מסוג "צפע" (קוברה) בעת שהיה בטיסת אימון באזור שפלת יהודה בדרום, בשדה חיטה בקיבוץ רבדים. שני אנשי הצוות, סגן-אלוף נועם רון בן 49 מאורנית ורב-סרן ארז פלקסר בן 31 מחיפה, נהרגו והודעה נמסרה למשפחות.

מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, הורה על הקמת ועדת חקירה חילית ועל קרקוע מערך הצפע עד לבירור נסיבות התאונה.  בחיל האוויר מדגישים כי אנשי צוות האוויר שהיו במסוק הם אנשי מילואים ותיקים שהיו בטיסת אימונים שגרתית. 

מסוק קוברה (צילום ארכיון: דו"צ)
מסוק קוברה (צילום ארכיון: דו"צ)

עשר דקות לפני אחת בלילה אבד הקשר עם המסוק, שהיה בדרכו מגיחת אימונים חזרה לבסיס פלמחים. במקביל לנפילתו המסוק הבחין אזרח שהיה סמוך לצומת בחפץ הנופל מהשמיים ומתרסק באזור. הוא דיווח על כך למוקד המשטרה ולמד"א. כוחות חיפוש והצלה נרחבים, בהם מסוקים, כטב"מים וכוחות קרקעיים הוזנקו לאזור ופתחו בחיפושים. בשעה 05:15, הבחין תלמיד ישיבה הסמוכה לצומת ראם, מדרום לגדרה, בשרידי המסוק בשדה חיטה. לא רחוק מהם התגלו גופות הטייסים.

עדיין לא ידועה מהי סיבת התקלה. כל שידוע בשלב זה הוא כי המסוק, השייך לטייסת 190 מבסיס פלמחים, היה בדרכו חזרה לבסיסו בעת שהאסון קרה. מסוק שני, שטס עם המסוק שהתרסק, חזר לבסיס. המסוק שהתרסק המשיך באימון. שמות ההרוגים טרם פורסמו והודעה נמסרה למשפחות.  

בצה"ל אמרו כי הטייסים לא דיווחו על תקלה. המסוק היה בדרכו חזרה מאימון ולכן לא הכיל דלק רב. הוא לא התפוצץ, אלא התרסק לאחר הנפילה. בשלב זה ההנחה היא כי מדובר בכשל טכני כלשהו ולא מטעות של אנשי הצוות. בחיל האוויר מציינים כי מדובר בשני טייסים ותיקים, מהטובים בחיל, שזומנו ליום מילואים. יצוין כי המסוק לא היה חמוש בעת הנפילה.

הקוברה הוא מסוק קרב ותיק שהתפרסם בעולם בגלל פעילותו הרבה במלחמת וייטנאם. המסוק אינו מכיל קופסה שחורה אלא מכשיר VTR אותו מחפשים עתה כדי להבין מה קרה בדקות לפני ההתרסקות.

אירוע ההתרסקות האחרון שנרשם בחיל האוויר הישראלי אירע במהלך טיסת אימונים בהרי הקרפטים ברומניה בחודש אוגוסט 2010. בהתרסקות על צלע ההר נהרגו שישה אנשי צוות מחיל האוויר הישראלי ומשקיף מצבא רומניה. התאונה אז אירעה גם בשל תנאי נזק אוויר קשים במיוחד. חודש קודם לכן נטשה צוערת מקורס טיס בבית הספר לטיסה בחצרים את מטוס האימון החדיש ביותר של החיל, "עפרוני", במהלך נחיתה על המסלול. הצוערת, שנטשה בהצלחה, נפגעה באורח קל אך למטוס נגרם נזק. בספטמבר 2009 התרסק מטוס F-16 שהמריא מבסיס נבטים ובו אסף רמון, בנו של האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון, בעת שהיה בטיסת אימונים. בספטמבר 2008 התרסק מסוק 'קוברה' בעמק יזרעאל ושני טייסי המילואים המנוסים נהרגו. חודש לאחר מכן התרסק מטוס האימונים 'צוקית' בחולות צאלים. מדריך וחניך נהרגו במקום.

תאונות האימונים של ה“קוברה“

התרסקות מסוק הקרב הלילה מהווה למעשה התאונה השלישית בטייסת ה“קוברה“ שגובה את חייהם של אנשי צוות אוויר בתולדות החיל.

באירוע הקודם, בחודש ספטמבר 2008, נהרגו שני טייסי חיל האוויר – רס“ן שי דנור ז“ל ורס“ן יובל הולצמן ז“ל – בהתרסקות מסוק ”קוברה“  סמוך לקיבוץ גניגר שבעמק יזרעאל. המסוק, שהיה במהלך פעילות אימונים, התרסק מספר דקות לאחר המראתו מבסיס חיל-האוויר ברמת-דוד.

עשור קודם לכן, במרץ 1998 נהרגו תת אלוף שמואל אלדר ז“ל וסגן אילן גור ז“ל בתאונת ”קוברה“ במהלך טיסת אימונים. תא“ל אלדר הדריך את סגן גור, כשבמהלך הטיסה דיווח תא“ל אלדר על רעידות באזור הזנב, הודיע כי הוא שולט במצב וכי ינסה לבצע נחיתת אונס. כעבור דקה התפרק זנב הקוברה, והמסוק צלל לים, מול נתניה. אחד מטייסי מסוק הקוברה השני שטס איתם במבנה קפץ למים כדי לנסות ולחלץ אותם, אך המסוק שקע למעמקים ושני הטייסים נהרגו. אחרי כעשר שעות של חיפושים מצאו אנשי היחידה למשימות תת-מימיות (ילת"ם) את גופות שני הטייסים ומשו אותן.

המערך המקביל ל“קוברה“, מערך מסוקי ה“יסעור“, קורקע בחודש אוגוסט אשתקד, בעקבות תקלה טכנית שהתגלתה בטיסת אימון של אחד המסוקים, שהובילה להחלטת הטייסים להנחתת המסוק בשטח – ללא נפגעים. בחיל האוויר החליטו להשבית את המערך, עד למציאת הגורמים לתקלה ברכיבי הרוטור. המסוקים חזרו לפעילות שוטפת לאחר השלמת הבדיקה בנושא. 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן