Skip to content

ממה מת המשורר? שרידי גופתו של פבלו נרודה הוצאו מקברם

פבלו נרודה מת שבועיים לאחר ההפיכה בצ'ילה, שבה עלה לשלטון אוגוסטו פינושה. בעקבות טענתו של נהגו לשעבר של המשורר הידוע כי נרודה הורעל, ייבדקו שרידי גופתו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
נרודה - האם הושתק המשורר בזריקת רעל?
נרודה - האם הושתק המשורר בזריקת רעל?

בתעודת הפטירה של המשורר הצ'יליאני הידוע, פבלו נרודה, שהלך לעולמו בשנת 1973, נרשם שמת מסרטן הערמונית. אולם, מדווחת רשת CNN בצ'ילה, לדברי נהגו לשעבר של נרודה, המשורר הושתק בזריקת רעל בעקבות תפיסת השלטון בצ'ילה בידי חונטה צבאית בראשות הגנרל פינושה.

אתמול (שני) הוצאו שרידי גופתו של נרודה מקברם כחלק מחקירה מסקרנת העשויה להימשך חודשים רבים. בחלוף זמן רב כל כך ממות המשורר, יהיה קשה מאוד לקבוע מה קרה באמת, אולם עצם הבדיקה מעורר סערה במדינה.

נרודה מת ב-23 בספטמבר, 1973, 12 יום אחרי שהפיכה צבאית ימנית סילקה את הנשיא הסוציאליסטי סלבדור איינדה, והעלתה את הגנרל אוגוסטו פינושה לשלטון. אלפי בני אדם נעלמו או מתו בימי שלטון פינושה, ורבים האשימו את ממשלתו בשימוש ברוצחים לחיסול מתנגדים פוליטיים.

נרודה היה דמות ציבורית ופוליטית ידועה, חבר פרלמנט ודיפלומט, שגריר צ'ילה בצרפת, לצד פעילותו הספרותית שהקנתה לו את פרס נובל לספרות ב-1971. הוא היה חבר המפלגה הקומוניסטית, ותקף בחריפות את ההפיכה – ומת בתוך פחות משבועיים. בכוונתו היתה לגלות למחרת מצ'ילה, ועל פי אראיה מותו לא היה מקרי.

"אני מאמין שפבלו נרודה נרצח, כי פבלו נרודה היה דמות משמעותית מאוד בהיסטוריה, של ארץ זאת ושל העולם," אמר נהגו לשעבר של המשורר, מנואל אראיה. "הוא התכוון לצאת לגלות ב-24 בספטמבר והם השתיקו אותו קודם לכן". הוא אומר שזכה לכמה איומים בעקבות טענתו מעוררת המחלוקת, שהכעיסה כמה ממעריצי נרודה. אולם סיכם והכריז כי הם לא יפחידו אותו ולא יבלמו את פיו.

אראיה טוען שנרודה הורעל במרפאה שבה היה מטופל. טענה זאת וסתירות אחרות האופפות את מות המשורר עוררו את תשומת לב המפלגה הקומוניסטית במדינה, והיא דורשת משנת 2011 את הוצאת שרידי גופתו מהקבר. היועץ המשפטי של המפלגה, אדוארדו קונטרראס, סבור שצד שלישי היה מעורב במות נרודה. השופט מריו קארוזה הורה בפברואר להוציא את שרידי הגופה מהקבר.

אך לא הכול שותפים לדאגת המפלגה הקומוניסטית. אחרי הגשת הבקשה להוצאה מהקבר אמר חואן אוגוסטין פיגרה, יו"ר קרן פבלו נרודה, שייסדה אלמנת המשורר לשימור מורשתו, שהוא אינו רוצה שהרשויות יעשו זאת, "אנחנו נגד הוצאת הגופה מקברה מאחר שבעינינו זהו חילול הקודש". מאז אימץ הארגון נעימה אוהדת יותר. "בשנה זאת, שנת הארבעים למות פבלו נרודה, אנו מקווים שחקירת השופט קארוזה תסייע להבהיר ספקות הקיימים אולי בנוגע למות המשורר," נמסר בהודעה מטעמו.

אחרים אינם משוכנעים: "זהו קרקס שאיני רוצה ליטול בו חלק," אמר ברנרדו רייס, אחיינו של נרודה והביוגרף שלו בשבוע שעבר. לדבריו, פקידי המפלגה מעולם לא פנו אליו לדון ברצונם להוציא את שרידי גופת המשורר מקברם, והוא חושד במניעיהם.

חקירת מות נרודה באה בעקבות הוצאה מהקבר אחרת המעוררת התעניינות רבה. כחלק מחקירה גדולה של 726 הפרות זכויות אדם בימי שלטון פינושה, הוצאה גופתו של איינדה מקברה ב-2011.

על פי הדיווחים הרשמיים איינדה ירה בעצמו באקדח שקיבל מפידל קסטרו כאשר סגרו חיילי פינושה על ארמון הנשיאות. כך קבע גם היועץ המשפטי הרפואי של צ'ילה ביולי 2011.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן