Skip to content

בהשפעת אובמה: הנורמליזציה חוזרת ליחסים עם טורקיה

ראש הממשלה נתניהו שוחח היום עם ראש ממשלת טורקיה ארדואן והתנצל על הקרבנות במשט הטורקי. סוכם על החזרת השגרירים והנורמליזציה ליחסים. יבוטלו ההליכים המשפטיים נגד חיילי צה"ל שהיו מעורבים במשט. ליברמן: התנצלות של מדינת ישראל על פעילות של חיילי צה"ל נגד ארגון טרור היא שגיאה חמורה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תוצאות מדיניות ראשונות לביקור אובמה בישראל: הנורמליזציה תחזור ליחסי ישראל וטורקיה ויבוטלו ההליכים המשפטיים בטורקיה נגד חיילי צה"ל. ראש הממשלה, נתניהו, התנצל מצידו על הקרבנות במשט הטורקי. זאת, לאחר שבתיווכו של הנשיא אובמה שוחחו היום ראש הממשלה בנימין וראש ממשלת טורקיה טאיפ ארדואן.

השניים סיכמו על השבת הנורמליזציה בין המדינות, כולל שליחת השגרירים בחזרה, וביטול ההליכים המשפטיים נגד חיילי צה"ל. ראש הממשלה נתניהו אמר לראש הממשלה ארדואן שהיו לו שיחות טובות עם הנשיא אובמה בנושא שיתוף פעולה אזורי, וחשיבות יחסי ישראל טורקיה. נתניהו הביע צער על ההידרדרות ביחסי ישראל-טורקיה, והביע את מחויבותו להסדרה של חילוקי הדעות במטרה לקדם שלום ויציבות באזור.

ארדואן. האם הנורמליזציה חוזרת ליחסים?
ארדואן. האם הנורמליזציה חוזרת ליחסים? (צילום: ויקיפדיה)

ראש הממשלה נתניהו אמר שהוא ראה את הראיון האחרון שהעניק ארדואן לעיתון דני, והביע הערכתו לדבריו. נתניהו הבהיר שהתוצאות הטרגיות של משט המאווי מרמרה לא היו מכוונות, וישראל מביעה צער על פגיעה ואובדן חיי אדם. לאור החקירה הישראלית של התקרית שהצביעה על מספר טעויות מבצעיות, הביע ראש הממשלה נתניהו התנצלות לעם הטורקי על כל טעות שיכלה להוביל לאובדן חיי אדם, והסכים להשלים את ההסכם על פיצויים.

ראש הממשלה נתניהו ציין גם שישראל הסירה כבר מספר מגבלות על תנועת אזרחים וסחורות לכל הטריטוריות הפלסטיניות, כולל עזה, והדבר יימשך כל עוד השקט יישמר. שני המנהיגים סיכמו להמשיך ולעבוד על מנת לשפר את המצב ההומניטארי בשטחים הפלסטינים.

ראש הממשלה ראה בביקורו של הנשיא אובמה הזדמנות מתאימה – ובמיוחד לנוכח המציאות המידרדרת בסוריה. בישראל רואים חשיבות גדולה מאוד למערכת היחסים עם טורקיה על רקע הדברים שקורים בסוריה – אבל לא רק על רקע זה.

אובמה ונתניהו בפגישתם היום במלון המלך דוד. אובמה הפעיל את השפעתו ונתניהו התקשר לארדואן (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
אובמה ונתניהו בפגישתם היום במלון המלך דוד. אובמה הפעיל את השפעתו ונתניהו התקשר לארדואן (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

בשיחה התנצל ראש הממשלה על הטעויות המבצעיות שהיו במרמרה וראש ממשלת טורקיה חזר בו מחלק מהדברים שאמר על הציונות. בשיחה הובטח כי יבוטלו כל ההליכים המשפטיים נגד חיילי וקציני צה״ל וסוכם עוד כי הטורקים ימנעו גם בעתיד כל פעולה משפטית.

גורמים מדיניים מעריכים כי ההתפתחות החדשה ביחסי יישראל טורקיה ישפיע על המצב במזרח התיכון ומקווים שזה יפתח פתח למערכת יחסים טובה יותר.

יו"ר ועדת החוץ והבטחון של הכנסת, ח"כ אביגדור ליברמן, אומר כי התנצלות של מדינת ישראל על פעילות של חיילי צה"ל נגד ארגון טרור היא שגיאה חמורה.

ח"כ ליברמן אומר כי כל מי שצפה בתמונות שצולמו על ספינת ה"מאווי מרמרה" מבין מעל לכל ספק שחיילי צה"ל פעלו מתוך הגנה עצמית מול פעילים של ארגון ה-IHH, שמוכר כארגון טרור גם במדינות אירופה ובהן גרמניה והולנד. "התנצלות כזו פוגעת במוטיבציה של חיילי צה"ל ובנכונות שלהם לצאת למשימות כאלה בעתיד ומחזקת את הגורמים הקיצוניים באזור. חמורה עוד יותר היא העובדה שההתנצלות פוגעת גם במאבק הבלתי-מתפשר של עם ישראל על צדקת הדרך, על מוסריותו ועל מוסריות חייליו".

"שגיאה חמורה". אביגדור ליברמן. (צילום: רפי מיכאלי)
"שגיאה חמורה". אביגדור ליברמן. (צילום: רפי מיכאלי)

ח"כ ליברמן אומר כי הוא מעריך את היחסים הטובים ששררו שנים רבות בין העם היהודי לעם הטורקי, אך ההנהגה הנוכחית בטורקיה בראשות רה"מ ארדואן ושר החוץ דאוטולו, היא האחראית הבלעדית להידרדרות היחסים בין המדינות.

דיווחים נרחבים גם בטורקיה. בתמונה: אתר העיתון הטורקי זאמאן
דיווחים נרחבים גם בטורקיה. בתמונה: אתר העיתון הטורקי זאמאן

"השתלחותו של ארדואן בישראל בכל הזדמנות אפשרית, החל מהתקפתו על הנשיא פרס ב-2009 בוועידת דאבוס ועד לדבריו לפני מספר שבועות על-כך שהציונות היא גזענות ופשע נגד האנושות, וסירובו להתנצל על אמירה זו מפורשות ובמקביל להתנצלות הישראלית, פוגעת בכבודה ובמעמדה של ישראל באזור ובעולם כולו", אומר ליברמן.

לעומת זאת אומרת יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', כי נכון עשה נתניהו כשהתפייס עם ארדואן. "טורקיה היא מעצמה אזורית שהיחסים עמה חשובים מאוד לישראל", אמרה יחימוביץ'. "גם אם ההתנצלות לטורקים נעשתה בלב כבד, טוב שנעשתה. מוטב למחול על הכבוד ולעשות את המעשה החכם והמועיל למדינה. יש לקוות שהפיוס עם הטורקים אחרי שלוש שנות נתק הוא צעד ראשון לדרך מדינית חדשה שתבצר מחדש את מעמדנו הדיפלומטי והאסטרטגי"

כמוה, בירך גם ח"כ יצחק הרצוג: "המהלך הזה תואם את האינטרסים האסטרטגיים של ישראל הן מבחינה אזורית והן מבחינה בינלאומית ועונה לשיתוף הפעולה העמוק בין ישראל לארה״ב. טורקיה היא מעצמה אזורית חשובה ויציבה שנכון להתאמץ ולשמור על יחסים תקינים איתה ככל שניתן".

ח"כ איתן כבל: "היחסים ביננו לבין טורקיה הם יחסים אסטרטגיים בעלי חשיבות עצומה. סוגיית ההתנצלות בפני הטורקים היא מקרה קלאסי בו ישראל הייתה מחויבת להיות חכמה ולא צודקת. אין ספק שמדובר בהתנצלות לא פשוטה שנעשתה בלב כבד אבל בטווח הארוך לברית בין ישראל לטורקיה חשיבות עצומה למעמדנו ולביטחוננו במזרח התיכון אל מול רעידות האדמה בעולם הערבי. טורקיה היא שותפה כבדת משקל במאבק בגרעין האיראני ואין לנו את הפריבילגיה לוותר עליה כשההכרעות בנושא זה עומדות לפתחנו היום יותר מאי פעם. בשל כל אלו הצעד שעשה היום ראש הממשלה הוא צעד אחראי ונכון ואני מברך על כך".

1 Comment

  1. אריק
    23 במרץ 2013 @ 18:23

    מר ליברמן תעסוק בלגנוב כספים בזה אתה טוב,
    שחרר אותנו ממך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן