Skip to content

כצפוי: תושבי פוקלנד הצביעו בעד שלטון בריטי

הרוב העצום של תומכים ועדויות משקיפים בינלאומיים על תקינות ההצבעה לא שכנעו את ארגנטינה. שגרירית ארגנטינה בלונדון: "מכבדים את זכותם להגדרה עצמית, אבל הטריטוריה שהם מתגוררים בה אינה בריטית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
פוטנציאל למרבצי נפט עשירים. איי פוקלנד והאיזור הכלכלי האקסקלוסיבי סביבם (מקור: ויקימדיה).

תושבי איי פוקלנד הם ממוצא בריטי, דוברי אנגלית, מצויים מאות שנים תחת שלטון בריטי – ולא חושבים שיש בכך כל רע. לפיכך, איש לא הופתע מתוצאות משאל העם שערכו הפוקלנדים השבוע. כמעט כל הפתקים שהטילו לקלפיות כללו את המילה "כן", שהייתה התשובה לשאלה אם ברצונם להישאר טריטוריה בריטית המנוהלת בשלטון עצמי.

92 אחוזים מתוך 1672 בעלי זכות ההצבעה באיים טרחו ובאו לקלפיות. שיעור התמיכה בשהמשך השלטון הבריטי עמד על 99.7 אחוז. מתוך 1,517 המצביעים, רק שלושה התנגדו להמשך השליטה האנגלית באיים.

שר החוץ הבריטי, ויליאם הייג, בירך על תוצאות משאל העם, ואמר כי "הן מדגימות בבהירות רבה מאי פעם את שאיפתם של תושבי איי פוקלנד להישאר טריטוריה מעבר לים של הממלכה המאוחדת". "תמיד ההברנו שאנו מאמינים בזכותם של תושבי איי פוקלנד להעצב בעצמם את עתידם ולהחליט על המשך דרכם", אמר בהצהרה שפרסם הבוקר, "אין זה אלא צודק שבמאה העשרים ואחת זכותם תכובד. על כל המדינות לקבל את תוצאות משאל העם ולתמוך בתושבי איי פוקלנד, המבקשים לפתח בעצמם את מולדתם וכלכלתם".

על ההצבעה בקלפיות פיקחו משקיפים בינלאומיים, בין השאר מקנדה, צ'ילה, מכסיקו, ניו זילנד, פארגוואי, ארצות הברית ואורוגוואי. בשעה עשר וחצי בערב, שעון פוקלנד, פורסמו התוצאות הרשמיות. הפרסום הוליד חגיגות בלתי צפויות. מאות תושבים יצאו לרחובות, נאספו סמוך לקתדרלה שבבירה פורט סטנלי, נופפו בדגלים ושרו במקהלה. חבר המועצה המחוקקת של האיים, בארי אלסבי, היה נרגש. "זוהי נקודה מופלאה בזמן עבור האיים", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית, "ארגנטינה לא תוכל לדחות את התוצאות הללו, משום שהושגו בדרך דמוקרטית".

אלא שארגנטינה לא התרשמה כלל מתקינות ההצבעה המדינה, שב-1982 פלשה לאיים, כבשה אותם והחזיקה בהם עד שהובסה על ידי צבא בריטי שעבר מחצתי מכדור הארץ כדי להגן על האיים, דחתה את תוצאות משאל העם בתקיפות. "זהו תמרון חסר כל ערך משפטי, שלא אושר ולא פוקח על ידי האו"ם", הודיעה שגרירת ארגנטינה בלונדון, אליסיה קסטרו. היא הוסיפה: "אנו מכבדים את אורח חייהם, את זהותם. אנו מכבדים את רצונם להישאר בריטיים, אבל השטח שאותו הם מאכלסים אינו בריטי".

ארגנטינה הגבירה בשנים האחרונות את תביעתה לריבונות באיים, בעיקר נוכח העובדה שבסביבתם התגלו סימנים למרבצי נפט עשירים. בריטניה מחזיקה באיים מאז 1833, אבל בארגנטינה טוענים כי השטח אינו אלא טריטוריה ארגנטינית כבושה ושתושביו אינם התושבים המקוריים ולפיכך הם קולוניאליסטים חסרי כל זכות להגדרה עצמית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן