Skip to content

יום השואה במערכת החינוך בסימן מניעת אלימות וגזענות

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, הנחתה את מערכת החינוך לקיים בין יום הזיכרון לשואה ולגבורה ועד לאחר יום העצמאות דיונים בבתי הספר נגד תופעות של אלימות וגזענות בחברה ובכלל זה אלימות כלפי קשישים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לקראת ציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה הנחתה  מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, את מערכת החינוך  לקיים בכיתות דיונים שיחלו ביום הזיכרון לשואה ולגבורה וייחתמו לאחר יום העצמאות. הדיונים יעסקו בנושא קידום סובלנות, כבוד הדדי, ומניעת תופעות של אלימות וגזענות בחברה, ובכלל זה  אלימות כלפי  קשישים. כמו כן, הנחתה המנכ"לית את בתי הספר לעסוק בנושאים של "מתיקון היחיד לתיקון עולם להגשמת חברת מופת בישראל".

דלית שטאובר מנכ"לית משרד החינוך (צילום: משרד החינוך)
"מתיקון היחיד לתיקון עולם". דלית שטאובר מנכ"לית משרד החינוך (צילום: משרד החינוך)

המנכ"לית שטאובר מציינת: "על רקע שורת אירועי האלימות האחרונים כלפי קשישים חסרי ישע, ראוי שכל אחת ואחד מהתלמידים יעשו מעשה חיובי, אשר ישנה את מציאות החיים, ויהפוך את החברה למקום בו כל אחד רוצה לחיות וליצור".

המשרד גבש חומרי לימוד ופעילויות חינוכיות בכל תחומי הדעת אשר ילוו את הדיונים המתקיימים בכיתות הלימוד. 

פעילויות נוספות אשר יתקיימו במערכת החינוך ביום הזיכרון:

  • במהלך יום הזיכרון יגיעו ניצולי השואה המתועדים במסגרת פרויקט "חמ"ד ועד" אל בתי הספר, וישתתפו בטקס הרשמי של יום הזיכרון. בתום הטקס יכנסו הניצולים אל כיתות הלימוד ללמד שיעורי היסטוריה ואזרחות. יצויין, כי במסגרת פרוייקט "חמ"ד ועד" חוקרים התלמידים את סיפורם האישי של ניצולי השואה שסיפורם האישי יונצח ברשת האינטרנט של משרד החינוך. במסגרת הפרוייקט מקיימים התלמידים מפגשים שוטפים עם הניצולים בבתיהם ובבתי הספר. לפרויקט שותפים גם סטודנטים מהחוגים להיסטוריה במכללות הדתיות. 
  • כמו כן, השנה החליט משרד החינוך להרחיב את טקסי הזיכרון הרשמיים של בתי גם אל הקהילה וכן לחבר את היום עם ימי זיכרון  מיוחדים נוספים בלוח השנה. יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל ולנפגעי פעולות איבה, יום העצמאות, ולראשונה נוסף – יום הנפת הדגלים בגטו ורשה. 
  • הפעילות בבתי הספר תחל ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, תמשך בערב יום הזיכרון וביום העצמאות, ותגיע לשיאה ב-19 באפריל, בו יזכרו ויוקירו תלמידי מערכת החינוך  את מעשה הנפת הדגל היהודי בגטו ורשה, בעת המרד העקוב מדם שהתרחש לפני שבעים שנה.

יום הנפת הדגלים נבחר להיות שיאו של התהליך החינוכי לאור דבריו של בנימין זאב הרצל, חוזה המדינה, במכתב שכתב לברון הירש בשנת 1895: "דגל מהו? כלונס ויריעת אריג? לא אדוני, דגל הוא למעלה מזה. בדגל אפשר להוליך בני אדם לכל מקום… למען הדגל הם בני אדם חיים, ועליו הם נהרגים..". התכנית גובשה על ידי מינהל חברה ונוער בשיתוף עם ארגונים חיצוניים. 

  • בתאריך ה- 10.4.2013 יתקיים חידון ארצי לתלמידי החטיבה העליונה של החינוך הממלכתי דתי (ט-יב), בנושא 70 שנה למרד גטו ורשה. החידון כלל שלושה שלבים בהם התמודדות 300 תלמידות מ-47  בתי ספר על יסודיים, מרחבי הארץ. החידון התקיים בסימן:  "עין לוורשה – תש"ג – תשע"ג" (1943-2013).

מדובר ביוזמה של החמ"ד והמרכז ללימודי השואה במכללת ירושלים. בשלב הגמר יתמקד בפיסות חיים אישיות  ויתבסס על קטעי יומנים שנכתבו בגטו ורשה הנמצאים בחוברת נוספת שיצאה לאור לכבוד החידון: "ליומני לא אחריש". חידון הגמר יתקיים באודיטוריום יד יצחק בן צבי במעמד רבנים ואישי ציבור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן