Skip to content

הנשיא פרס: "ישראל היא ניצחון של בניה, לא של שטחיה"

בטקס חלוקת תעודות ההצטיינות ל-120 חיילי צה"ל בבית הנשיא, אמר עוד הנשיא פרס: "הסכנות באות מבחוץ. מהנהגה איראנית אחוזת טירוף וסוכניה. החיזבאללה, שהפכו רוח דתית למחסן טילים. וחמאס, שהפך רצועה צפופת אזרחים לחבית של חומר נפץ"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ישראל היא ניצחון של בניה, לא של שטחיה". כך אומר נשיא המדינה, שמעון פרס. הנשיא פרס אמר את דבריו אלה בטקס חלוקת תעודות ל-120 החיילים המצטיינים בבית הנשיא.

"עוד לא תמו הסכנות, ובוודאי שלא אפסו התקוות", אמר הנשיא. "גם אין בדעתנו לנוח על זרי הדפנה. ישראל תוסיף להיות משתלה לצמחי העתיד. הסכנות באות מבחוץ. מהנהגה איראנית אחוזת טירוף וסוכניה. החיזבאללה, שהפכו רוח דתית למחסן טילים. וחמאס, שהפך רצועה צפופת אזרחים לחבית של חומר נפץ".

הנשיא והרמטכ"ל עם החיילת יוליה בלנובסקי (תצפיתנית באיו"ש) (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
הנשיא והרמטכ"ל עם החיילת יוליה בלנובסקי (תצפיתנית באיו"ש) (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
הצדעה ל-120 המצטיינים (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
הצדעה ל-120 המצטיינים (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
רגע של נחת במפגש עם חייל מצטיין (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
רגע של נחת במפגש עם חייל מצטיין (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

הנשיא פרס פתח את דבריו בברכת חג עצמאות שמח ממשכן נשיאי ישראל. "אני גאה לפתוח את החג הלאומי שלנו בהצדעה לחיילות ולחיילים המצטיינים", אמר הנשיא. "אין כמוכם! אשרי העם שחייליו אוהבים את עמם ועמם אוהב אותם. אהבה יוקדת, העוברת מדור לדור. כנשיא מדינת ישראל אני מבקש לומר לרמטכ"ל, לך רב אלוף בני גנץ, שהעם אוהב אותך על פיקוד מעולה, על השראה אישית, על צבא ערוך כהלכה.

"אני שייך לדור שעבר את הסף בין תהום השואה לפסגת התקומה", אמר הנשיא פרס. "הייתי שם כאשר המדינה הוכרה לפנות ערב והותקפה לפנות בוקר. שבע צבאות תקפו אותנו. ובידם נשק רב. הם יכלו שלא לתקוף. אבל הם האמינו שיכחידו אותנו. צה"ל רק התחיל להתארגן. נשקו היה דל. לא תותח ולא מטוס. ואפילוּ לא דבורה.

"לנו הייתה רק ברירה אחת: לגבור או ליפול. להצטיין או לחדול. גברנו, בזכות גבורת לוחמינו. מלחמתם הייתה צודקת. נשקם היה טהור. שבע פעמים, במשך פחות משבעה עשורים, ניסו להכחידנו. שבע פעמים גברנו וניצחנו. אתם, כאן, עכשיו, אתם ממשיכי מורשת גדולה זו. כל אחת ואחד מכם. כולכם ביחד. אתם משקפים את עוז רוחה של ישראל, את תבונת שיכלה היוצר, את חוכמת כליה, מעשה ידיה.

"אין אָח וָרֵעַ להתנסות כזאת", המשיך הנשיא, "אבל גם במלחמות וגם בניצחונות, ישראל לא פסקה לשחר שלום. ולא חדלה, אפילו ליום אחד, להיות ארץ דמוקרטית. דמוקרטיה שהייתה למופת חֶברתי, תרבותי וכלכלי. דמוקרטיה היודעת לבנות ולהתגונן בעת ובעונה אחת. שהייתה לפלא בעיני העולם. מהיום הראשון ההוא גדלנו פי עשר. היבול החקלאי שלנו גדל עשרת מונים, הרמה המדעית והטכנולוגית נסקה למרומים והייתה לפיצוי על קוטן השטח ודלות המשאבים.

"ישראל היא ניצחון של בניה, לא של שטחיה", אמר הנשיא. "עוד לא תמו הסכנות, ובוודאי שלא אפסו התקוות. גם אין בדעתנו לנוח על זרי הדפנה. ישראל תוסיף להיות משתלה לצמחי העתיד. הסכנות באות מבחוץ. מהנהגה איראנית אחוזת טירוף וסוכניה. החיזבאללה, שהפכו רוח דתית למחסן טילים. וחמאס, שהפך רצועה צפופת אזרחים לחבית של חומר נפץ.התקוות נוצרות בבית. עובדים חרוצים. חיילים אמיצים. חוקרים נועזים. הכרענו מלחמות. נגבר על טרור. הפרחנו שממה. הפצנו חירות. וכֹה נוסיף. לא הרצח ינצח. השלום הוא נצח האדם".

הנשיא פנה לחיילות ולחיילים המצטיינים: "אני שמח לראות אתכם כאן במלוא המִּגווָן האנושי והחברתי של צה"ל. זוהי קשת מרהיבה ביופיה. זוהי קשת עשויה מצבעי רעות וחירות.  זוהי קשת הגוברת על צללי עדתיות ומיגדריות. זוהי קשת שמראשיתה ועד סופה כולה "כל ישראל חברים". תודה לכל אחת ואחד מכם. אתם מצטיינים בצבא מצוין. צבא העומד  ערוך יום יום. נכון לכל קריאה. תחי מדינת ישראל. יחי צבא ההגנה לישראל".

אחריו דיבר גם הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ. הוא פנה לחיילים המצטיינים ואמר: "אומה שלמה מביטה בכם ומקבלת תזכורת נוספת שיש לה על מי לסמוך ועל מי להישען. האומה הזו יודעת שבשנה האחרונה השקענו במוכנות צה"ל, בהתעצמות ובהרתעה, אבל היא בעיקר יודעת שכיפת הברזל האמיתית היא החבורה המופלאה שנמצאת היום בבית הנשיא. חבורה המייצגת את המובילים שבעושים, את העילית שבמסורים למעשה הביטחוני. חיילים יקירים, המפגש איתכם הוא שיאו של אחד החודשים המרגשים והמיוחדים שחוויתי בשנותיי כרמטכ"ל".

סגן נתנאל רייכר מחיל הים, אחד מ-120 המצטיינים, השיב בשמו ובשם חבריו דברי תודה.

רגע של שיר עם ראש הממשלה (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
רגע של שיר עם ראש הממשלה (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

בטרם חולקו תעודות ההצטיינות לחיילים – ניסו מנהיגי המדינה להצטיין בשירה. הנשיא שמעון פרס הצטרף לקרן פלס בשיר "הלוואי". הוא הסביר את בחירתו "כי בשיר הזה יש תקווה. העם היהודי תמיד טוב לו אבל אף פעם הוא לא שבע רצון. הוא רוצה טוב יותר". אחריו שר ראש הממשלה בנימין נתניהו עם עידן עמדי את "תפילה"; שר הביטחון משה (בוגי) יעלון הפליא לשיר את "הורה היאחזות" עם הזמרת חגית יאסו והרמטכ"ל, בני גנץ, שר עם הזמרת שרון קידושין את השיר "לאחד החיילים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן