Skip to content

הדו"ח השנתי של מרכז ויזנטל: הישגים חשובים אך מוגבלים

הדו"ח השנתי של מרכז שמעון ויזנטל מצביע על הישגים חשובים אך מוגבלים שהושגו בהונגריה וקנדה במרדף אחר פושעי מלחמה נאצים; שני שמות חדשים ברשימת עשרת הפושעים המבוקשים ביותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מרכז שמעון ויזנטל חושף היום את ממצאיו העיקריים של הדו"ח  השנתי השנים-עשר על מצב החקירות וההעמדה לדין של פושעי מלחמה נאצים ברחבי העולם, המתייחס לתקופה שבין 1 באפריל 2012 ל-31 במרץ 2013 ומעניק ציונים הנעים בין A (הגבוה ביותר) ל-F שמבטאים את המאמצים והתוצאות שהושגו על ידי למעלה משלושים מדינות בהן בוצעו פשעים נאצים או שהתירו את כניסתם פושעים כאלה לאחר מלחמת העולם השנייה. 

הדו"ח מצביע על ההתפתחויות החשובות הבאות: 

1. התוצאה החיובית החשובה ביותר שהושגה במקרה מסוים במהלך התקופה הנסקרת היתה הגשת כתב אישום נגד מפקד גטו קושיצה (בסלובקיה הכבושה ע"י הונגריה) לשעבר, לאסלו צ'אטארי, ביולי 2012 בשל חלקו בגרוש ההמוני של בערך 15,700 יהודים למחנה המוות אושוויץ באביב 1944. צ'אטארי, שנדון למוות בהעדרו בצ'כוסלובקיה ב 1948, נמלט לקנדה, שם נשללה ממנו אזרחותו הקנדית כמעט חמישים שנה מאוחר יותר משום שהסתיר את חלקו ברדיפת יהודים בתקופת המלחמה. צ'אטארי עזב את קנדה מרצונו ומאז נעלמו עקבותיו עד שהתגלה על ידי מרכז ויזנטל בבודפשט. ב-17 ביולי, 2012 הוגש נגדו כתב אישום, הוא נכלא במעצר בית, דרכונו נשלל ממנו, והוא ממתין להעמדתו לדין. 

2. שני  השמות החדשים שנכנסו לרשימת "המבוקשים ביותר" של מרכז ויזנטל הם של אנשי יחידת גולגלות המוות –  אנשי הס.ס. הנס (אנטאנאס) ליפשיס ותיאודור שחינסקי, שניהם נמלטו לארה"ב אחרי מלחמת העולם השניה. בעוד שהראשון הוסגר לגרמניה , בה הוא נחקר כעת, השני היה צריך להיות מגורש לפני עשור  מארה"ב. עד היום שום מדינה לא מוכנה לקבלו. שמות אלה מחליפים את קלאס פאבר (#2), שמת לפני שעמד להישלח לכלא בגין פשעיו, וקארולי (צ'ארלס) זנטאי (#5), שהסגרתו להונגריה כדי לעמוד לדין על רצח נאסרה על ידי שלטונות אוסטרליה. 

אנשי יחידות גולגולת המת במחנה מאוטהאוזן, 1942 (צילום: ויקימדיה)
אנשי יחידות גולגולת המת במחנה מאוטהאוזן, 1942 (צילום: ויקימדיה)

3. התוצאה המאכזבת ביותר במקרה כלשהו במהלך התקופה הנסקרת הייתה החלטת בית המשפט העליון באוסטרליה לדחות את בקשת ההסגרה של הונגריה לגבי זנטאי, שהואשם ברצח פטר באלאש בן ה-18 בנובמבר 1944 בעת שנתפס על ידו בחשמלית כשאינו עונד כוכב צהוב כנדרש לגבי היהודים. (כמו כן הוא חשוד בציד יהודים ברחובות בודפשט ב-1944 בעת שהתחזו ללא-יהודים.) בית המשפט העליון באוסטרליה פסק  ב 15 באוגוסט, 2012 שאין להסגיר את זנטאי להונגריה  מכיוון שדרישת ההסגרה מבוססת על האשמה של "פשעי מלחמה", קטגוריה שלא היתה קיימת בעת ההיא בחוק ההונגרי. פרוש זה מתעלם מחקיקת הגדרות משפטיות חדשות לאחר המלחמה, שנוצרו במיוחד כדי להתמודד עם הזוועות חסרות התקדים שבוצעו על ידי הנאצים ועוזריהם במהלך מלח"הע השניה. הגדרות אלה היו הבסיס להרשעת הנאשמים במשפטי נירנברג ובהליכים משפטיים אחרים נגד פושעי מלחמה נאצים.   

4. המכשול העיקרי בדרך לניצחון הצדק, בעיקר בארצות מזרח אירופה, הוא חוסר הרצון הפוליטי להעמיד פושעי מלחמה נאצים לדין ו/או להענישם. המכשול הנוסף הוא שהארצות הבלטיות מנהלות מסע מתוזמר במטרה לשכתב  את  היסטוריית השואה כדי להעלים את חלקן בפשעים נגד היהודים ולהשיג הכרה רשמית בכך שפשעי הקומוניזם שווים לפשעי הנאציזם, וכך נערם עוד מכשול שמקשה על העמדתם לדין של אלה האחראים לפשעי השואה. 

מחבר הדו"ח, מנהל מרכז ויזנטל בישראל ד"ר אפרים זורוף, שמרכז את המאמצים לאתר ולסייע בהעמדה לדין של פושעים נאצים בעולם, הדגיש שהמספרים בדו"ח מצביעים בברור שניתן עדיין להשיג דין צדק כנגד פושעים נאצים. "בשתים עשרה השנים האחרונות הושגו הרשעות בלפחות תשעים ותשעה משפטים של פושעים נאצים, הוגשו לפחות שמונים ותשעה כתבי-אישום חדשים ונפתחו למעלה משלושת אלפים חקירות חדשות. למרות ההנחה הרווחת שכבר מאוחר מדי להעמיד פושעים נאצים לדין, המספרים מוכיחים אחרת, ואנו מנסים להבטיח שבשנים הקרובות יובאו לדין לפחות חלק מאותם מקרים. קיימת הנחה שגילם המבוגר של הפושעים מונע את הבאתם לדין, אך המכשול  העיקרי הוא חוסר רצון פוליטי בצרוף הדעה השגויה שכבר בלתי אפשרי בשלב זה  לאתר, לזהות, ולהרשיע פושעים אלה. ההצלחה שהושגה על ידי תובעים מסורים לעניין, בייחוד בארה"ב,  איטליה וגרמניה צריכה להוכיח לממשלות בכל העולם שעליהן להשקיע מאמץ גדול יותר כשעוד ניתן להשיג קורטוב של צדק." 

זורוף מסביר שמטרת הדו"ח למקד את תשומת לב הציבור בנושא זה וכך לעודד את הממשלות הנוגעות בדבר להגביר את מאמציהן ולהבטיח שפושעים רבים ככל האפשר שטרם הורשעו ישלמו על פשעיהם. במובן זה, אנו מבקשים להדגיש את התוצאות הטובות שהושגו בתקופה הנסקרת ע"י מדינות כהונגריה וקנדה, ומולן את הכישלון של ליטא, לטביה, אסטוניה ואוקראינה שאינן מצליחות, בעקביות, להעניש את מבצעי השואה, בעיקר בשל חוסר הרצון הפוליטי הנחוץ וכן את שבדיה ונורבגיה שמסרבות באופן עקרוני לחקור ולשפוט אותם בשל חוקי התיישנות."

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן