Skip to content

גל אלימות במצרים: הרוגים בהתנגשויות בין נוצרים למוסלמים

ארבעה קופטים נהרגו ביום חמישי בידי מוסלמים ואחד אתמול אחרי לוויות ההרוגים. תסיסה גם בשל המשבר הכלכלי. דיפלומט אירופי: הפרות זכויות אדם במצרים מונעות ממנה לזכות בסיוע כלכלי דחוף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
המחאה נמשכת. כלכלה ומתחים דתיים מוסיפים ללבות את האש
המחאה נמשכת. כלכלה ומתחים דתיים מוסיפים ללבות את האש

גל אלימות חדש במצרים התפרץ היום, שעה שמשטרת קהיר השתמשה בגז מדמיע לפיזור התנגשויות שפרצו אתמול מחוץ לקתדרלת מרקוס הקדוש בין אבלים נוצרים למוסלמים. יותר מ-80 בני אדם נפצעו במהלך האירוע.

שר הבריאות של מצרים דיווח שאדם אחד נהרג, ולדברי צוות האמבולנס, הוא נורה ברובה ציד.

בתוך הקתדרלה הגדולה בקהיר קראו האבלים הקופטים קריאות נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי. עדי ראייה סיפרו שהאלימות פרצה כאשר תקף אספסוף את האבלים בצאתם מהקתדרלה והשליך עליהם אבנים ובקבוקי תבערה. במקום הייתה נוכחות משטרתית דלה למדי. הנוצרים הגיבו בהשלכת אבנים, ובין הצדדים התפתח קרב של ממש. לדברי סוכנות הידיעות הרשמית התחוללו ברחובות שסביב הקתדרלה התנגשויות בין נוצרים ל"אנשים בלתי מזוהים". בבניין סמוך פרצה דליקה. כוח משטרתי שהגיע למקום ניסה להרגיע את המהומה באמצעות ירי גז מדמיע לתוך מתחם הקתדרלה.

סוכנות הידיעות הרשמית של מצרים דיווחה שהנשיא מורסי גינה את האלימות בשיחת טלפון שקיים עם האפיפיור הקופטי טודרוס השני. "כל התקפה על הקתדרלה היא כהתקפה אישית נגדי", אמר. טודרוס, שנכנס לתפקידו בנובמבר האחרון, ביקש לשמור על רגיעה.

מפלגת החירות והצדק, הזרוע הפוליטית של האחים המוסלמים הודיעה באמצעות עמוד הפייסבוק שלה כי היא "דוחה לחלוטין ומגנה את האלימות". המפלגה קראה לשני הצדדים "לא להגיב לפרובוקציות שיטתיות, או למזימות נגד המולדת", אך נמנעה מהתייחסות לאשמים בפרוץ המהומות.

המהומות פרצו אחרי שביום חמישי האחרון ציירו כמה ילדות צלב קרס אדום על קיר של מרכז אסלאמי בחוסוס, פרבר של קהיר, ומתחתיו שמות של כמה בנים. מוסלמים אחדים פירשו את הסמל כצלב והאשימו את הנוצרים בחילול הקודש. בניינים סמוכים השייכים לנוצרים הוצתו ומיד החל קרב יריות. מוסלמי אחד וארבעה נוצרים נהרגו, איש מהם לא קשור לגרפיטי.

צלב קרס על קיר מסגד
צלב קרס על קיר מסגד. המוסלמים ראו בכל חילול הקודש

כומר הכנסייה המקומית, האב סוריאל יונאן, אמר לכתבים שאחרי חיים שקטים בשכונות מוסלמיות במשך שנים רבות, תנאי הנוצרים במצרים מידרדרים תחת שלטון האחים המוסלמים. הוא הוסיף כי לדעתו המצב עתיד להחמיר עוד יותר.

המיעוט הנוצרי-קופטי במצרים, המונה כ 10% מאוכלוסייתה, מאשים את הממשלה על שאינה עושה די להגן עליהם מאז נפילת חוסני מובארק ב-2011. מאז התחוללו התנגשויות רבות בין מוסלמים לנוצרים, אך האלימות הנוכחית היא החמורה ביותר מזה כמה חודשים.

***

בינתיים, הודיע בית המשפט העליון של מצרים כי על התובע הראשי שמונה על ידי הנשיא מורסי להתפטר מתפקידו. התובע, טלעאת עבדאללה, מונה לתפקידו בדצמבר, ומייד דרש לאסור כמה פוליטיקאים מובילים במדינה בטענה שעלבו בנשיא. המינוי מעורר המחלוקת, כמו גם התנגדות הרשות השופטת, הפכו למוקד המאבק שמנהלת האופוזיציה נגד שלטון הנשיא מורסי והאחים המוסלמים.

בשבוע שעבר ביטל בית משפו את הצו הנשיאותי למינוי עבדאללה, אולם הלה נוהג כאילו דבר לא קרה, ממשיך בתפקידו ומוסיף לפרסם צווי מאסר נגד פעילים המואשמים בהעלבת הנשיא והאסלאם.

אי-שביעות הרצון מהממשלה מתפשטת גם לכלכלת מצרים. שיעור האבטלה עולה ושביתות הפכו לדבר שבשגרה. אתמול, שותקה תנועת הרכבות במדינה לאחר שנהגי הקטרים פתחו בשביתה תוך שהם דורשים העלאת שכר והטבות נוספות. 

מצרים זקוקה נואשות לסיוע כלכלי בינלאומי. הנשיא מורסי מנסה מאז ראשית כהונתו להבטיח למצרים אשראי מטעם האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, אך אי-השקט החברתי והפוליטי במדינה, כמו גם הפרות זכויות האדם הנמשכות בה, מונעים זאת. אתמול נפגש מורסי בקהיר עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון. הפגישה לא עלתה יפה. אחד המשתתפים בה אמר ש"אשטון הביעה דאגה בנוגע לזכויות האדם והיריבות הפוליטית במצרים".

באירופה מכחישים כי מאחורי ההסתייגות מהענקת סיוע נדיב למצרים עומד רצון להביא לנפילת ממשלתה. "יש לנו עניין בכך שמצרים לא תיפול, אנחנו רוצים לעזור", אמר דיפלומט אירופי. הוא הוסיף כי את הלחצים העיקריים בעניין זה מפעילים ארגוני זכויות אדם באירופה והפרלמנטים האירופיים, והודה כי ממשלות אירופה אינן עושות כל שביכולתן לסייע למדינה מבחינה כלכלית.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן