Skip to content

קרי בפגישה עם פרס: אובמה לא מבלף

נשיא המדינה קיים אמש פגישת עבודה במשכנו עם מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי. המזכיר נפגש אמש גם עם נתניהו. קרי לפרס בנושא האיראני: "עינינו פקוחות" ובנוגע לתהליך השלום: "השלום בין ישראל לפלסטינים הוא בר ביצוע"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה, שמעון פרס קיים אמש במשכנו, פגישת עבודה מדינית עם מזכיר המדינה האמריקני,  ג'ון קרי. בפתח פגישתם נשאו השניים הצהרות לתקשורת ומיד בסיומן עברו ללשכת הנשיא לפגישת עבודה מצומצמת. במהלך פגישתם דנו השניים בסוגיות מדיניות מהותיות בראשן סוגית הגרעין האיראני, המצב בסוריה והתמקדו בהרחבה בדרכים לחידוש תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. קרי סעד אמש גם על שולחנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו והיום ייפגש אתו פעם נוספת.

הנשיא פרס בירך את קרי על בואו לישראל ביום השואה והשתתפותו בטקסים: "אנו מעריכים את נוכחותך כאן היום, יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ואת השתתפותך הבוקר בטקס הנחת הזרים ביד-ושם. שילמנו מחיר כבד, ואיבדנו שליש מאנשינו. בכל זאת, מאפר השואה בנינו את מדינת היהודים".

(צילום: מארק ניימן / לע"מ)
"אני משוכנע כי ישנה דרך קדימה ואני מחכה בכיליון עיניים לדיונים עם ההנהגה הישראלית". קרי בפגישתו עם פרס (צילום: מארק ניימן / לע"מ)

בנושא האיראני אמר פרס: "למרות שהשמים שלנו בטוחים, האיום האיראני עודנו קיים. המשטר האיראני, עם שאיפותיו ההגמוניות, הוא האיום הגדול ביותר על השלום, הביטחון והיציבות האיזורית. היום, מכל הימים, עלינו לגנות את המשטר הזה, אשר מכחיש את השואה ומאיים באחת נוספת. יש לנו אמון מלא בך, בנשיא אובמה ובקהילה הבינלאומית שמחויבת למנוע מאיראן להשיג כוח גרעיני. אין לי ספק כי כאשר אתה והנשיא אובמה מצהירים כי כל האופציות על השולחן, אתם מתכוונים לכך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה ג'ון קרי, בלשכה בירושלים (צילום: אבי אוחיון לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה ג'ון קרי, בלשכה בירושלים (צילום: אבי אוחיון לע"מ)

"במזרח-התיכון נושבת עכשיו רוח חדשה של שלום. הבחירה מחדש של הנשיא אובמה וביקורו המוצלח באיזור, מינויך כמזכיר המדינה, המסירות הטוטאלית למטרות השלום והרזומה המרשים שלך בטיפול בעיות כלל עולמיות בצורה מרשימה וכן  ממשלה חדשה שהחלה את כינונה כאן בישראל, כל האלמנטים האלו השתלבו יחדיו ויצרו רוח חדשה של אופטימיות, ואמונה שהשלום אפשרי. והשלום אכן אפשרי.

"חברי היקר, אני מכיר אותך כבר זמן רב ואני יודע שאתה תדע לגשת לאתגרים באיזורנו במסירות ותוך מאמץ תמידי. לפני כמה שבועות באת לכאן עם הנשיא אובמה והעברת מסר של ביטחון וידידות לעם ישראל. זה היה ביקור בזמן טוב והמסר עבר כראוי". בסיום דבריו הוסיף הנשיא אמירה אישית: "יש לנו חברות ארוכת שנים, מעולם לא התאכזבתי וכשהופתעתי, תמיד זה היה לטובה". 

בהצהרות שנשא מזכיר המדינה, ג'ון קרי נאמר: "תודה רבה על קבלת הפנים החמה ויוצאת הדופן. זהו כבוד עצום להיות פה היום, לחלוק אתכם את יום השואה, ולהשתתף בטקס ביד ושם ולהניח זר בשם העם האמריקניי. זוהי חוויה עמוקה עבורי לחלוק אתכם את הצער וביטוי הצער הבלתי נשכח שההיסטוריה יצרה.

"עמדתי שם וחשבתי על הסיפורים ששמעתי כי כל המדינה עומדת בצפירה ועוצרת את סדר יומה, ואני יודע כי זה אחד משני רגעים בודדים במדינת ישראל. מחשבה זו השפיעה עלי עמוקות.

אני חושב כי השיעור של היום הזה הוא לקדם את  האפשרות לשלום, לאפשר לאנשים לחיות ביחד בלי שנאה ולמצוא את המכנה המשותף. אני מאמין בזה ויודע כי גם אתה מאמין בזה. אני מכירים אחד את השני יותר משלושים שנה. היה לי העונג לראותך מוביל כמדינאי, היה לי העונג לעבוד מולך בתפקידיך השונים וזה כבוד עצום עבורי להיות פה היום לייצג את הנשיא אובמה ואת העם האמריקני במאמץ הזה לנסות ולחצות את הקו".

קרי התייחס לחשיבות פתיחה מחודשת בהליכים לקידום תהליך השלום אל מול הפלסטינים ואמר: "אנו כולם יודעים כי אין זה קל, אך כמו שאמרת זה בר ביצוע. זה בא לידי ביטוי על ידי המנהיגים הישראלים ועל ידי אחרים במשך שנים המאמינים באפשרות לפתרון של שתי מדינות לשני עמים.  אני משוכנע כי ישנה דרך קדימה ואני מחכה בכיליון עיניים לדיונים עם ההנהגה הישראלית ואתך לגבי הדרכים בהן ניתן להתחיל את המהלך הזה מחדש. אין לי שום ספק בנוגע לקשיים והאתגרים, אנחנו רואים אותם. אך עליכם להאמין באפשרות להיות מסוגלים להגיע לשם. אתה ואני מאמינים בהם ואני משוכנע כי ישנה דרך כזו לפנינו".

קרי הדגיש כי ארצות הברית עומדת לצידה של ישראל בסוגיה האיראנית ואמר: "ברצוני לאשר את מה שאתה יודע כבר ואני מקווה כי העם בישראל יודע לאחר ביקור הנשיא אובמה בישראל – יש לכם חבר, ברק אובמה! יש לכם חברים בהנהגה ובקונגרס בארצות הברית. אנו מבינים את הסכנה האיראנית וכשם שהנשיא אובמה אמר פעמים רבות: הוא אינו מבלף. הוא רציני ואנו נעמוד לצד ישראל אל מול האיום ביחד עם העולם שהבין כי מה שאנו רוצים הוא  שאיראן תקיים את החובות שלה תחת ההסכמים הבינלאומיים.  אין אופציה שלא תהיה על השולחן. אני אומר כאן כי אנו נמשיך לשאוף לפתרון דיפלומטי, אך עינינו פתוחות ואנו מבינים כי השעון מתקתק. אף אחד לא יאפשר לתהליך הדיפלומטי להפריע  להחלטות שצריכות להתקבל על מנת להגן על העולם מעוד נשק גרעיני בידיים הלא נכונות".

היום ייפגש קרי עם נתניהו פעם נוספת. שני הצדדים אינם מוסרים מידע על המתווים שיוצגו לפלסטינים, אך נתניהו כנראה אינו מתכוון לשלם במחוות על עצם הנכונות הפלסטינית לבוא למשא ומתן. קרי נמצא בביקור בן עשרה ימים במזרח התיכון והוא נועד ביום ראשון השבוע עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. זהו ניסיון נוסף של ארה"ב לחדש את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. על פי סוכנות הידיעות מען, קרי הציע לאבו מאזן לחדש את המשא ומתן תמורת כמה צעדים כמו העברה קבועה של כספי המסים לרשות, ללא עיכובים כפי שהיה עד כה, ומתן אישורי בנייה בשטחי C. אבו מאזן עדיין מתעקש על הקפאת הבנייה ושחרור אסירים ותיקים, לפי מען.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן