Skip to content

צפ' קוריאה מקדמת טילים; הצהירה שיש אישור לתקוף את ארה"ב

המשבר מסלים לנקודת מתיחות חסרת תקדים. ארה"ב פרסה מערכה הגנה משוכללת באי גואם, בו פועל בסיס אמריקני גדול. מזכיר ההגנה צ'אק הייגל: "אנחנו לוקחים את האיומים הללו ברצינות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
טווח הטילים שמייצרת צפון קוריאה. מעריכים כי הטילים לטווח בינוני מסוגלים לפגוע בגואם, אך לא לגרום לנזק ממשי באוסטרליה (מקור: ויקימדיה).

המתח בחצי האי הקוריאני טיפס ביממה האחרונה לשיאים חדשים. צפון קוריאה קידמה בשעות האחרונות טיילים לטווח בינוני והציבה אותם בעמדות שיגור. סוכנות הידיעות של דרום קוריאה דיווחה כי טילים אלה, מדגם KN08 מוסודן, הועברו באמצעות רכבות לכיוון חוף ים יפן. עדיין לא ברור אם טיילים אלה נושאים ראשי נפץ, ואולם בסיאול מעריכים כי בכוונת פיונגיאנג לשגרם בסביבות ה-15 באפריל, התאריך בו חוגגים בצפון קוריאה את יום הולדתו של מייסד המדינה, קים איל סונג.

טיל ה-KN08 מוסודן עודנו נצוי בשלבי פיתוח ועדיין לא ברו אם ביכולתו להגיע עד חופי ארה"ב.

הערכות עדכניות מייחסות לו מרחק שיוט של כארבעת אלפים קילומטרים – פוטנציאל שדי בו כדי לאיים בפגיעה על האי האמריקני גואם, בו מצוי בסיס קדמי גדול של צבא ארה"ב.

מזכיר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, אמר אתמול כי צפון קוריאה מהווה "סכנה אמיתית וברורה" לארה"ב ולבעלות בריתה באסיה. שר ההגנה של דרום קוריאה סירב להתבטא בנושא זה.

לוקחים את האיומים ברצינות. מזכיר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל (מקור: ויקימדיה).
לוקחים את האיומים ברצינות. מזכיר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל (מקור: ויקימדיה).

כעת מועלים חששות כי צפון קוריאה מסוגלת לפגוע באמצעות טיליה גם באוסטרליה. פרופסור אלן דופונט מאוניברסיטת ניו סאות' ויילס, המתמחה בביטחון בינלאומי, אמר כי ברשותה של פיונגיאנג מערכת טילים בליסטית בין-יבשתית "ראשונית" בלבד. "היכולת שלהם היא ראשונית מאוד, ויש בה יותר יומרה מאשר תוכן", אמר בראיון לכלי תקשורת אוסטרלי, "יתכן שטיל מצויד היטב יוכל לפגוע בדוחק באוסטרליה, אך אי אפשר לפגוע באמצעותו במטרה ספציפית – בוודאי לא כשהוא נושא ראש חץ גרעיני". דופונט העריך גם שהטיל יתקשה לחצות את מערכות ההגנה נגד טילים המוצבות סביב גבולות צפון קוריאה ואמורות להתמודד בדיוק עם סיטואציה שכזו.

צפון קוריאה הודיעה ביממה האחרונה כי אישרה את ביצועה של מתקפה גרעינית על ארצות הברית. הפיקוד העליון של צבא צפון קוריאה פרסם הבוקר הודעה רשמית, בה נאמר כי הבית הלבן והפנטגון קיבלו מסר ברור בנושא זה. "רגע הפיצוץ מתקרב במהירות", נאמר בהודעה, המזהירה במפורש כי מלחמה עלולה לפרוץ "היום או מחר".

המטה הכללי של צבא צפון קוריאה הודיע כי איומיה של ארה"ב יימחצו על ידי… מכה גרעינית שתתבצע באמצעים משוכללים, קטנים מגוונים יותר". בהודעה נאמר גם כי המכה הצבאית שתפעיל צפון קוריאה נגד ארה"ב תהיה "חסרת רחמים" וכי היא כבר קיבלה אישור מגבוה.

ביממה הקרובה היה צפוי מנהיגה הצעיר של המדינה הסטליניסטית, קים ג'ונג און, לפרסם הודעה מיוחדת על המצב. ואולם, הפרסום הבולט ביממה האחרונה, שעסק במי שבצפון מכנים "המנהיג המכובד", דיווח דווקא על אירוע אחר: מכתב ברכה ששיגר לקשישה מקומית לרגל יום הולדתה המאה.

הצהרתה האחרונה של צפון קוריאה באה בעקבות הודעה אמריקנית לפיה בכוונת ארה"ב לפרוס סוללות הגנה מפני טילים באי גואם, כחלק ממאמציה של וושינגטון לשדרג את נוכחותה הצבאית באזור. בהודעה שפרסם הפנטגון נאמר כי הבסיס בגואם "יחזק את יכולותיו ההגנתיות במטרה לשמור על ביטחונם של אזרחים אמריקניים וחיילי ארה"ב בגואם האמריקנית". המערכת המשודרגת כוללת משגרים המנוידים באמצעות משאיות, מכ"מ משוכלל, טילי יירוט ומערכת בקרת אש משולבת. 

מזכיר ההגנה הייגל קרא היום לצפון קוריאה לסגת ממה שכינה "רטוריקה מסוכנת". "אנחנו לוקחים את האיומים הללו ברצינות", אמר בהרצאה שנשא באוניברסיטה להגנה לאומית בוושינגטון. "ארה"ב נקטה צעדים אחראיים ומדודים בתגובה לצעדיה של צפון קוריאה", הוסיף.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן