Skip to content

פרס לתקשורת הטורקית: "טורקיה ואיראן הן כמו יום ולילה"

"ברגע שהמזרח התיכון יהיה נקי מאיומים, לא יהיה שום צורך בנשק גרעיני. ההבדל בין ישראל לטורקיה הוא כי מדינת ישראל תחת איומים בלתי פוסקים להרוס אותה ואת קיומה, בעוד על טורקיה אף מדינה אינה מאיימת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ישנן אלף סיבות מדוע על ישראל וטורקיה להיות ידידות, ואי אפשר למנות אף סיבה מדוע שיהיו אויבות". כך אומר נשיא המדינה שמעון פרס. הנשיא פרס קיים הבוקר ראיון מיוחד לרשת  CNN Turk, ולעיתון הורייט מהגדולים והנפוצים בטורקיה – ובו פנה אל העם הטורקי בצורה ישירה עם סיום המשבר בן שלוש השנים בין ישראל לטורקיה.

נשיא המדינה בראיון לעיתונאית הטורקית הבכירה קאנסו קאמליבל בעקבות סיום המשבר בין ישראל לטורקיה (צילום: עמוס בן גרשום)
נשיא המדינה בראיון לעיתונאית הטורקית הבכירה קאנסו קאמליבל בעקבות סיום המשבר בין ישראל לטורקיה (צילום: עמוס בן גרשום)

הנשיא קרא לעם הטורקי, לפעול לאיחוי הקרע בין שני העמים, להם שורשים היסטוריים עמוקים, ופרט את הדרכים לשיתוף הפעולה הנדרש בין ישראל לטורקיה ולהחזרת היחסים והידידות בין המדינות לסדרם. כמו כן, התייחס הנשיא לסוגיות מדיניות ביטחוניות מרכזיות בראשן- הגרעין האיראני, הנשק הכימי בסוריה, תהליך השלום עם הפלסטינאים ומקומה של טורקיה בחיזוק השלום והיציבות במזרח התיכון.

להלן הנושאים המרכזיים שיועלו היום לשידור- נושאים נוספים כמו השלום עם הפלסטינאים וסוגיות בטחוניות מרכזיות יועלו בחלקו השני של הריאיון אשר יתפרסם מחר בשער עיתון הורייט, וברשת CNN Turk:

העיתונאית הבכירה קאנסו קאמליבל פתחה את הראיון בתודה עמוקה לנשיא המדינה שמעון פרס על האפשרות לקיים את הריאיון עם נשיא המדינה, לאחר זמן רב בו נמנע הנשיא מקיום ראיונות לתקשורת הטורקית ואמרה: "תודה רבה על שהסכמת להעניק לנו את הריאיון, המתנו לו זמן רב, ואנו מבינים כי כעת לאור הנסיבות, הגיעה השעה בה אתה תפנה אל העם הטורקי". המראיינת סיפרה כי הצהרת הבית הלבן נתקבלה בהפתעה גמורה בטורקיה, וביקשה לשמוע על הרקע מאחורי הקלעים שהוביל להבשלת ההתנצלות של ישראל אל מול טורקיה.

הנשיא פרס: "נושא החזרת היחסים בין ישראל לטורקיה לסדרם היה באוויר ועל סדר יומנו. שתי המדינות רצו לשים סוף לחוסר ההבנה ולחזור ליחסים הטובים אשר היו בין שתי המדינות ושני העמים לאורך שנים רבות וטובות. שורשי היחסים הם היסטוריים ועמוקים מאז המאה ה-15 בה טורקיה היוותה מקלט ליהודים אשר גורשו בכפייה מספרד. ישנן אלף סיבות מדוע על ישראל וטורקיה להיות ידידות, ואי אפשר למנות אף סיבה מדוע שיהיו אויבות. למדינות היסטוריה משותפת וקרבה גאוגרפית- טורקיה היא הראשונה מבין המדינות המוסלמיות אשר הכירה במדינת ישראל, והראשונה מבין המדינות המוסלמיות אשר גיבשה צביון מודרני אשר מציב את המדע והטכנולוגיה במרכז. טורקיה תרשום השנה הישג חשוב ויוצא דופן והוא תוצר לאומי גולמי הקרוב לטריליון דולר, המסכם עשור בו שילשה טורקיה את התוצר הלאומי הגולמי- זהו הישג רב חשיבות. ישראל לעומת זאת, אינה גדולה בשטחה או באוכלוסייה כמו טורקיה, אך מצטיינת במדע וטכנולוגיה, נושאים אשר נמצאים גם בראש סדר העדיפויות בטורקיה. ישנן היום הרבה יותר סיבות מדוע על ישראל וטורקיה לעבוד בשיתוף פעולה מאשר אי פעם".

הנשיא נשאל בנוגע להצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפיה סוגיית הנשק הכימי בסוריה היוותה שיקול מרכזי במהלך אל מול טורקיה ואמר: "המתרחש בסוריה זוהי טרגדיה עבור סוריה, ובעיה חמורה לשאר העולם. חשבנו שמדובר במנהיג צעיר מודרני, אשר שב מלונדון ורוצה להיות רופא עיניים- אך גילינו כי הכל היה כיסוי. למרבה המזל, המתקן הגרעיני הושמד, אך המאגר הכימי נותר. זוהי סכנה לעם בסוריה, ללבנון, ולעולם כולו. המתרחש בסוריה זוהי בעיה לא פשוטה- וטורקיה אשר לה תפקיד מפתח באזור, מודאגת כפי שאנחנו מודאגים".

לשאלת הכתבת מתי תירשם לחיצת יד בין נשיא מדינת ישראל לנשיא טורקיה ענה הנשיא: "מבחינתי זה יכול לקרות בקרוב. יש לי זיכרונות טובים מהפרלמנט הטורקי- אליו הוזמנתי יחד עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לשאת נאום בעברית בפני חברי הפרלמנט. אני נושא עימי זיכרונות טובים מאירוע זה וכבוד רב".

הנשיא התייחס גם לסוגית איראן גרעינית והשפעתה על המזרח התיכון ואמר: "איראן היא סכנה לעולם כולו- ובראשו למזרח התיכון ולמדינת ישראל. העולם אינו יכול לקבל את איראן גרעינית. חמינאי אמר שהאיסלאם שולל ייצור נשק גרעיני ושימוש בו, אך הם בונים פצצה ומכחישים זאת, ומפתחים טילים עם ראש נפץ גרעיני. מדוע? אף אחד לא מאיים על איראן- איראן היא שמאיימת להרוס את ישראל ועל העולם כולו. ההנהגה האיראנית מכחישה את השואה, ומאיימת בשואה חדשה. איראן הפכה למרכז טרור בכל מקום בעולם, המשטר האיראני דורס זכויות אדם, תולה אנשים, אוסר אזרחים ושולח גרורות טרור לכל מקום בעולם מבולגריה ועד קפריסין. איזה מדינה בעולם יכולה לעמוד מהצד ולסבול זאת"?

הנשיא הדגיש כי איראן מהווה סכנה ליציבות במזרח התיכון ולעצמאותן של המדינות הערביות ואמר: "איראן מהווה סכנה גם לעצמאותן של המדינות הערביות במזרח התיכון, שכן רוצה לשלוט במזרח התיכון". הנשיא הדגיש כי אף מדינה לא יכולה לסבול זאת ואמר: "תראו איך ארצות הברית פעלה כשפגעו במגדלי התאומים- היא יצאה לפעולה ברורה ונחושה באפגניסטן- במובן זה, טורקיה ואיראן הם כמו יום ולילה".

הנשיא המשיך ואמר: "אין לי ספק כי ההנהגה הנוכחית באיראן לא תשרוד- אין לה שום סיכוי כיון ואין בידיהם בשורה טובה לאף אחד. הם מנוגדים להשקפתו של העולם כולו, לדעתי גם להשקפתו של העם האיראני. העם האיראני אינו אויבנו- זו ההנהגה הנוכחית הברוטלית, האלימה השוחרת טרור ומלחמה".

בהקשר זה הנשיא התבקש להתייחס לעמדתה של טורקיה, לפיה על המזרח להיות נקי מנשק גרעיני ואמר: "ברגע שהמזרח התיכון יהיה נקי מאיומים, לא יהיה שום צורך בנשק גרעיני. ההבדל בין ישראל לטורקיה הוא כי מדינת ישראל תחת איומים בלתי פוסקים להרוס אותה ואת קיומה, בעוד על טורקיה אף מדינה אינה מאיימת".

מפקד חיל הים בתקופת אירועי המרמרה, האלוף במילואים אלי "צ'ייני" מרום, מתח היום, בראיון בחדשות ערוץ 10, ביקורת חריפה על ההתנצלות בפני טורקיה ועל הנוסח עליו סוכם.

"התחושות של הלוחמים הן קשות מאוד. יש תחושה של אי מתן גיבוי", אמר מרום שפיקד על האירוע באופן ישיר, כמו גם על עצירתם של משטים נוספים שהיו בדרכם לעזה. "נדמה לי שצריך לומר באופן ברור ביותר 'אנחנו מגבים את הלוחמים והמפקדים'", אמר מרום.

 מרום המשיך ואמר כי הלוחמים שירדו לסיפון המרמרה לא השתמשו באש חיה עד לרגע בו הותקפו. "אני פונה למי שהעביר את המסר הזה ומבקש ממנו לגבות את הלוחמים והמפקדים ואני חושב שצריכה לצאת הודעה ברורה", הוא אמר.

 התחושה בצה"ל היא שהבעיה העיקרית במהלך היא הנוסח, במיוחד לאור העובדה שבעבר היו כבר מגעים על נוסחים נוחים הרבה יותר. "אני חושש מנזק ארוך טווח במידה והלוחמים אינם מבינים את המסר כפי שהוא", סיכם מרום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן