Skip to content

שלוש שנים אחרי: מתה מפצעיה ילדה פלסטינית שנפגעה מזרחן

שלוש שנים לאחר שנפגעה מפגז זרחן, מתה הילדה חנין אבו ג'לאל מעזה. אביה של הילדה מאשים את בית חולים הדסה עין כרם ואת "משרד המלחמה הישראלי" במותה. בצה"ל אומרים שהשימוש בזרחן נעשה לשם מיסוך וסימון בלבד. ובכלל השימוש בזרחן לא מוזכר כבלתי חוקי בדיני הלחימה הבינלאומיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלוש שנים לאחר שנפגעה מפגז זרחן, מתה הילדה חנין אבו ג'לאל מעזה. אביה של הילדה מאשים את בית חולים הדסה עין כרם ואת "משרד המלחמה הישראלי" במותה. בצה"ל אומרים שהשימוש בזרחן נעשה לשם מיסוך וסימון בלבד. ובכלל השימוש בזרחן לא מוזכר כבלתי חוקי בדיני הלחימה הבינלאומיים

מאת עידן בריר

ביום ראשון בבוקר מתה מפצעיה הילדה הפלסטינית חנין אבו ג'לאל ממחנה הפליטים אל-בורייג' ברצועת עזה, שנפצעה במהלך מבצע "עופרת יצוקה" מפגיעת פגז זרחן של צה"ל בביתה. לאחר שלוש שנות מאבק, מתה הילדה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים מסיבוכים של לייפת (פיברוזיס). היא היתה שקועה בתרדמת ב-12 הימים האחרונים של חייה.

גופתה של אבו ג'לאל נמסרה מוקדם יותר היום לבית החולים "אל-מקאסד" במזרח ירושלים ומשם תועבר לרצועת עזה, שם תיטמן.

סוכנות הידיעות הפלסטינית "שיהאב" מסרה היום כי אביה של הילדה האשים את הנהלת בית החולים הדסה ואת "משרד המלחמה הישראלי" במותה של בתו. לדבריו, האשמה למות בתו, שנפצעה ונכוותה קשות מפגיעת רסיסי פגז זרחן במהלך התקיפות בעזה ושלריאותיה נגרם נזק קשה, מוטלת במלואה על "משרד המלחמה" ועל צה"ל.

עשו הכול להצילה. הדסה עין כרם (צילום: ויקיפדיה)

לאחר מותה מאשים האב את הנהלת בית החולים בהזנחה וברשלנות בטיפול בבתו, בשל העובדה שבתו טופלה ב"מחלקה ניסיונית" של רופאים מתמחים. "הבאתי את בתי לבית החולים הדסה כשהיא הולכת על רגליה, אוכלת ושותה והנה אני מוציא אותה משם כשהיא מתה", אמר. האב הוא הוסיף כי הרופאים בהדסה סיפרו לו כי יבצעו ניתוח פשוט בבתו, ניתוח שצפוי היה לקחת כעשר דקות אך נמשך לבסוף יותר משלוש שעות וחצי. על פי הדיווח של סוכנות "שיהאב" נטען כי עובדה זו מעלה את החשד שאירעו שגיאות ובעיות במהלך הניתוח. עוד נטען כי התקבל אישור לכך ממקור בבית החולים.

בבית חולים הדסה עין כרם הביעו צער על מותה של הילדה, אך דוחים על הסף את טענות האב. "חנין אבו ג'לאל הגיעה להדסה כשהיא סובלת ממחלה ריאתית קשה. היא טופלה ביחידה לטיפול נמרץ על ידי מומחים ורופאים בכירים אשר עשו כל מאמץ להצילה. לצערנו הדבר לא עלה בידינו.

בית החולים דוחה את הטענות על טיפול לא נאות בילדה. "הדסה ידועה בכל העולם כמרכז רפואי מוביל, המטפל בכל הבאים בשעריו, ללא הבדל דת, גזע ,לאום או מין". בהדסה עין כרם מבקשים להזכיר כי "במשך כל השנים טיפלה הדסה והצילה חיים של מאות אלפי פלסטינים, בהם תושבי עזה. עשינו זאת בשנות האינתיפאדה, וגם במהלך "עופרת יצוקה". רופאי הדסה המשיכו לתת ייעוץ רפואי לעמיתיהם בעזה לגבי מטופלים אשר לא היו יכולים להגיע אל בית החולים ואף שלחו להם תרופות".

פצצת זרחן מעל שמי עזה, צילום אל-ג'זירה (ויקיפדיה)

דובר צה"ל מסר כי המקרה אינו מוכר בפרקליטות הצבאית. לגבי השימוש בחימוש המכיל זרחן במהלך מבצע ״עופרת יצוקה״ יצוין כי במבצע נעשה שימוש בפגזים המכילים זרחן לבן, לצורכי מיסוך וסימון בלבד. זאת, בהתאם לדיני הלחימה של המשפט הבינלאומי, ובפרט הכללים נוגעים לחוקיות אמצעי לחימה שבהם נעשה שימוש".

עם זאת, מדגיש דובר צה"ל "כי אין בדיני הלחימה של המשפט הבינלאומי כלל בעל מעמד מנהגי, לפיו שימוש בחימוש המכיל זרחן, או שימוש בחימוש כאמור באזורים עירוניים או מיושבים, הינו כשלעצמו בלתי חוקי.״

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן