Skip to content

עימותים בשטחים, שני חיילים נפצעו קל ובן 4 נפגע מאבן

בעזה נורה מפגין מאש חיה, לא ידוע מה מצבו. עימותים נרשמו ברחבי הגדה המערבית מאז שעות הבוקר בשבת. הפלסטינים מדווחים על 12 נפגעים משאיפת גז מדמיע. יום האדמה ה-37 בישראל ובשטחים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יום האדמה בשטחים: כמאה פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל ומיידים אבנים החל משעות הצהריים (שבת) במחסום קלנדיה שליד ירושלים. כוחות מג"ב וצה"ל השיבו בירי רימוני גז לפיזור הפגנות. במוקד אחר של מהומות, ליד הכפר ג'יוס הסמוך לקלקיליה, התעמתו עשרות פלסטינים עם חיילי צה"ל. שני חיילי צה"ל נפצעו קל מיידוי אבנים במהלך ההפגנה. השניים טופלו במקום על ידי חובשים ופונו לבית החולים מאיר הרופא בכפר סבא להסתכלות בלבד. 

חיילי צה"ל מול מפגינים (צילום: סוכנות PNN)
חיילי צה"ל מול מפגינים בהפגנות בגדה (צילום: סוכנות PNN)

סמוך לצומת התנחלות אפרת נפצע קל ילד בן 4 מיידוי אבנים לכביש 60, ופונה לטיפול בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. הפלסטינים מצדם דיווחו על 12 מפגינים שנפגעו משאיפת גז מדמיע וחשו ברע. חלקם טופל במקום וחלקם התפנו לקבלת טיפול בבית חולים.

מוקדם יותר נעצרו שלושה פלסטינים סמוך להתנחלות עופרים, לאחר שכוח משטרה של מחוז בנימין הבחין כי מרכבם השתרבבו קנים של רובים. הרכב נמלט ונתפס בתום מרדף. במהלך המרדף השליכו הפלסטינים את כלי הנשק מהחלון. כלי הנשק, רובי ציד,  נתפסו והשלושה, תושבי הכפר שוקבא, טענו כי למעשה  "יצאו לצוד בעלי חיים". ברכבם נמצאה תחמושת והם נלקחו להמשך חקירת המשטרה ושב"כ.

בצה"ל ממשיכים לפעול למניעת הפרות סדר נוספות ברחבי הגדה המערבית ואולם עד כה נרשמו הפגנות ספורות בלבד עם מספר משתתפים נמוך. למאחז הפלסטיני באב אל-שמס (שער השמש) באזור E1 ליד מעלה אדומים, בואכה  ירושלים, הגיע היום ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, כדי לנטוע שתילים לרגל יום האדמה. המשטרה פיזרה מהמקום עשרות פלסטינים, ובהם פיאד, ללא כל התנגדות או עימותים. כוחות המשטרה עקרו את חמשת השתילים שנטעו הפלסטינים במקום.

חיילי צה"ל מסייעים למפגינה שנפגעה (צילום: סוכנות מען)
חיילי צה"ל מסייעים למפגינה שנפגעה מגז מדמיע (צילום: סוכנות מען)

בבית לחם הפגינו פעילים פלסטינים סמוך לקבר רחל.  המזכיר הכללי של תנועת "היוזמה הבינלאומית הפלסטינית", עו"ד מוסטפה ברגותי, הצטרף למפגינים ואמר כי "יום האדמה איננו נכס של הפלסטינים בלבד, אלא יומם שכל בני האדם שחיים תחת כיבוש ואדמותיהם נגזלו מידיהם בידי הכובש". בתהלוכה שערכו כמה עשרות מתושבי מזרח ירושלים בעיר לרגל יום האדמה, נעצר מפגין אחד לאחר שהמשטרה הורתה למפגינים להתפזר ואלו סירבו. לא דווח על נפגעים בתקרית.

הרובים שנתפסו בכפר שוקבא (צילום: משטרת ישראל)
הרובים שנתפסו ברכב פלסטיני (צילום: משטרת ישראל)

בדרום רצועת עזה השתתפו עשרות פלסטינים בתהלוכה לרגל יום האדמה, מזרחית לרפיח. הם יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל ליד גדר המערכת ובמהלך הניסיון לפזר את ההפגנה ירו חיילים גז מדמיע וגם אש חיה. אחד הפלסטינים  נפגע מהירי, אך לא נודעה חומרת פציעתו.  דובר החמאס בעזה, סמי אבו זוכרי, אמר היום ש"ההתנגדות בשטחים, יכולה לסמוך על תנועות ההתנגדות הפלסטינית שלא ינוחו עד שפלסטין כולה תשוחרר". בכיר הג'יהאד האסלאמי בעזה הוסיף  כי "מבחינת הג'יהאד התנגדות מזוינת היא הדרך לשחרור פלסטין".

יום האדמה בישראל

העצרת המרכזית ביום האדמה ה-37 החלה אחר הצהריים בסכנין בהשתתפות מאות מפגינים. עד כה לא נרשמו הפרות סדר. כבר אתמול (שישי) השתתפו מאות בתהלוכה שנערכה בטייבה לרגל יום האדמה. בין משתתפי התהלוכה היו חברי הכנסת אחמד טיבי ומוחמד ברכה.

האנדרטה לזכר הרוגי מהומות אוקטובר בנצרת (צילום: ויקימדיה)
האנדרטה לזכר הרוגי מהומות יום האדמה - בנצרת (צילום: ויקימדיה)

יום האדמה מצוין מדי שנה ב-30 במרס, מאז 1976. בתאריך זה פרצו מהומות באותה השנה, על רקע החלטת הממשלה להפקיע 20 אלף דונם באזור סכנין למטרת מה שכונה אז "ייהוד הגליל". במהלכן נהרגו שישה מפגינים ונפצעו 38. מאז החלו ערבי ישראל לציין את אירועי יום האדמה בטקסי זיכרון, שביתות והפגנות מחאה. באוקטובר 2000 התרחש גל של מהומות והפגנות אלימות של ערביי ישראל, שפרץ בתחילת אותו חודש בסמיכות לפרוץ האינתיפאדה השנייה. במהלך האירועים נהרגו מבין המפגינים 13 ערבים אזרחי ישראל ופלסטיני שאינו אזרח ישראלי. ישראלי אחד נהרג מזריקת אבנים. מנהיגים פלסטינים הלהיטו את הציבור להתקומם נגד המשטר הציוני.

בעקבות אירועים קשים אלו החליטה ממשלת ישראל, בראשות אהוד ברק, להקים ועדת חקירה ממלכתית, לבדיקת האירועים בראשות השופט תיאודור אור ("ועדת אור"). במסקנותיה מתחה הוועדה ביקורת קשה על שרים בממשלה, על קצינים במשטרת ישראל, ועל מנהיגים בציבור הערבי הישראלי. על מסקנות הוועדה נמתחה ביקורת, הן בקרב הממשלה והכנסת והן אצל הנהגת הציבור הערבי. זכור במיוחד מקרהו של רפ"ק גיא רייף, אז מפקד תחנת מעונה, שהושעה מהמשטרה בשלב מאוחר יותר, לאחר שהואשם בשימוש בנשק חי שלא צורך. בשלב מאוחר יותר הוחלט לא להעמידו לדין. 

במשך השנים היווה יום האדמה מוקד לחיכוך אלים בין ערביי ישראל למשטרה וכוחות מערכת הביטחון. הפלסטינים, בשטחי יהודה, שומרון ורצועת עזה, הצטרפו במהלך הזמן אף הם לציון יום האדמה. ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) אמר היום כי "יום האדמה צריך להיות יום שיסמל את המאבק המתמשך לשינוי פניה של מדינת ישראל, ממדינה כובשת ומקפחת למדינה שמספקת שוויון זכויות מלא לכל אזרחיה ומכירה בזכויותיהם ובשאיפותיהם הלאומיות של שכניה. המאבק הזה איננו ערבי בלבד, אלא מאבק משותף ליהודים וערבים רבים שרוצים להפוך את האדמה המשותפת לכולנו במדינת ישראל למקום טוב יותר".  

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן